Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Generale synode van Zierikzee (4)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Generale synode van Zierikzee (4)

12 minuten leestijd Arcering uitzetten

Christian Reformed Church of North America
Op dinsdag 17 oktober behandelt de synode de kerkelijke contacten met de Christian Reformed Church of North America (de CRC). De ontwikkelingen in deze kerken stemmen verdrietig. Deputaten geven er een uitvoerig verslag van in hun rapport. Deze kerken zijn bezig het gereformeerde spoor te verlaten. Namens deze kerken zijn aanwezig op de synode de broeders predikanten G. Ringnalda en J. Kuntz.

Eerstgenoemde spreekt als eerste de synode toe. Het is hem een vreugde ons te groeten als geliefde broeders in de Heere Jezus Christus. Sinds 1857 heeft men in gehoorzaamheid aan Gods Woord de Christian Reformed Church mogen bouwen. Hij meent dat er ook nu nog heel veel dingen zijn, die ons samenbinden. Uiteraard zijn er ook zaken waarover we van mening verschillen, maar dat is bij u ook zo. Hij hoopt dat de beide kerkverbanden in goede verstandhouding het contact zullen blijven voortzetten ondanks erkende verschillen in zienswijze op een aantal zaken.

Ds. J. Westerink beantwoordt de toespraak. Wij als synode zijn er blij mee dat de C.R.C, toch nog - al was het op het laatste moment - afgevaardigden naar ons heeft gezonden. En we zijn ook dankbaar voor de goede woorden die zijn gesproken. De moeite bij ons is dat veel van wat nu gezegd wordt en ons aanspreekt, losstaat van wat we van de synoden van de C.R.C, al sinds jaren horen. Officiële getuigenissen van uw kerk stellen ons voor veel vragen. Wij doen een appel op u om gereformeerd te zijn en te blijven.
Later op de middag spreekt de synode over de verslaggeving van deputaten eenheid en correspondentie over de Christian Reformed Church en over het voorstel van deputaten, overgenomen door de commissie, om de kerkelijke relatie met de Christian Reformed Church te verbreken. Sinds de Synode van 1980 hebben wij als Chr. Ger. Kerken een nauwe relatie met de C.R.C.
Ds. J. Kuntz van de C.R.C. gaat op het voorliggende voorstel in. In een uitvoerig en emotioneel betoog laat hij weten zich niet te herkennen in de rapportage. Hij stelt dat er nog heel veel goeds in de Christian Reformed Church gebeurt en dat er nog vele duizenden zijn die zich met elan inzetten. Hij meent dat deputaten een vertekend beeld geven van de situatie. Het zijn heel pijnlijke momenten in de synode. Want deputaten tonen bij monde van ds. P. den Butter en ook ds. J. Westerink aan dat de rapportage waarheidsgetrouw is. De feiten staan in het rapport van deputaten. De constante indruk van deputaten is dat naar hen niet wordt geluisterd in de C.R.C, en niet in de synode en niet in haar commissie voor interkerkelijke betrekkingen. In de C.R.C, is grote verwarring ontstaan. Tienduizenden hebben de kerk in ernstige gewetensnood verlaten. De vrouw is in het ambt toegelaten en de CRC continueert haar relatie met de Gereformeerde Kerken in Nederland („synodaal"). Die laatste relatie is inderdaad voor ons een heel zwaarwegend punt.
Ds. Kuntz zei over deze relatie dat een meerderheid van de synode van de Christian Reformed Church nog niet kon komen aan het verbreken van de contacten met de Gereformeerde Kerken aan het verbreken van de contacten met de Gereformeerde Kerken in Nederland („synodaal").
Ds. Den Butter en ook ds. Westerink zeggen, dat het de Christian Reformed Church zelf is, die afstand van ons neemt en ons loslaat.

Ter synode vragen diverse afgevaardigden of we nu reeds zo'n vergaand voorstel moeten nemen om de contacten met de CRC geheel te verbreken. Kunnen we niet een ernstige oproep laten uitgaan en de band nog drie jaar aanhouden? Ook een van de deputaten - ds. B. Witzier - heeft een dergelijk voorstel ingediend in afwijking van het meerderheidsvoorstel van deputaten om de band wel te verbreken. Ds. Witzier is, met alle sprekers op de synode, overigens ernstig bezorgd over de ingeslagen koers van de CRC.
De rapporteur van de commissie van de synode, ds. J. Oosterbroek, zegt dat de commissie eensgezind is in haar voorstel tot het verbreken van de kerkelijke contacten. De commissie heeft zich beziggehouden met de voorgeschiedenis. Onze bezwaren zijn niet serieus genomen, behalve vanmiddag... Ons geluid wordt niet echt gehoord. Als we de CRC tot bekering oproepen, zeggen we dat ook tegen onszelf. In het commissierappport klinkt verdriet door. Wie brengt nu de verdeeldheid?

Besluit
De synode neemt op dinsdagavond 17 oktober het volgende besluit, dat ik u in het geheel doorgeef:
De synode overwegende
1. dat de Christian Reformed Church of North America (CRC) in het verleden in vele opzichten een duidelijk gereformeerd geluid heeft laten horen, waardoor deze kerk door velen is gerespecteerd;
2. dat synoden van de CRC in de laatste jaren besluiten hebben genomen die te kennen geven dat deze kerk bezig is het gereformeerde spoor te verlaten;
3. dat onze kerken zich de laatste jaren moeite hebben gegeven de bij hen levende zorg ten aanzien van bepaalde ontwikkelingen in de CRC bij verschillende gelegenheden aan de orde te stellen, maar dat de CRC hier weinig of geen gehoor aan blijkt te hebben gegeven;
spreekt uit
1. dat het haar met droefheid vervult dat de CRC er al meer blijk van geeft een nieuwe, van het authentiek gereformeerde spoor afwijkende, koers te willen volgen;
2. dat het onder de gegeven omstandigheden niet zinvol is onze ecclesiastical fellowship met de CRC voort te zetten of een andere vorm van correspondentie te onderhouden; 
en besluit
1. niet langer een ecclesiastical fellowship met de CRC te onderhouden, maar de CRC op te roepen terug te keren van de ingeslagen weg verwoord in het rapport van deputaten en in de evaluatie en conclusies in bijlage 10;
2. van dit besluit mededeling te doen aan het Interchurch Relations Committee van de CRC.

Hiermee is de kerkelijke breuk met de CRC een feit. De praeses, ds. Tanis, zegt dat het een heel belangrijke beslissing is. We gevoelen allen de pijn en in het bijzonder als we denken aan het contact dat we vandaag gehad hebben met de broeders van de CRC. Deze broeders zullen met gemengde gevoelens ons land verlaten. Maar wij konden niet anders beslissen. In ons gebed (vanavond) zullen we uw kerken gedenken. Wij hebben elkaar in de ogen gezien en scheiden als broeders.

Bezinning van deputaten
In hun rapport doen deputaten voor de eenheid van de gereformeerde belijders in Nederland en de correspondentie met buitenlandse kerken (dit is de officiële naam van het deputaatschap) ook verslag van hun bezinning in opdracht van de vorige synode.
Er lag een opdracht „zich te bezinnen op de vraag welke ruimte voor verscheidenheid er in een kerk van gereformeerd belijden kan en mag zijn". Deze vraag is belangrijk zowel voor de contacten met kerken van gereformeerd belijden in eigen land als voor contacten met kerken in het buitenland.
Het voor de hand liggende antwoord dat de bedoelde ruimte in de Schrift en de belijdenis gelegen is, lost voor de praktijk van de kerkelijke contacten weinig op. Het bleek immers uit de samensprekingen met kerken, die in alles op Schrift en belijdenis willen staan, dat het hebben van het gemeenschappelijke niet heeft kunnen voorkomen, dat er (ernstige) verschillen worden geconstateerd. Er kunnen in de interpretatie van de gemeenschappelijke belijdenis verschillen zijn, die soms ernstig te noemen zijn. En er zijn zaken die met de kerkorde en de ordening van het kerkelijke leven te maken hebben. Er dient ook op overeenstemming in de wijze van kerkregering gelet te worden. Anders ontstaat er verwarring als er binnen een kerk op dat terrein twee verschillende regels worden gehanteerd.
Is het niet een meten met twee maten als we met verschillen in eigen kerk kunnen leven en dat we tegelijk zeggen dat bepaalde verschillen met andere kerken van gereformeerd belijden vooralsnog eenwording in de weg staan? Deputaten menen van niet. Alles zal in het werk gesteld moeten worden om de eenheid intern te bevestigen en zonodig te herstellen. Dat we met andere kerken dezelfde belijdenis hebben, moet ons ertoe brengen elkaar met ernst te zoeken. Maar als er verschillen in interpretatie van de confessie bestaan en verschillen die voortvloeien uit een overaccentueren of te weinig accentueren van bepaalde gedeelten van de confessie, dan ligt de zaak anders. Als die verschillen niet uit de weg worden geruimd dan moet de vraag gesteld worden of het wijs is om toch tot een vereniging van kerken te komen omdat dan de moeilijkheden die ontstaan eens niet te overzien kunnen zijn.

Volledige en beperkte correspondentie met kerken in het buitenland
Verder bezonnen deputaten zich op de aard van onze oecumenische relaties met kerken in het buitenland. Tot nu toe kenden we drie vormen van contact: „correspondentie" (het meest omvattend), „relatie" (gaat iets minder ver) en „contact" (gaat het minst ver). U kunt het exact nalezen in de kerkorde bij artikel 51. Deputaten doen nu het voorstel het bepaalde bij art. 51 geheel te wijzigen. Er zijn dan nog twee vormen van contact: volledige correspondentie en beperkte correspondentie. De commissie en ook de synode neemt dit voorstel over, zodat de bepalingen bij art. 51 gewijzigd worden. Ik geef u de tekst van de nieuwe bepalingen. Er zijn stellig lezers die er belangstelling voor hebben.

Volledige correspondentie omvat:
1 het over en weer aanvaarden van elkaars attestaties;
2 het voor elkaar openstellen van de avondmaalstafel;
3 het openstellen van de kansels voor bezoekende predikanten wanneer deze tijdens een verblijf in Nederland slechts wensen voor te gaan in de Christelijke Gereformeerde Kerken in Nederland;
4 het over en weer beroepbaar stellen van elkanders predikanten;
5 het raadplegen van elkander inzake ingrijpende maatregelen als bijvoorbeeld het herziening van belijdenis of kerkorde, uitbreiding van correspondentie of vermindering ervan, enz.;
6 het zo mogelijk bijwonen van elkanders synoden door middel van afgevaardigden, die een adviserende stem kunnen hebben;
7 het aan elkaar toezenden van de acta van de synoden;
8 het bieden van geestelijke steun bestaande in:
a) het onder de aandacht brengen van elkanders geestelijke en kerkelijke problemen met wederkerige pogingen tot hun schriftuurlijke oplossing;
b) het elkander waarschuwen van geestelijke gevaren die opkomen, zich verbreiden en de kerk van Christus willen beheersen;
c) het oefenen van correctie op elkander in liefde bij verslapping ten opzichte van de belijdenis en de praktijk des geloofs eenmaal de heiligen overgeleverd;
9 gemeenschappelijke activiteiten in gebieden waarvoor een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid geldt, waarbij o.a. gedacht kan worden aan het bieden van stoffelijke steun en samenwerking of overleg inzake zending, theologische opleiding e.d.

Beperkte correspondentie omvat:
1 het voor elkaar openstellen van de avondmaalstafels;
2 het openstellen van de kansels voor bezoekende predikanten wanneer deze tijdens een verblijf in Nederland slechts wensen voor te gaan in de Christelijke Gereformeerde Kerken in Nederland;
3 het zo mogelijk bijwonen van elkanders synoden door middel van afgevaardigden, die een adviserende stem kunnen hebben;
4 het aan elkaar toezenden van de acta van de synoden;
5 het bieden van geestelijke steun bestaande in:
a) het onder de aandacht brengen van elkanders geestelijke en kerkelijke problemen met wederkerige pogingen tot hun schriftuurlijke oplossing;
b) het elkander waarschuwen van geestelijke gevaren die opkomen, zich verbreiden en de kerk van Christus willen beheersen;
c) het oefenen van correctie op elkander in liefde bij verslapping ten opzichte van de belijdenis en de praktijk des geloofs eenmaal de heiligen overgeleverd;
6 gemeenschappelijke activiteiten in gebieden waarvoor een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid geldt, waarbij o.a. gedacht kan worden aan het bieden van stoffelijke steun en samenwerking of overleg inzake zending, theologische opleiding e.d.

Volledige correspondentie geldt dan ook voortaan de volgende kerken in het buitenland:
Free Reformed Churches of North America;
Die Gereformeerde Kerke in Suid-Afrika;
Reformed Churches of New Zealand;
Igrejas Evangelicas reformades no Brasil;
Free Church of Scotland;
Reformed Presbyterian Church of Ireland.

Onder deze volledige correspondentie vallen voorts ook die kerken waarmee de correspondentie om praktische redenen vooralsnog door deputaten Buitenlandse Zending wordt gevoerd, te weten de Gereja Toraja Mamasa en van Die Gereformeerde Kerke in Suid-Afrika Sinode Soutpansberg en Sinode Middellande.

Beperkte correspondentie wordt dan onderhouden met:
Eglises Réformées Evangéliques Indépendantes de France;
Dutch Reformed Church in Botswana;
Reformed Churches of Australia.
Deputaten krijgen wel de opdracht het functioneren van de contacten met de bovengenoemde kerk in Brazilië nader te bezien. Ten aanzien van bepaalde ontwikkelingen in deze kerk bestaat grote zorg, o.a. vanwege de toenemende verwereldlijking.
Verder besluit de synode beperkte correspondentie aan te bieden aan:
1 de orthodox Presbyterian Church of North America;
2 de Reformed Church in Japan;
3 de Reformed Church in Sri Lanka.

Lidmaatschap I.C.R.C.
Een belangrijk besluit van de synode is om via het Interim Committee van de International Conference of Reformed Churches (de I.C.R.C.) het lidmaatschap van deze organisatie voor onze kerken aan te vragen. De overwegingen bij dit besluit zijn dat onze kerken een oecumenische roeping hebben en dat de I.C.R.C. een organisatie is, waarin kerken participeren die ernst maken met de gereformeerde belijdenis. En de ontwikkelingen binnen de I.C.R.C. tonen aan dat aan onze oecumenische roeping binnen deze organisatie goed gestalte kan worden gegeven.
Ds. P. den Butter spreekt zijn dankbaarheid uit voor dit besluit en het zal de voorzitter van deze organisatie, ds. De Jager (van de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt uit Zwolle) ook goed hebben gedaan. Hij was op de synode aanwezig.
U ziet (weer) wat er op een synode allemaal aan de orde komt. Zonder het belangrijke werk van haar deputaten - en van de commissies van de synode! - zou een synode in een betrekkelijk kort tijdsbestek onmogelijk al dit werk kunnen doen en zulke belangrijke besluiten kunnen nemen.
De volgende keer verder D.V.

J. Jonkman

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 november 1995

De Wekker | 16 Pagina's

Generale synode van Zierikzee (4)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 november 1995

De Wekker | 16 Pagina's