Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De R.B.S. wordt „De Wittenberg"

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De R.B.S. wordt „De Wittenberg"

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van bijbelschool naar hogeschool
In de afgelopen jaren werden de inrichtingen voor hoger onderwijs, voorzover ze de titel „hogeschool" droegen, zoals onze Theologische Hogeschool in Apeldoorn, voortaan „universiteit" genoemd. Met dit spraakgebruik zijn we dus ook in onze kerken meegegaan. De inrichtingen voor hoger beroepsonderwijs kregen voortaan de naam „hogeschool". Dat was b.v. het geval met „De Vijverberg" in Ede, aanvankelijk Sociale Academie geheten. En nu is alom bekendgemaakt onder christenen die zich gereformeerd of reformatorisch noemen, dat de Reformatorische Bijbelschool in Zeist haar naam heeft veranderd in „De Wittenberg", christelijke hogeschool en toerustingscentrum, uitgaande van de Stichting Reformatorische Bijbelschool (dat laatste wel om juridische redenen). Het lijkt mij een goede en nodige zaak, hier eens speciaal de aandacht te richten op deze instelling. Uit de folder, die o.a. aan de kerkeraden gestuurd is, haal ik eerst het een en ander. In de loop van twintig jaar is het werkterrein van de RBS zó verbreed, dat de aanduiding „bijbelschool" te beperkt is geworden.

Daarom gaan we de toekomst in met een nieuwe naam, maar met dezelfde inzet: dienst aan kerk en samenleving. De naam De Wittenberg verbindt ons met het begin van de Reformatie, met de teruggave van de Bijbel aan héél het volk, met de vernieuwing van kerk en samenleving door de bevrijdende boodschap van het Evangelie. De Wittenberg staat met zijn opleiding midden in de reformatorische kerken, onafhankelijk en er tegelijk diep mee verbonden. Zo begint de mededeling.

Wat maakt De Wittenberg uniek? Reformatorische diepgang, zo wordt gezegd; vanuit de reformatorische traditie is er een intense en blijvende aandacht voor de studie van de Bijbel als enige norm voor de kennis van God. Voorts: evangelisatorisch elan: De Wittenberg is een springplank voor een getuigend en dienend leven vanuit de bijbelse roeping tot zending. En: integrale opleiding; de dagopleiding verbindt leer en leven door een combinatie van stevige studie, veel stage en het wonen in een intensieve leefgemeenschap.

Wat ze biedt:
- Een hogere beroepsopleiding van vier jaar voor een taak in het godsdienstonderwijs, de kerken of christelijke organisaties. Veel oud-studenten werken inmiddels als docent, evangelist, pastoraal medewerker of zendingsarbeider in binnen- en buitenland.
- Een opleidingsjaar Zending en Evangelisatie, praktijkgericht na een beroepsopleiding.
- Een vormingsjaar voor persoonlijke vorming, praktische toerusting voor gemeentewerk en een voorbereiding op verdere studie of beroep.
- Korte cursussen voor gemeenteleden en ambtsdragers; inclusief een groeiend aantal bijdragen aan de toerusting van christenen in Oost-Europa.

Belangrijk
Het was een grootse mogelijkheid, toen de beginnende bijbelschool indertijd het voormalige internaatsgebouw van het Christelijk Lyceum te Zeist met een groot terrein in de fraaiste bosrijke wijk van Zeist in gebruik kon nemen. Maar, zoals met zo vele christelijke initiatieven het geval was en is, met weinig geld moest er veel gedaan worden. De inrichting was niet officieel erkend en dat hinderde ook niets (dat was „Apeldoorn" destijds ook niet), maar het betekende wel, dat de studie zelf bekostigd moest worden en dat de docenten niets of vrijwel niets ontvingen. Nu wacht de vierjarige HBO-opleiding op erkenning door het ministerie van onderwijs. Die erkenning betekent wèl een studiebeurs voor de studenten en erkenning van het diploma, maar niet subsidiëring van de instelling. Wie het gebouw binnenkomt, wordt door twee dingen getroffen: de fraaie architectuur èn de uiterst sobere aankleding, terwijl alleen het nodigste onderhoud kan worden gedaan en een algehele renovatie wel (mijn eigen idee) heel wenselijk maar financieel (voorlopig) onhaalbaar is. In alles is te merken dat men sober, en dus in het geloof, of: in het geloof, en dus sober, heeft te leven. Mag ik dat zo zeggen? Paulus schrijft ergens dat hij geleerd heeft genoegen te nemen met wat hem toebedeeld is; hij weet wat armoede is en wat rijkdom is; wat honger is en wat verzadiging is. Het tekort is helemaal aangezuiverd, schrijft hij aan de Filippenzen. Maar dat gebeurt wel door mensenhart en mensenbeurs. Uit de bewoordingen van de folder wordt wel duidelijk, hoe de sfeer in de school is. Er is een besef van saamhorigheid; een christelijke leefgemeenschap is een kostelijke zaak, hoewel natuurlijk kwetsbaar, en daar zal men heus wel eens wat van merken.
Met zorg heeft men het woord „reformatorisch" uitgelegd. Bij het woord „reformatorische traditie" moet u „traditie" m.i. zien op de twee manieren, nl. er is iets te traderen, over te dragen, een kostbaar erfgoed van de Reformatie: de Schrift, de genade, het geloof; en: het reformatorische is een bepaalde manier van verstaan en beleven en daar wil men graag voor staan en men wil elkaar ermee dienen. Dan volgt het woord „evangelisatorisch". Misschien denk je: is dat „evangelisch" of „evangelical"? Neen, al ligt het er wel dicht bij, maar dat is toch een andere benadering van Schrift en leven. Maar „evangelisatorisch" wijst duidelijk op de zendingsroeping, en juist daardoor kan het reformatorische niet star worden maar is het juist dynamisch. Juist door dit woord dezelfde uitgang te geven liggen de twee als klank vlak bij elkaar en versterken ze elkaar.
Uit de folder blijkt ook, dat het bestuur van de Vrouwenbond van onze kerken juist bij deze instelling zo uitstekend terecht kon voor een cursus „Hoe leid ik een bijbelstudie?", zowel verantwoord als vruchtbaar. Daar hebt u een voorbeeld, hoe „De Wittenberg" juist ook door en voor interne contacten dienstbaar kan en wil zijn.

Er is, naast de universitaire theologische opleiding, veel plaats en behoefte aan een theologische opleiding op HBO-niveau, voor godsdienstonderwijs, zending en pastorale arbeid, maar dan op een manier en vanuit een achtergrond, die theologisch betrouwbaar en missionair bewogen is.
Het is nog niet zo eenvoudig om voor een instelling een aansprekende naam te bedenken, die karakteristiek weergeeft wat men wil. De woorden „gereformeerd" en „reformatorisch" geven helaas tot zoveel verwarring aanleiding. Door de naam „De Wittenberg" is teruggegrepen naar het begin van de Hervorming. U weet dat Luther in 1517 daar de 95 stellingen publiceerde aan de deur van de slotkapel. Ja, terug naar de inzet van de reformatie, daar in Wittenberg, daar moet niet alleen deze reformatorische bijbelschool heen, daar moeten we allen naar terug. Misschien vinden we daar elkaar als verdeelde kerken dan ook nog eens. Alleen de Schrift, alleen de genade, alleen door het geloof.

Aan de kerkleden is financiële hulp gevraagd. Dat gebeurt door vele heel goede instellingen. Het leek me goed, ditmaal voor „De Wittenberg" onze speciale aandacht te vragen.

K. Boersma

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 juni 1992

De Wekker | 12 Pagina's

De R.B.S. wordt „De Wittenberg

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 juni 1992

De Wekker | 12 Pagina's