Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wie geeft ontvangt

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wie geeft ontvangt

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

En met grote kracht gaven de apostelen hun getuigenis van de opstanding des Heren Jezus, en er was grote genade over hen allen. Handelingen 4:33

De uitstorting van de Heilige Geest is niet zonder gevolgen gebleven. Mensen komen tot geloof en geven hun leven over in de handen van de levende Heiland, Jezus Christus. Gemeenten worden gesticht. Bovendien is er liefde voor God en voor elkaar.
Zo heerste in de gemeente van Jeruzalem Christus als Heer. En waar de Geest van Christus woont en werkt wordt de blijde boodschap van de Here Jezus niet alleen maar gepreekt, maar ook gehoord en geloofd. En dat is goed te zien. Men deelt uit. Men zit niet vast aan het aardse bezit.
En zo zorgt de Heilige Geest ervoor, dat de jonge kerk niet onzichtbaar blijft. Hij brengt de gemeente tot het besef van haar verantwoordelijkheid aan haar Here Jezus voor het haar toevertrouwde evangelie.
De Heilige Geest wil de gemeente gebruiken om Zijn taak te vervullen: de verkondiging van Jezus Christus!
En waar de gemeente zich laat gebruiken, daar is zegen.
Wie geeft, ontvangt.
Wie gehoorzaam is aan het Woord van God, wordt rijk gemaakt.
Je vraagt je af: wat heeft de gemeente de wereld nu te bieden? Ze zijn niet rijk. Ze zijn niet beter dan de anderen. En dat is allemaal waar. Wat de gemeente te bieden heeft is niet iets van zichzelf. Het enige dat ze te bieden heeft is een boodschap. Het getuigenis, dat de Here Jezus is opgestaan uit de doden!
Hun rijkdom is: Jezus Christus leeft!
Hun wijsheid is: te weten, dat Hij nu Here is!
Dat is de eeuwenoude boodschap van de kerk. Wanneer dit getuigenis van de opstanding van de Here Jezus aanvaard wordt, verandert alles in een mensenleven.
Dan ga je zien dat de Here Jezus aan het kruis moest sterven vanwege mijn zonden. Maar dat Hij ook is opgestaan.
Gods liefde is sterker dan de dood. Het leven heeft weer perspectief.
En zo wordt Jezus Christus, de Overwinnaar van de dood, nu door het getuigenis van de apostelen de grote Overwinnaar over mensenharten.
Dat was de boodschap. En dat is nog steeds de boodschap. Het gaat op de kansel en in de kerk niet om bijzaken. In ieder geval mag het daar niet om gaan. Het gaat om die ene naam waardoor wij mensen behouden moeten worden.

Dat evangelie hebben wij uit te dragen, met grote kracht. Dat is de opdracht die wij van onze Heiland hebben meegekregen. Het gaat om leven en dood. En voor leven moet je bij de Here Jezus zijn. En wie het leven met Hem kent kan niet anders dan spreken van Hem die het leven is en het ons wil geven. En wie geeft ontvangt. Dat zien we heel duidelijk gebeuren. Wanneer de apostelen getuigen van de levende Here en Heiland was er grote genade over hen allen. Allen, groot en klein, jong en oud, rijk en arm, plukken de vrucht van die arbeid.
Wanneer aan het einde van Handelingen 2 een samenvatting van het leven van de eerste gemeente gegeven wordt lezen we: „En zij loofden God en stonden in de gunst van het gehele volk. En de Here voegde dagelijks toe aan de kring, die behouden werden."
Vanuit de liefde die men van de Here ontvangt kan men niet anders dan elkaar liefhebben. En dat is te zien ook. Niemand heeft gebrek. Men is elkaar tot een hand en tot een voet. De liefde overwint alles!
Dat zien buitenstaanders. De wereld ziet of ons leven met de Here echt is. Onze buren merken of het bij één of twee keer kerkgang blijft. Men prikt snel door een religieus vernislaagje heen. Laat het ons ook om die ene Naam gaan.
Want waar Gods Woord gepredikt wordt, naar binnen en naar buiten, daar gaat Gods genade naar de kerk uit. De liefde voor de verloren wereld bloeit er, omdat de Geest van Christus het leven beheerst. En de liefde voor elkaar houdt er gelijke tred mee.
Als christen mag je opgewekt leven, omdat de Here Jezus is opgewekt. Houd het oog gericht op Hem, Die het leven is en het ons en de wereld om ons heen wil geven.
Laat je licht schijnen.
Wanneer je geeft zul je zeker ontvangen.
Zo is onze God.

Heerenveen, A.C. van der Wekken

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 juli 1993

De Wekker | 16 Pagina's

Wie geeft ontvangt

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 juli 1993

De Wekker | 16 Pagina's