Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Marginaal?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Marginaal?

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Rechtsbewustzijn
Onder het volk is het rechtsbewustzijn danig getaand. Het individuele besef van wat recht en onrecht is, goed of kwaad, navolgenswaardig of te vermijden, is niet geheel verdwenen. Afhankelijk van de groep of kring waarin dit besef levendig wordt gehouden vindt het zijn uitdrukking in het bewustzijn van de persoon. Maar daarmee is niet de garantie gegeven dat het rechtsbewustzijn van het volk als zodanig op peil zal blijven. Integendeel, wie let op de Invloed van de publieke opinie en haar uitdrukkingsmiddelen, zal moeten toegeven dat grosso modo het rechtsbewustzijn verschraald, dat het normbesef verzwakt en de opvatting van waarden onder ons volk afgenomen is. Een tijd van regressie brengt dit als vanzelf mee. Maar het maakt verschil wat de houding is van hen, die als handhavers van het recht moeten doorgaan. De stuitende afwikkeling van de IRT-affaire en het gebrek aan degelijke organisatie bij de bestrijding van super-gestructureerde criminaliteit heeft zeker niet geholpen om het besef van normen en waarden in het volk levendig te houden. Men zou de vraag kunnen stellen of er ooit een werkelijk fundament is geweest voor dit principiële rechtsbewustzijn in de ziel van het volk.

Hoe algemeen is de genade?
De vraag naar het rechtsbewustzijn in het leven van een gemenebest raakt die van de kracht van wat men „gemene gratie" of „algemene genade" placht te noemen. De gereformeerde scholastiek ging daarin ver. Wat de heidenen aan deugdenleer leverden nam zij over in haar christelijk systeem, zonder dat het gedoopt werd. Er was immers een algemeen bewustzijn van wat goed en kwaad is? Wij hebben onze twijfels omtrent deze these. Zij gaat uit van een optimistische kijk op de mens. Hij is het beeld Gods wel kwijt. Maar er resteert niettemin iets, waarop men mag rekenen. Nu, dit laatste moge waar zijn. Het rekenen ermee loopt op een misrekening uit. Zelfs wanneer een liberaal roept om een beetje meer christelijkheid in de samenleving, zegt hij iets geheel anders, dan wanneer een christen te kennen geeft dat hij een beetje meer humaniteit zou willen zien. De samenleving heeft haar eigen wetten. Zij draaien voornamelijk om het geld. Er is veel genade, en méér dan gemene gratie nodig, om van de normativiteit van het geld en goed verlost te worden. Werkelijk rechtsbewustzijn spruit voort uit de kennis van genade. Maar dan gaat het om een ander recht. Het recht der genade verliest zijn kracht zodra het algemeen wordt. Genade is particulier. Daarom is christelijke politiek die het algemene zoekt op zichzelf een probleem.

W. van 't S.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 juli 1994

De Wekker | 16 Pagina's

Marginaal?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 juli 1994

De Wekker | 16 Pagina's