Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De heerlijkheid van Christus in het licht van het verkondigende werk van de Heilige Geest

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De heerlijkheid van Christus in het licht van het verkondigende werk van de Heilige Geest

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Pinksteren
Het feest van Pinksteren is de kroon op de machtige heilsfeiten tot nu toe. Het kruis en de opstanding van Christus in hun betekenis en kracht voor het leven van de gelovigen nu konden ons nooit worden toegepast als de Heilige Geest op de Pinksterdag niet was uitgestort.
Pinksteren zal overtroffen en voltooid worden door de wederkomst van Christus op de jongste dag. De Heilige Geest leidt de gelovigen op weg naar het einde. Hij leidt ze ook met het oog op het einde. We kunnen Pinksteren beter niet noemen het feest van de Heilige Geest. Het is het machtige heilshandelen van de ten hemel gevaren en verheerlijkte Christus. Pinksterfeest is voluit Christusfeest. Pinksterprediking is Christusprediking.

Het gaat om de geloofskennis van de heerlijkheid van Jezus Christus. En het is de Heilige Geest, Die de heerlijkheid van Christus op het oog heeft en centraal stelt. De heerlijkheid van Christus is slechts te kennen in het licht van de Heilige Geest. Zonder het licht en de toepassende arbeid van de Heilige Geest zullen we geen oog hebben voor de heerlijkheid van Jezus Christus. Dan blijft Zijn heerlijkheid ons innerlijk vreemd

De Geest als de Verkondiger
Van het werk van de Heilige Geest zei Jezus tot Zijn discipelen, in Johannes 16:14: „Hij zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het Mijne nemen en het u verkondigen". De Heilige Geest is dus de Verkondiger van Christus. Hij opent hart en oog voor de heerlijkheid van Christus. De inhoud van de verkondiging neemt de Heilige Geest uit Christus Zelf. Dat wil zeggen: heel het zaligmakend werk van Christus, in Zijn vernedering en verhoging is inhoud van de verkondiging van de Geest. Pinksteren is het feest, dat al de eeuwen door, tot aan de jongste dag, uitwerking en gestalte krijgt in de publieke verkondiging van Jezus Christus en al Zijn heerlijkheid.
Daarom bidden we in de kerkdiensten om de leiding en de verlichting van de Heilige Geest. Want ten diepste is de prediking het werk van de Heilige Geest Zelf. En Christus staat daar achter. Christus is de opdrachtgever van deze prediking en Hij is er tegelijk de inhoud van. En dit alles is weer terug te brengen tot op de eeuwige heilsraad van God de Vader.
Het is volstrekt noodzakelijk dat de predikers van het Evangelie zelf de Heilige Geest ontvangen hebben en dagelijks opnieuw met hartelijk zuchten en smeken de Vader bidden om de Heilige Geest. Wie de toepassing van het heil van Christus in eigen hart en leven niet kent, zal onmogelijk Geestvervuld het Woord van Christus kunnen spreken. Hier stoten we op een ontzaglijke nood in veel kerken. Want de nood van de kerk is wel degelijk de nood van de prediking! En de nood van de prediking is de nood van de predikers. Het is een onmogelijke opgave om de heerlijkheid en de noodzakelijkheid van Christus te verkondigen als de predikers zelf niet wedergeboren zijn en zelf niet voortdurend leven uit de leiding en in het licht van de Heilige Geest. Zeker, de vrucht en het effect van de verkondiging hangen niet af van de predikers en hun preken op zich. De Geest kan met een arme prediking toch nog werk doen. Maar dat is niet de weg. De predikers zullen hun verkondiging van de Heilige Geest moeten ontvangen. Het gaat erom dat de predikanten de noodzaak (gaan) zien van het werk van de Heilige Geest in hun verkondigingsarbeid, zodat ze beseffen dat de prediking hun geschonken moet worden. Dat sluit zorgvuldige studie en voorbereiding niet uit, maar in. Maar we kunnen het werkelijk niet zonder de bijstand van de Heilige Geest. Daarom zal geen enkele predikant zich ooit kunnen beroemen op een van zijn preken. Als hij mag ervaren dat hij door de Heilige Geest wordt geleid, brengt hem dat tot intense verwondering en dankbaarheid. Hij zal er God voor danken. Als men mag zien hoe de preken uitwerking en vrucht hebben in de gemeente, is dat niet aan de gaven van de prediker te danken, maar aan de Heilige Geest, Die ervoor zorgt dat de Christus in de gemeente gestalte verkrijgt. De Geest werkt het geloof! Daarom zullen de predikanten juist sterk en bewogen appelleren tot bekering en geloof. In de prediking wordt, naar gelang van de inhoud van de tekst, Christus en al Zijn heerlijkheid in de gemeenten uitgedragen en aan de gemeenten voorgesteld.
De prediking in het krachtenveld van de Heilige Geest is absoluut noodzakelijk en onmisbaar. Zij is zelfs de weg tot persoonlijke zaligheid! Wie geestelijk begeert te leven, wie ernst maakt met de zaligheid van zichzelf, zal verlangen naar de kerkdiensten, waarin Christus wordt verheerlijkt. Geen betere plaats op aarde dan in de kerk, met de gemeente, onder het Woord van Christus. Dan vallen inderdaad Pasen en Pinksteren samen, als de gemeente op de zondagen minimaal twee keer samenkomt in de eredienst

Voortdurende verootmoediging
Wij zouden in dit jaar waarin wij als christelijke gereformeerde kerken ons honderdjarig voortbestaan gedenken, een ruime plaats moeten inruimen voor oprechte verootmoediging voor God en Zijn Christus. Dat geldt met name voor de predikanten! Ik bedoel dit niet als een beschuldiging naar wie ook, maar wij hebben het als dominees nodig. En als we dit niet toestemmen, staan we niet recht tegenover God (en tegenover elkaar). Juist wanneer we met hart en ziel gegrepen zijn door Christus en Zijn Woord, juist wanneer onze hoogste vreugde is geworden de bediening van het Woord van Christus (op de preekstoel), beleven we het hoezeer het nodig is om ons voortdurend te verootmoedigen. Het blijft immers een wonder dat de verheerlijkte Christus en Zijn Geest óns willen gebruiken. Dat wij verwaardigd zijn om een instrument, ja zelfs een mond van de Heilige Geest te zijn in Zijn Christus-verheerlijkend werk. Het is goed dat wij van tijd tot tijd voor Gods aangezicht daaronder vrezen en beven, om zo almeer, naar de gaven ons geschonken, alleen maar instrument en mond van de Heilige Geest te zijn. Voortdurende bekering is voor iedereen nodig, maar wel in het bijzonder voor de dienaren van het Woord. Elke dag moeten zij in hun gebeden de verootmoediging voor God kennen. En wie door het Woord gegrepen is, komt daar als vanzelf toe!

Verheerlijken van Christus
Het is dus de taak van de Heilige Geest om Christus te verheerlijken. De Geest doet Jezus Christus uitkomen zoals Hij is. Christus is de Here, de Kurios: Hij heeft alle macht in hemel en op aarde. Hij heeft de Naam boven alle namen ontvangen. Hij heeft de sleutels van het hemelse rijk maar ook van de dood en het dodenrijk. Hij is het Die levenden en doden oordelen zal. En Christus heeft deze alles en allen te boven gaande macht en heerlijkheid ontvangen in de weg van Zijn vernedering, van Zijn bitter lijden en sterven. Daarom staan in de Christusverheerlijkende prediking Zijn kruis en opstanding in het middelpunt. Christus' heerlijkheid ontvouwt zich in de prediking van Zijn kruis en opstanding. Christus doet de verzoenende en vernieuwende kracht daarvan openbaar worden en ervaren door middel van het werk van de Heilige Geest. Zo bewerkt de Geest, dat mensen over heel de wereld de heerschappij van Christus gaan erkennen. Men kan zeggen dat de Heilige Geest de aanwezigheid op aarde is van de verhoogde Christus. De Geest brengt mensen tot de belijdenis: Jezus is Here!

Troost
Dat de Heilige Geest Christus verheerlijkt, is voor ons van grote troost. Christus en de Geest doen Hun werk in de wereld en in de kerk. Ze doen dat mede door middel van ons werk. Het ambtelijke werk in de gemeenten kan alleen maar gedaan en volgehouden worden in het licht en de kracht van de Heilige Geest. En ambtsdragers en gemeenten weten of het werk gebeurt in het licht en de kracht van de Geest. Dan komt de gemeente op spanning: op de spanning van het levende Woord, onder het beslag van de heerschappij van Christus.

Dé vraagt blijft: verwachten wij het écht van Christus en Zijn Geest?
Die vraag gaat vooraf aan alle andere vragen. Aan vragen als: in welke tijden leven wij? Hoe ziet de tijdgeest eruit en hoe moeten we die ontmaskeren en ons er tegen te weer stellen? Wat hebben wij praktisch te doen? Hoe moeten we vandaag kerk zijn? Stellig vragen van groot gewicht, maar we peilen het gewicht niet eens als we de eerste vraag als een gepasseerd station beschouwen: verwachten we het in al onze arbeid van het Christus-verheerlijkende werk van de Heilige Geest?

K. Boersma

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 juni 1992

De Wekker | 12 Pagina's

De heerlijkheid van Christus in het licht van het verkondigende werk van de Heilige Geest

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 juni 1992

De Wekker | 12 Pagina's