Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het volgen van de Heere Jezus heeft consequenties

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het volgen van de Heere Jezus heeft consequenties

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Heere, ik zal U volgen, waar Gij ook heengaat. En Jezus zeide tot hem: De vossen hebben holen, en de vogelen des hemels nesten; maar de Zoon des mensen heeft niet, waar Hij het hoofd nederlegge". Luk. 9:57b,58

De Heere Jezus is met Zijn discipelen op reis. En dan komt er iemand tot de Heiland, die zegt: „Heere, ik zal U volgen, waar Gij ook heengaat". De man is enthousiast over de woorden en de wonderen van de Heiland. Openlijk verklaart hij bij zo'n Meester te willen behoren en overal Zijn volgeling te willen zijn.
Wat een verschil met anderen, die jaar en dag onder het Woord van God hebben gezeten, maar nergens warm voor zijn te krijgen. De hemel verkwikt hen niet, de hel verschrikt hen niet. Ze zijn lauw en slap ten aanzien van de Bijbel en Christus. Heeft Gods Woord u, jou al eens geraakt? Is het voornemen al eens geboren om de Heiland te willen volgen? Of nog nooit soms? Ga dan met die nood van lauwheid, kilheid en slapheid tot de Heere. Op het gebed kan en wil Hij nog wonderen doen. Maar haast u wel, opdat u niet voor eeuwig met de ongelovigen omkomt. „Heere, ik zal U volgen, waar Gij ook heengaat". Deze spontane reactie moet de Heere Jezus wel goed hebben gedaan, temeer daar er ook velen waren, die Hem verachtten. Maar wat antwoordt de Heiland nu? Wel Hij zegt niet ja en niet nee. Hij zegt: „De vossen hebben holen en de vogelen des hemels nesten, maar de Zoon des mensen heeft niet, waar Hij het hoofd nederlegge". Is dat niet een geestelijke domper voor die persoon, die de Heere hier volgen wil?
Weet u, de Heere Jezus wil ons eerlijk behandelen. Hij doet niet mee aan misleidende reclamecampagnes. Hij zegt heel eerlijk, wat het volgen van Hem inhoudt. Willen we de Heere volgen, dan dienen we te letten op wat de Bijbel zegt over het komen achter de Heere Jezus aan. Dat houdt in, wedergeboorte, bekering tot God, geloof in de Heere Jezus Christus, zelfverloochening en kruisdragen achter de Heiland aan. Dat betekent, dat door m'n eigen hoogmoedige ik een streep moet en dat de Heere Jezus de belangrijkste in m'n leven dient te worden.
Als je daarover spreekt, zoals de Bijbel dat doet, dan zeggen sommige mensen, daar heb je ze weer, die mensen van och en ach. Maar we kunnen beter luisteren naar het onderwijs van de Heiland, dan naar het verleidelijk en verderfelijk gepraat van mensen. En Jezus zeide tot hem: „De vossen hebben holen, en de vogelen des hemels nesten; maar de Zoon des mensen heeft niet, waar Hij het hoofd nederlegge". De Heere wijst de man, die tot Hem komt, niet af. Dat doet de Heiland nooit in de genadetijd, wanneer er iemand tot Hem komt met het voornemen om Hem te volgen. Hij brengt deze man wel eerlijk de consequenties onder ogen, die aan het volgen van Hem verbonden zijn.
De persoon uit onze tekst, die de Heiland volgen wil, meent, dat het met Christus rechtstreeks zal gaan naar de heerlijkheid, naar de overwinning. Daar tegenover stelt de Heiland Zijn Woord, dat wat de dieren nog hebben, een schuilplaats, een rustplaats, dat Hij, de Zoon des mensen, dat niet heeft. De Heere spreekt over Zichzelf als de Zoon des mensen. Naar de profetieën van Daniël was dit de eretitel voor de komende Messias. Hierin wordt Hij aangewezen in Zijn koninklijke heerlijkheid, Zijn macht en eeuwige heerschappij, waartoe God Hem bekleedt. Echter de weg, waarin de Heere Jezus deze macht en heerlijkheid ontvangt gaat niet rechtstreeks naar de verhoging, zoals deze man denkt. Maar de weg tot de heerlijkheid voor de Heiland gaat door lijden heen. Het is voor Hem door lijden tot heerlijkheid.
Eerst moet Hij Zich als Borg voor arme zondaren tot in de kruisdood, de zondeschuld betalen en dan zou God de Vader Hem uitermate verhogen. Dit diepe lijden als Borg voor Zijn Kerk tekent Christus in de tekst. De vossen hebben nog een hol, een toevluchtsoord. De vrij rondvliegende vogels hebben nog een nest, een rustplaats, echter de Heere Jezus niet. Hij heeft niets waar Hij het hoofd kan neerleggen. Hij, Die alle schepselen ver te boven gaat, heeft in Zijn vernedering nergens een echt thuis, nergens een rustplaats. Geen plaats voor Hem in de herberg te Bethlehem. Geen plaats in Nazareth bij Zijn stadgenoten. Geen plaats voor Hem bij de geestelijke leiders. Geen plaats voor Hem bij het volk: „Kruist Hem, kruist Hem!" En daar hangt Hij tussen hemel en aarde, van mensen en van God verstoten. Waarom? Wel, opdat gevallen Adamskinderen, die geen plaats bij God verdiend hebben, weer tot God gebracht zouden kunnen worden en voor eeuwig zouden mogen ingaan in het huis des Vaders met zijn vele woningen. Hij wilde als Borg de plaats innemen van doodschuldige mensen, opdat zij gered zouden kunnen worden van de zondeschuld en het oordeel en voor eeuwig met God verzoend zouden kunnen worden.
We kunnen nooit echt de Heere Jezus volgen als we geen recht zicht hebben op Zijn lijden. Hebt u, heb jij er al oog voor gekregen: Van al de last dier plagen door U, Heere Jezus gedragen heb ik, heb ik de schuld? Zo krijgen we ook oog voor de rijkdom van Gods genade in Christus. Dat Christus de plaats wilde innemen van ellendige zondaren om hun schuldrekening te vereffenen en hen in de gemeenschap met God te brengen. Dan krijgen we de Heere Jezus echt lief en nodig als onze Borg en Zaligmaker.
Waar we deze geestelijke diepgang missen, kunnen we nog zo enthousiast en geestdriftig zijn, echter daar volharden we niet achter Jezus aan. Daar kennen we Hem niet echt en als er dan moeite en tegenslag komt, dan haken we af. Maar wie leert belijden: Ik deed door mijne zonden U, Heere Jezus al die jamm'ren aan en die met z'n zondenood tot Christus de toevlucht neemt, leert achter de Heiland aankomen. Dan heb je hier nog wel te maken met je oude mens, maar door Christus' kracht sterft die hoe langer hoe meer af en staat de nieuwe mens steeds meer op. Dan leer ik kruisdragen achter Christus aan. Ze zullen mij gaan haten, omdat ze ook mijn Meester hebben gehaat. Dan heb ik smaadheid te lijden vanwege de Naam van mijn Heiland, echter Hij bewaart in deze wereld Zijn volgelingen bij Zijn verworven verlossing. En Hij haalt ze straks voor eeuwig thuis in de hemelse heerlijkheid bij God.

Heerde, H.H. de Haan

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 januari 1995

De Wekker | 16 Pagina's

Het volgen van de Heere Jezus heeft consequenties

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 januari 1995

De Wekker | 16 Pagina's