Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Afstemming in de praktijk van het jeugdwerk (CGJO 2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Afstemming in de praktijk van het jeugdwerk (CGJO 2)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hoe doe je dat?
En nu ... met visie aan het werk. Zo luidde de opdracht die de kleine 200 bezoekers aan het CGJO-symposium op 20 mei om 16.00 uur meekregen (zie voorgaand verslag). Ze hadden de hele dag gehoord, gesproken en gedacht over de leefwereld van jongeren en de plaats van kerk en jeugdwerk daarin. Aan 't eind van de dag was er voor iedereen bovendien nog een CGJO-visieprogramma. Visie genoeg zou je zeggen. Visie hebben is iets moois, maar het komt er natuurlijk op aan: Wat doe je er mee? Hoe ga je met visie aan het werk?

Een voorbeeld:
Er is iets nieuws: 'Virtual Reality', drie-dimensionale computer 'spelletjes '. De catecheet heeft erover gelezen in 'De Hoop-magazine' en besluit er een catechese-uur aan te wijden. Ook de voorzitter van de j.v. heeft het gelezen en nodigt iemand uit om daar iets over te komen vertellen op zijn vereniging. De dominee pikt dit op en heeft het in de preek over onze schijnwereld."
Een voorbeeld van afgestemd jeugdwerk?
Een gemiddelde Christ. Ger. kerk heeft al gauw een zondagsschool of kindernevendienst, jeugdclubs en jeugdverenigingen en natuurlijk de catechese. Stuk voor stuk goede instrumenten om de jeugd te bereiken. Daarnaast zijn er vaak nog allerlei commissies voor jeugddiaconaat of -pastoraat etc. En wellicht zijn er - last but not least - mogelijkheden voor ouders om zich te „bekwamen in het opvoeden". Prachtige initiatieven allemaal, die elk hun eigen plaats hebben binnen de gemeente. Maar toch vraag je je weleens af of al die initiatieven elkaar niet voor de voeten lopen. Soms wordt er, zoals in het voorbeeld hierboven hetzelfde gedaan. Dezelfde onderwerpen en werkvormen worden dan op school, op de jeugdvereniging en catechese aan de orde gesteld.
Het omgekeerde komt echter ook voor: Er is sprake van bepaalde „witte vlekken" in de geloofsopvoeding. Op een club of vereniging wordt van enige bijbelkennis uitgegaan, maar op school en in de catechese blijkt die kennis niet altijd meer expliciet aan de orde te komen.
Daarom alleen al is het goed om als „jeugdwerkers" meer op elkaar af te stemmen in de gemeente. Wat doet de één en wat doet de ander en hoe kun je elkaar tot een hand en een voet zijn? Dat is niet alleen een vraag, maar ook een bijbelse opdracht!

Gesprek over visie
In het nieuwe CGJO-visieprogramma geeft de CGJO ondermeer als belangrijke spits naar de toekomst: „Een betere afstemming tussen hetgeen gebeurt in gezin, school en kerk en het werk van de CGJO".
Hoe kun je nu concreet komen tot een betere afstemming op elkaar in de gemeente? Het zal duidelijk zijn, dat daarvoor gesprek nodig is. Een gesprek, waarin ieder, die te maken heeft met jeugdwerk zijn of haar inbreng heeft. Een jeugdraad of jeugdoverleg kan dienst doen als gespreksplatform voor allen die bij het „jeugdbeleid" in de gemeente betrokken zijn. Het voert te ver om in dit artikel een hele cursus „jeugdbeleid" weer te geven. Daarom in het kort een aantal zaken die tijdens zo'n gesprek aan de orde kunnen komen.

Doelbewust inventariseren
Allereerst zal er ruimte moeten zijn voor inventarisatie van onderwerpen, werkvormen en doelstellingen die gehanteerd worden. Wat wordt er op de catechese behandeld en op welke manier? En hoe doen ze het op de jeugdclub? Wat is het doel van de zondagsschool?
Grondig zal gekeken moeten worden naar de eigenheid van iedere discipline. Wat maakt de jeugdvereniging tot zo iets anders dan de catechese of het onderwijs op school?
Vervolgens zal ook gekeken moeten worden naar de doelstelling van al het „jeugdwerk" binnen de gemeente. Niet alleen het eigen doel van jeugd- en jongerenwerk, catechese etc. staat dan centraal, maar ook het doel op gemeentelijk niveau. In de gemeente willen we, dat jongeren de Here leren kennen als hun persoonlijke God en Verlosser en zullen leven in dagelijkse verbondenheid met en afhankelijkheid van Hem. Maar hoe krijgt dat geloof dan vorm? Wat willen we als gemeente jongeren pakweg de eerste 20 jaar van hun leven meegeven? Wat vinden we belangrijk, dat ze aan kennis, vaardigheden en attitudes ontwikkelen?

Jeugdbeleidsplan
Als duidelijk is, wat de doelstellingen op „gemeentelijk niveau" zijn, kan weer gekeken worden naar de verschillende deelterreinen. Welke taak wordt door welke discipline (catechese, clubs, gezin, enz.) opgepakt? En welke „witte vlekken" moeten nog een invulling krijgen? Op het al genoemde symposium bleek, dat een voorbeeld van een „witte vlek" kan zijn een goede vorm van jeugdpastoraat.
De verwoording van al de doelen, verantwoordelijkheden, werkvormen etc. kan plaatsvinden in een „jeugdbeleidsplan". Ook kunnen daarin mogelijke actiepunten worden verwoord. Zo'n plan kan een duidelijke richtingaanwijzer zijn voor allen die aan het werk voor de jeugd binnen de gemeente vorm geven. Het kan bijdragen om gemeenteleden bewust te maken van het belang van jeugdwerk in de breedste zin van het woord. En het is een middel om meer structuur te krijgen m.b.t. jeugdwerk in de gemeente. Nog een bijkomend voordeel is, dat op een snelle manier aan nieuwe medewerkers (catecheten, clubleiding etc.) duidelijk gemaakt kan worden, wat van hen wordt verwacht.
Een plan moet natuurlijk niet vastgelegd worden om vervolgens in de kast te verdwijnen. Van tijd tot tijd zal het ter sprake moeten komen. Is het nog actueel? Welke veranderingen zijn noodzakelijk? Wat behoeft meer afstemming?

CGJO
Als CGJO willen we nadrukkelijk de aandacht vragen voor zo'n afgestemde aanpak. Verantwoorde vorming is noodzakelijk.
Als jeugdwerkorganisatie kunnen we dienstbaar zijn met adviezen, materiaal en cursussen. Het eigenlijke werk moet echter plaatsvinden binnen de gemeente. Hoe gaan we daar met visie aan het werk?
Het komt aan op bezinning en actie, bidden en werken. Of zoals ds. Plantinga op het symposium zei met een citaat: „We moeten bidden alsof het alleen van God afhangt en werken alsof het van ons allemaal afhangt".

N.B.
Er zijn nog exemplaren verkrijgbaar van het CGJO-visieprogramma en de dagreader van het symposium. U kunt ze bestellen door te bellen/faxen naar no.: 055-556257. De kosten zijn ƒ 10,- (incl. verzendkosten). Via dit nummer kunt u ook ander werk- en informatiemateriaal aanvragen.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 juni 1995

De Wekker | 16 Pagina's

Afstemming in de praktijk van het jeugdwerk (CGJO 2)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 juni 1995

De Wekker | 16 Pagina's