Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Twee woorden uit het gouden alfabet

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Twee woorden uit het gouden alfabet

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ik ben een vreemdeling; Ik ben een metgezel Psalm 119:19,63

Op een kunstzinnige wijze geeft de dichter van de langste psalm in de Bijbel een schijnbaar tegenstrijdig getuigenis. Hij zegt dat hij alleen is, maar tegelijk verklaart hij dat hij vrienden heeft. Hij is eenzaam, maar toch niet alleen.
Zijn getuigenis staat in een prachtig gecomponeerd lied. Deze psalm is in verschillende blokken van telkens acht verzen verdeeld. Alle verzen in een bepaald blok beginnen met precies dezelfde letter van het Hebreeuwse alfabet. De eerste acht verzen beginnen met de eerste letter van het joodse alfabet; Aleph. Het tweede blok heeft weer acht verzen die allen beginnen met de tweede letter van het Hebreeuwse alfabet: Beth. Zo gaat het door tot de laatste letter. Daarom is deze psalm wel genoemd: het Gouden Alfabet of het ABC van het geloof.
Twee contrasterende woorden treffen ons in dit alfabet: vreemdeling en vriend. Een vreemdeling is alleen. Een vriend weet van gemeenschap. Hoe zijn deze twee woorden met elkaar te rijmen?
De dichter bezingt in zijn lied de wet van God. In 175 van de 176 verzen lezen we een verwijzing naar de wet van God. Vers 122 vormt een betekenisvolle uitzondering. Daar wordt niet het woord wet maar het woord borg gebruikt. We mogen daarin een heenwijzing zien naar Christus en zo is het messiaanse karakter van de psalm meteen duidelijk.
De dichter gebruikt niet minder dan tien synoniemen om de wet van God te bezingen: wet, woord, verordening, wegen, bevelen, voorschriften, geboden, bepalingen, onderwijzing en belofte.
Zijn hele bestaan is op de wet van God gericht: zijn lippen (vers 11), zijn ogen (vers 18), zijn ziel (vers 20), zijn verstand (vers 34), zijn handen (vers 48) en zijn voeten (vers 59). Deze man die zo door de heerlijkheid van het Woord en de wet van God overweldigd is, voelt zich een vreemdeling hier op aarde. Hij heeft zeker zijn vrouw lief, hij houdt van zijn kinderen, hij vindt bevrediging in zijn werk, maar toch is hij hier niet helemaal thuis. Zo was het bij de aartsvaders en bij de lezers van de eerste brief van de apostel Petrus. Door geboorte zijn we burgers van een bepaald land, door wedergeboorte worden we burgers van het koninkrijk van God. Door wedergeboorte worden we onder onze eigen volksgenoten bijwoners en vreemdelingen.
Een kind van God kan niet meer meegaan en meedoen met alles rondom hem. De wereld biedt geen bevrediging. Toch veroorzaakt het vreemdeling- zijn niet een gevoel van eenzaamheid bij de christen. Dit horen we duidelijk uit de mond van de dichter van deze psalm. Ik ben wel een vreemdeling maar ook een metgezel. Dit betekent: ik heb vrienden. Wie zijn deze vrienden? Allen die de Here vrezen en die Gods geboden onderhouden. Het zijn zij die in afhankelijkheid van de Here leven en voor wie Gods inzettingen niet zwaar zijn.
Hier komt in het Oude Testament het wezen van de kerk te voorschijn. De kerk is een gemeenschap van metgezellen. Allen die zich eenzaam voelen in de wereld en die de Here vrezen, die zijn Woord liefhebben en zich er door laten gezeggen, vinden elkaar in de gemeente van Christus.
Wie een levend lidmaat van de kerk van Jezus Christus is die zoekt de gemeenschap met hen die evenals hij de verschijning van de Here Jezus lief gekregen hebben en die zich verlustigt in Gods Woord en Gods wet. Zij zijn er met elkaar en voor elkaar.

Floor

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 november 1994

De Wekker | 16 Pagina's

Twee woorden uit het gouden alfabet

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 november 1994

De Wekker | 16 Pagina's