Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geheimenis - Verborgenheid (VII)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geheimenis - Verborgenheid (VII)

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het geheimenis van het christelijke huwelijk
Een groot geheimenis

Over het geheimenis van het christelijke huwelijk spreekt Paulus in Efeziërs 5:22-33 en dan met name in de verzen 31 en 32. Het geheimenis van het christelijke huwelijk is groot! Paulus spreekt dus van een groot geheimenis evenals in 1 Timotheüs 3:16, waar hij het geheimenis (of de verborgenheid) van de godzaligheid groot noemt. Het gaat dus om diepe en rijke zaken!
In het Nieuwe Testament heeft het woord geheimenis - zo zagen we - altijd met Christus te maken. Dus heeft het christelijke huwelijk alles met Christus te maken. Dat zegt Paulus duidelijk in Efeziërs 5:32: „Dit geheimenis is groot, doch ik spreek met het oog op Christus en de gemeente". Het grote geheimenis waarop Paulus doelt, is onder woorden gebracht in vers 31: „Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen en die twee zullen tot één vlees zijn".
In het christelijke huwelijk zijn man en vrouw één geworden. Ze zijn als het ware één mens geworden. De een is de ander. Dat is allesomvattend. Het is ook naar Gods bedoeling en deze ene mens, bestaande uit man en vrouw, die samen een wij geworden zijn, is naar de aard van het huwelijk ondeelbaar.

De liefde van Christus is de sleutel tot geluk
Maar wat heeft Christus nu met het huwelijk te maken? We kunnen het geheimenis van Christus de sleutel van het christelijke huwelijk noemen. Paulus haalt in vers 32 Genesis 2:24 aan. Dat is de grondtekst in de Bijbel met het oog op het huwelijk. Paulus geeft nu als het ware een commentaar op deze tekst uit Genesis 2. Het nieuwe in het commentaar is de verwijzing naar het geheimenis van Christus.
Het geheimenis van Christus is in dit verband de relatie die Christus tot Zijn gemeente heeft. De gemeente is Zijn lichaam, vers 23. Christus is het hoofd van Zijn gemeente. Hij houdt Zijn lichaam in stand. Hoe doet Hij dat? Door Zijn liefde! Christus heeft Zijn gemeente liefgehad en Zich voor haar overgegeven. Door Zijn offer heeft Hij de gemeente geheiligd. Hij reinigt haar voortdurend door het waterbad met het woord. Zo bewerkt Christus in Zijn liefde voor Zijn gemeente dat Hij de gemeente voor Zich kan plaatsen, stralend, zonder vlek of rimpel, zó dat zij heilig is en onbesmet. Christus koestert de gemeente. Zij is als het ware vlees van Zijn vlees en been van Zijn been!
Zonder de liefde van Christus is de gemeente niets. Dan kan zij niet bestaan. Zij heeft haar bestaan en leven te danken aan de liefde van Christus. De relatie van Christus tot de gemeente, die Zijn lichaam is, is een relatie van liefde. Dat is juist het grote van het geheimenis waarover Paulus spreekt! De liefde van Christus is geen eisende en vragende liefde. Telkens is dat weer voor ogen te houden. De gemeente hoeft zich de liefde van haar Hoofd niet waardig te maken. Zij bestaat door en in en van Zijn liefde! De liefde van Christus is gevende liefde. Dat is het heerlijke en troostvolle geheim van deze liefde. Het is Christus Zelf die Zijn gemeente voortdurend vernieuwt tot het liefhebben van Hem.

Over de liefde van Christus
Dat doet Hij door Zijn gevende liefde. De liefde van de gemeente tot Christus komt voort uit de gevende liefde van Christus. Nimmer mogen wij dit omkeren alsof de gemeente de liefde van Christus nog moet verwerven en verdienen. Dan is het geheimenis waarover Paulus spreekt, op slag verloren gegaan en zullen wij de gevende liefde van Christus niet meer kunnen verstaan.
De gevende liefde van Christus is uit Zijn offer aan het kruis op het rijkst gebleken. Zo ver is deze liefde gegaan. Het is liefde, die zich radicaal (over)geeft en zo ook radicaal aanvaardt. De liefde van Christus is ook vergevende liefde, herstellende en vernieuwende liefde, zorgzame liefde en liefde, die trouw blijft tot het einde toe.
Het ja van Christus tot de gemeente is ja zonder enige beperking. Dit geheimenis van de liefde van Christus tot Zijn gemeente is dus groot. Het geheimenis is enkel toegankelijk wanneer we het belichten vanuit de liefde van Christus Zelf. Elke andere benadering laat het geheimenis in het duister!

Het wezen van het christelijke huwelijk
Vanuit het grote geheimenis van de liefde van Christus tot de gemeente beschrijft Paulus nu wat het christelijke huwelijk is. Dat deelt dus ook in het geheimenis van de liefde! Het christelijke huwelijk is het in praktijk brengen van de relatie van Christus tot de gemeente. Aan de relatie van Christus tot de gemeente moeten man en vrouw zich spiegelen in hun relatie tot elkaar!
De relatie van Christus tot Zijn gemeente is voorbeeld, bron en norm voor die van man en vrouw! Dat betekent ook dat man en vrouw in hun huwelijksrelatie altijd mogen en moeten terugvallen op Christus. Ze moeten het hebben van Zijn liefde maar dan ook hebben ze de liefde van Christus tot de gemeente tegenover elkaar in praktijk te brengen! Dat is de geweldige gave maar tegelijk de geweldige opgave van het huwelijk!
De sleutel tot het geluk in het huwelijk van christenen ligt dus in Christus! Wat Christus aan man en vrouw als leden van Zijn lichaam betoont aan liefde, dat hebben man en vrouw in wederkerigheid aan elkaar te betonen. De man heeft zijn vrouw lief als zijn eigen vlees. Zij is zijn lichaam. Maar ook omgekeerd heeft de vrouw haar man lief als haar eigen vlees: hij is haar lichaam. Dit is slechts te verstaan vanuit het geheim van de liefde. Wie de liefde van Christus niet kent, kan dit geheim niet volgen.
In de liefde van Christus ligt dus de kracht van de vernieuwing van de liefde tussen man en vrouw in het huwelijk.
Door deze liefde heeft de vrouw er geen moeite mee om haar man als haar hoofd te zien, omdat Christus het hoofd is van Zijn gemeente en zelfs het hoofd is van de man, zie 1 Corinthiërs 11:3. Dit betekent dat de vrouw haar man zal liefhebben, eren en respecteren omdat hij de hoge plicht heeft zijn vrouw lief te hebben zoals Christus de gemeente liefheeft.
Dit is voor iedere christenman een geweldige opgave, die hij alleen in praktijk kan brengen als hij zelf, samen met zijn vrouw (en de kinderen als die er zijn) leeft van de liefde van Christus, die elke dag nieuw en krachtig is.
Vanwege de unieke eenheid tussen man en vrouw in het huwelijk is de liefde tussen man en vrouw uiteraard volstrekt wederkerig. Ze hebben elkaar in gelijkwaardigheid lief. Toch respecteren ze van elkaar de positie, die God aan man en vrouw ten opzichte van elkaar heeft gegeven. Het is opgave en eer van de man om zijn vrouw lief te hebben en het is opgave en eer van de vrouw om haar man lief te hebben. Deze liefde omvat geheel hun leven, hun zijn, hun persoon zijn, hun lichamelijkheid.
Door het geheimenis van de liefde (van Christus) zullen ze de zegen, de kracht, de rijkdom van het christelijke huwelijk mogen beleven zolang ze leven. Deze liefde is blijvend gedurende heel het huwelijksleven.

Hoe het moet zijn
Ik ga nu voorbij aan allerlei problemen die er ook in christelijke huwelijken zijn. Ik ga er aan voorbij dat mannen en vrouwen soms bedroevend weinig maken van hun huwelijk en de liefde voortdurend op de proef stellen en schenden. Ik ga voorbij aan veel egoïsme in het huwelijk. Dat alles is er.
Maar we komen nooit tot een oplossing van welk probleem op dit gebied ook maar als we niet eerst duidelijk zicht hebben op het wonder van het geheimenis van de liefde van Christus als de sleutel tot blijvend geluk van man en vrouw in hun christelijke huwelijk. Samen zijn ze aan Christus verbonden.
Laat ieder, die dit leest, zich eerst de vraag stellen: hoe functioneert de liefde van Christus in mijn leven en als ik getrouwd ben, in mijn huwelijk? En laten man en vrouw er dan samen eens een avond lang over doorpraten. Het is de beste huwelijksopbouw en huwelijkstherapie! Lijk ik als man op de liefhebbende Christus en lijk ik als vrouw op Hem in het liefhebben van mijn man?
Als iemand denkt dat ik nu volstrekt idealistisch en werkelijkheidsvreemd schrijf, heb ik slechts dit antwoord: het geheimenis van de liefde van Christus tot Zijn gemeente is u nog vreemd.

Ter overweging:
1. Kunt u onder woorden brengen waarom Paulus het geheimenis van de liefde van Christus als sleutel tot het geluk in het huwelijk in Efeziërs 5:32 een groot geheimenis noemt?
2. Kunt u van de liefde van Christus enkele nadere aanduidingen geven? Hoe ziet Zijn liefde er uit enz.?
3. Is er verschil tussen christelijke en niet-christelijke huwelijken?
4. Denkt u dat het mogelijk is om een ongelukkig en door liefdeloosheid geschonden huwelijk te vernieuwen en te herstellen vanuit de liefde van Christus? Of ziet u dat niet zo zitten?
5. Vindt u het te hoog ingezet om aan elk christelijk huwelijk de eis te stellen dat man en vrouw samen leven van de liefde van Christus en die ten opzichte van elkaar levenslang in praktijk te brengen? Of mogen we niet anders dan dit te vragen en elkaar steeds weer voor te houden?
6. Hoe beleeft u zelf (in uw huwelijk) de liefde van Christus toegepast op het liefhebben van uw man of vrouw?

P.S. In bovenstaand artikel heb ik elementen verwerkt van de uitleg die prof. dr. W.H. Velema van Efeziërs 5 heeft gegeven in zijn prachtige boekje „Kennen jullie elkaar? Over huwelijk en relaties". Ik wil dit boekje graag nog eens onder uw aandacht brengen. Het is ook voor ambtsdragers die in hun pastorale zorg voor de gemeente met allerlei huwelijksspanningen en problemen te maken krijgen, een boekje dat hulp biedt.

J. Jonkman

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 juli 1995

De Wekker | 16 Pagina's

Geheimenis - Verborgenheid (VII)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 juli 1995

De Wekker | 16 Pagina's