Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Stil tot God

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Stil tot God

4 minuten leestijd

Waarlijk mijn ziel keert zich stil tot God. Waarlijk mijn ziel, keer u stil tot God. Ps. 62:2,6

Even stil, zijn om een meditatie te lezen... Kunnen we nog stil zijn?
Het is goed om in alle gejaagdheid van het leven ook perioden van stilte te kennen. Niet iedereen kan tegen 
de stilte. Vaak wordt walkman of transistorradio nog meegenomen naar strand en bos.

Er is verschil in stilte. De stilte voor de storm is dreigend. Je voelt dan de beklemming van de stilte. De angstige schreeuw van een vogel en het huilen van een kind in de verte beklemtonen de dreiging van de stilte.
De stilte na de storm heeft iets van verademing. Alles is tot rust gekomen. Je hoort de stilte ruisen in de toppen van de bomen.

In Ps. 62 gaat het over het stil zijn tot God. Het woord „stilte" geeft niet helemaal weer, waar het hier over gaat. Het is niet de stilte van de leegte, maar een gestild zijn, omdat je genoeg hebt. Zo is mijn ziel stil tot God.

Het is niet vanzelfsprekend dat we stil zijn tot God. De dichter begint met „waarlijk": en toch, het is toch zo: mijn ziel is stil tot God.
Ziel, dat ben jezelf. Je ziel is vooral de plaats van je gevoelens en verlangens. Je ziel kan bitter bedroefd zijn, je ziel verheugt zich, je ziel heeft lief, verlangt en dorst. Als je het zo bekijkt is je ziel een brok onrust van verlangens en emoties. Krijg dat allemaal maar eens stil. Ze kunnen zeggen: zet het nou van je af. Maar het verdriet kan je bij tijden weer aanvliegen. Er hoeft maar iets te gebeuren, of je wordt weer herinnerd aan die pijnlijke teleurstelling. De onrust in je leven kan net een gevangenis zijn: ik vind geen stilte.

Hoe werd de dichter van deze Psalm stil? Het geheim ligt in God: mijn ziel is stil tot God.
Augustinus heeft eens gezegd: ons hart is onrustig, totdat het rust vindt in U, o God. God brengt ons zover. We kunnen alleen maar stil zijn, wanneer we op God zien.
Mijn ziel keert zich stil tot God: in de richting tot God. Eigenlijk vreemd: stilte met een richting. Dit stil zijn is niet statisch; het is niet de berusting: je moet je er maar bij neer leggen. Dit stil zijn is een levende zaak: het kent de beweging van de geloofsovergave.

Stil in de richting tot God. Het is net als die kompasnaald die stil gaat staan in de richting van de noordpool. Zo vinden wij rust, als ons geloof zich op God richt.

De zanger van deze Psalm weet wie God voor hem is: mijn rots, mijn heil, mijn toevlucht. Beelden van veiligheid en rust.
Maar hoe weten we, dat God dat voor ons wil zijn? Ons geweten kan ons zo onrustig maken. Schuldgevoelens jagen ons op.
Zie op Jezus. Hij is in onze onrust gekomen. Hij heeft de rust verworven voor rusteloze mensen. Hij is in de
angstige stilte geweest aan het kruis. Hij roept ons: komt allen tot Mij, en Ik zal u rust geven (Matth. 11:28). Hij belooft rust voor onze zielen.

Wij zijn niet altijd zo stil. Vaak herkennen we onszelf meer in Ps. 42: hart onrustig vol van zorgen. De zanger van deze Psalm kan er van meepraten. Hij weet zich bedreigd. Mensen spreken mooie woorden maar ze menen het niet. Dit onberekenbare gevaar brengt veel onrust. We voelen de spanning. De stilheid wordt aangevochten. Maar de dichter laat zich niet meesleuren door zijn emoties. Hij spreekt zichzelf toe: Mijn ziel, keer u stil tot God.
Soms moeten wij onszelf aanpakken; het tegen onszelf zeggen: zoek God!

De stilheid wordt ons gegeven, maar komt ons niet aanwaaien. God vraagt van ons dat we ons op Hem richten. Bewust stilte zoeken om stil te zijn voor God. Stille tijd houden voor Bijbellezen en gebed. Zo doet God ons weten wie Hij voor ons wil zijn. Als je dat ziet en gelooft, daar word je stil van.

Onstwedde, J.J. Lof

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 november 1995

De Wekker | 16 Pagina's

Stil tot God

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 november 1995

De Wekker | 16 Pagina's

PDF Bekijken