Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Virtual Reality gaat verder dan computerverslaving"

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„Virtual Reality gaat verder dan computerverslaving"

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dordrecht. Diverse media hebben de laatste tijd aandacht besteed aan de digitale mogelijkheden van Internet, cd-i en virtual reality. De moderne mens is over enkele jaren niet meer achter zijn computer weg te slaan, is de verwachting van actieve berijders van de elektronische snelweg. Alles kan immers met een pc, modem en telefoonlijn worden gedaan, je hoeft de straat niet meer op! Thuis telewerken, televergaderen en teleshoppen, tussendoor even een paar boeken raadplegen in een bibliotheek in San Francisco en een praatje maken met je „Internet-buurman" in Tokio. En als de digitale werkelijkheid je niet bevalt, creëer je met virtual reality gewoon je eigen werkelijkheid. Volgens De Hoop Magazine, het tijdschrift voor verslavingszorg van Stichting De Hoop in Dordrecht, gaat het dan niet meer sec om computerverslaving. Immers veel mensen zullen zich permanent uit de realiteit terugtrekken in hun eigen virtuele wereldje. Virtual reality is een technologie waarmee door de computer gecreëerde werelden betreden kunnen worden. Met behulp van een speciale helm, handschoenen en bewegingssensoren kan men binnenstappen in een ruimte die door de computer bestuurd wordt, de zogenaamde cyberspace. De helm registreren de bewegingen van het hoofd. Voor de ogen zitten twee kleine beeldschermen. Hoe men zijn hoofd of lichaam ook draait, de computer registreert de beweging direct, waardoor men de illusie krijgt werkelijk in die andere wereld rond te lopen en daar zelfs invloed op uit te oefenen.
In de wereld van wetenschap en techniek wordt virtual reality in de vorm van simulatie al enige jaren toegepast. Artsen in opleiding kunnen bij wijze van oefening met de computer een moeilijke operatie nabootsen. Architecten kunnen hun afnemers alvast door hun toekomstige huis laten lopen, om het vervolgens aan hun wensen aan te passen. Leerlingen die normaal gesproken in slaap zouden vallen bij een diaserie over Italië, kunnen nu virtueel door Rome wandelen.
Voor zover het serieuze toepassingen betreft, lijkt er geen vuiltje aan de lucht. Maar daar blijft het niet bij. Ook de amusementsindustrie ziet een gat in de markt en dus beschikt menige speelbal of bowlingcentrum al over een VR-apparaat, waarmee de bezoeker in levende lijve kan ondervinden hoe het voelt om in een schijnwereld te verkeren. Volgens De Hoop Magazine betreft het agressieve spelletjes van het Nintendo-soort, die bovendien verslavend zijn. Nicolas Niclaponti, directeur van het medialab van het Massachusets Technology Institute, voorspelt een enorme toename van VR-spelletjes: „Ik verwacht dat binnen de komende vijf jaar minstens één op de vijf mensen met een VR-helm op zal lopen, in de trein, de bus en op straat, net zoals dat nu het geval is met walkmans".
Talloze jongeren raken in de ban van computerspelletjes. En wat de stap van soft drugs naar hard drugs is voor de drugverslaafde, is de overgang van Nintendo naar virtual reality voor de computerverslaafde. Immers bij VR-spelletjes werk je met objecten en ervaar je de ruimte. Dr. Timothy Leary spreekt in het boek „Mondo 2000" van een „geestelijke evolutie": „De mens zal de werkelijkheid heel anders gaan zien en ervaren. We kunnen door virtual reality zoveel toevoegen aan onze ervaringen, dat dat wel invloed moet hebben op ons leven". Het loskomen uit de dagelijkse realiteit en het creëren van een geheel eigen wereld, maakt virtual reality ook interessant voor new agers, zo vermoedt hij. New Age-filosoof Terence McKenna is het daarmee eens.
Virtual reality is immers verwant aan telepathie en hallucinatie, en maakt het mogelijk zelf beter tot ontplooiing te komen. „Als je het prettig vindt om virtueel talloze mensen neer te schieten met een machinegeweer of seks te hebben met meerdere mensen, dan is er niemand die je tegen zal houden. Een definitie van goed en kwaad is er niet." Dat betekent dan ook brood op de plank voor porno-exploitanten. VR zal naar verwachting de 06-nummers zelfs gaan vervangen. Je kunt virtueel naar bed met wie je maar wilt. Handschoenen en een bodysuit met sensoren maken het mogelijk de strelingen van het virtuele seksobject echt te voelen. Computerseks is „safe seks", maar evenzo verslavend en een vlucht uit de werkelijkheid.
Verwacht kan worden dat de ontwikkelingen op VR-gebied de komende jaren een grote vlucht zullen nemen. Schrijver Arthesy Clark voorspelt de toekomst van de nieuwe technologie als volgt: „Als je alles weet en overal kan zijn, terwijl je gewoon thuis in je stoel zit, waarom zou je je dan nog bemoeien met de werkelijkheid? Ik heb het vermoeden dat mensen, al dan niet bewust, steeds meer tijd in de virtuele wereld zullen doorbrengen."

(De Hoop/Evangelische Alliantie pers)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 november 1994

De Wekker | 16 Pagina's

„Virtual Reality gaat verder dan computerverslaving

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 november 1994

De Wekker | 16 Pagina's