Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De zeven Geesten Gods

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De zeven Geesten Gods

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Pinksteren is het feest van de uitstorting van de Heilige Geest. Er is maar één Heilige Geest. We noemen de Heilige Geest wel de derde Persoon in de heilige Drieëenheid. Toch komen we in de Bijbel de uitdrukking „de zeven Geesten Gods" tegen. En deze uitdrukking is een nadere omschrijving van wie de Heilige Geest is en van wat Hij doet. Wat betekent deze uitdrukking en wat zegt dit de gemeenten vandaag?

Drie keer komen we de uitdrukking „de zeven Geesten Gods" tegen en één keer de term „de zeven geesten" en wel in het laatste bijbelboek. Openbaring. Ik noem u de teksten: Openb. 1:4: hier lezen we de bekende groet, die aan het begin van de erediensten vaak wordt uitgesproken. „Genade zij u en vrede van Hem, Die is en Die was en Die komen zal: en van de zeven Geesten, Die voor Zijn troon zijn" en in vers 5 gaat de groet verder: „En van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de Eerstgeborene uit de doden en de Overste van de koningen der aarde". Vervolgens in 3:1: „Dit zegt Hij, Die de zeven Geesten Gods en de zeven sterren heeft": Christus zegt hier, dat de gemeenten in Zijn hand zijn en dat Hij de zeven Geesten Gods heeft. De derde tekst is Openb. 4:5: „En van de troon gingen uit bliksemen en donderslagen en stemmen; en zeven vurige lampen waren brandende voor de troon, welke zijn de zeven Geesten Gods". Voor de troon in de hemel is een geweldig vuur. Vuur en wat daarmee te maken heeft - de gloed, de vlammen - is een aanduiding van de hemelse heerlijkheid. De zeven Geesten Gods staan hier dus voor vuur, gloed, licht, heerlijkheid. Een volheid van vuur, licht, heerlijkheid. De volheid van God Zelf. Het is een indrukwekkend, hemels troongezicht, dat ons beschreven wordt in Openbaring 4.
De vierde en laatste tekst is Openbaring 5:6: „En ik zag, en ziet, in het midden van de troon en van de vier dieren en in het midden van de ouderlingen een Lam, staande als geslacht, hebbende zeven hoornen en zeven ogen; dewelke zijn de zeven Geesten Gods, die uitgezonden zijn in alle landen". Hier zijn dus de zeven Geesten de zeven horens en de zeven ogen van het... LAM, van onze Heere Jezus Christus! De zeven horens staan voor de volheid van macht: Christus heeft alle macht ontvangen in hemel en op aarde en Hij oefent Zijn macht in de wereld uit door middel van de Heilige Geest. De zeven ogen van het Lam duiden erop, dat Christus alles en overal ziet, dat Hem niets ontgaat en dat Hij overal aanwezig is. En dit alles door middel van de zeven Geesten Gods.

We moeten de term „de zeven Geesten Gods" in verband brengen met de zeven gemeenten in Klein-Azië, aan wie Christus brieven schrijft door de dienst van de apostel Johannes. Er zijn zeven gemeenten in Klein-Azië. Samen vertegenwoordigen ze de hele Kerk van Jezus Christus. Zeven is het getal van de volheid. Elke gemeente is gemeente van Christus en de Heilige Geest woont en werkt in elke gemeente apart. De totale Geest is aan elk van de gemeenten gegeven. Tegelijk werkt de Heilige Geest in volheid in alle gemeenten samen. De ene gemeente deelt in de volheid van de Geest en de gemeenten samen delen in de volheid van de Geest. De Heilige Geest is niet verdeeld over de zeven gemeenten als zou Hij een zevenvoudige Geest zijn. Nee, de Heilige Geest is aan elk van de zeven gemeenten geschonken. Daarom de benaming „de zeven Geesten Gods". Voor vandaag betekent dit dat de Heilige Geest aan alle gemeenten van Christus in de gehele wereld is gegeven. Al zijn er tienduizenden gemeenten, allen ontvangen de Heilige Geest. Hoe dit mogelijk is, blijft het wonder van de Heilige Geest. En dit wonder geldt niet alleen van de gemeenten, het geldt voor al de miljoenen gelovigen persoonlijk: alle gelovigen, hoe velen ze ook zijn, hebben deel aan de Heilige Geest, ja ze ontvangen de gehele Heilige Geest, als dit zo gezegd mag worden. Daarom zijn de gemeenten ook één! De ene, totale Geest woont in alle gemeenten samen en in elke gemeente afzonderlijk. Het is vanuit de gave van de Heilige Geest gezien volstrekt onmogelijk, dat de Kerk niet één is. Hoe verschillend de zeven gemeenten in Klein-Azië ook waren, ze waren alle gemeenten van de Heere Jezus Christus, aan wie de Heilige Geest was geschonken. Daarom aan het einde van elke brief aan de zeven gemeenten ook de vermaning: „Wie een oor heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt". Wat aan de ene gemeente geschreven wordt, is tegelijk ook bedoeld voor de andere gemeenten, al komen de situaties van de ene gemeente op dat moment niet voor in de andere gemeente. De gemeenten zijn wat omstandigheden en geestelijk gehalte betreft, verschillend, maar tot allen komt het Woord van Christus en dat Woord komt tot de gemeenten door de Heilige Geest. Christus regeert Zijn gemeenten en elke gemeente afzonderlijk op geestelijke wijze: dat wil zeggen door Zijn Woord en Geest. De zeven Geesten zijn dus voor de troon van God. Daar komen Ze vandaan. Ze komen van Christus naar ons toe. In de Geest komt Christus Zelf tot ons en in ons en dat alles op de wijze of beter gezegd langs de weg van het Woord. En dat Woord is het geschreven Woord én het gepredikte Woord. Door middel van Zijn Woord is Christus altijd met Zijn gemeenten op aarde bezig, alle eeuwen door tot op de jongste dag. Hij STAAT als het Lam, dat geslacht is. Openbaring 5:6. Zo wandelt Hij ook tussen de zeven gouden kandelaren, Openb. 2:1. De gouden kandelaren zijn de gemeenten. De bediening van het Woord van Christus in de gemeenten is dus het werk van de zeven Geesten Gods in de gemeenten. In deze verkondiging van het Woord van Christus, van Zijn kruis en opstanding worden de krachten van Pinksteren uitgedeeld. Dan komen er gloed, kracht, heerlijkheid in de gemeenten. Dat gaat nooit buiten het gepredikte Woord van Christus om. Om zo te kunnen verkondigen en om zo te kunnen horen, is het werk van de zeven Geesten Gods onophoudelijk nodig. Zonder dit werk kan de gemeente geen Pinkstergemeente zijn.

Zo oefent Christus dus Zijn heerschappij uit in de gemeenten en via de gemeenten op de gehele aarde: door de zeven Geesten Gods. De achtergrond van de zeven horens en de zeven ogen zijn te zoeken in Zacharia 4. In Zach. 4:10 wordt gesproken van de zeven ogen des Heeren, die de ganse aarde doorlopen. En in vers 6 lezen we dat Gods Rijk niet zal komen door kracht en geweld, maar dat het zal geschieden door de Geest van God! En het geschiedt door deze Geest, ook vandaag. Het Koninkrijk komt doordat mensenharten worden ingewonnen voor het Woord, door het Woord en daarin werkt de Heilige Geest. Zo is Christus bezig in de gemeenten, vanuit de hemel, vanaf de troon.

Wat een voorrecht om gemeente te zijn! Maar ook: wat een verantwoordelijkheid. Wat een voorrecht wanneer we door genade zijn gewonnen voor het kruis van Christus, maar ook opnieuw: wat een verantwoordelijkheid. Een verantwoordelijkheid, die reikt tot in het leven of tot in de dood.
Daarom moet onze bede zijn en altijd blijven: Kom, Heilige Geest, waai door de gemeenten en doe Uw werk. Vernieuw de gemeenten en vernieuw de harten. Vervul ons met Uzelf en doe zo Uw koninkrijk komen in ons leven, in de gemeenten en in heel deze wereld. Pinksteren: het feest van het altijd doorgaande werk van de zeven Geesten Gods!

J. Jonkman

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 mei 1993

De Wekker | 16 Pagina's

De zeven Geesten Gods

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 mei 1993

De Wekker | 16 Pagina's