Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wanneer zijn „geestesuitingen" extreem? (I)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wanneer zijn „geestesuitingen" extreem? (I)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Aanleiding
Wanneer zijn „geestesuitingen" extreem? Die vraag komt niet zomaar uit de lucht vallen. Het is een vraag waar velen mee zitten.
Immers bij heel wat christenen leeft het verlangen naar een opwekking vanwege de geweldige teruggang in het kerkelijke leven. Een teruggang in ledental doordat veel mensen de kerk voor gezien houden. Maar erger dan de kerkverlating is de teruggang in geloofskracht. Het geestelijke leven van veel kerkmensen is erg oppervlakkig. De kerk heeft nauwelijks werfkracht naar buiten toe. Soms lijkt het alsof iedereen zo zijn eigen ideeën over het geloof heeft en alsof het gezag van Gods Woord niets voorstelt. Allerlei opiniepeilingen en onderzoeken herinneren ons eraan, dat naar de mening van velen de kerk haar tijd gehad heeft.
Vandaar dat bij heel wat gelovigen een verlangen leeft naar een opwekking. Ze zien uit naar een krachtige herleving van het geloof en een hernieuwing van het kerkelijk leven door een bijzondere uitstorting van de Heilige Geest. Naarmate het jaartal 2000 dichterbij komt, wordt het verlangen naar een bijzondere openbaring van de Heilige Geest steeds sterker. Maar de grote vraag is: Zijn al de dingen die hebben plaats gevonden op de massabijeenkomsten van de laatste jaren en die zich aandienen als een begin van een opwekking ook werkelijk uitingen van de Heilige Geest geweest?

De derde golf
In de afgelopen jaren zijn er in Nederland nogal wat conferenties belegd om aan dat verlangen naar een opwekking uitdrukking te geven. Samenkomsten die bedoeld waren om de geestesgaven a.h.w. weer terug te brengen in de kerk. Bijeenkomsten waarop men uitzag naar een bijzondere werking van de Heilige Geest. Het zijn er zoveel geweest, dat het niet mogelijk is om ze in het kader van deze artikelen allemaal aandacht te geven. Ik wil mij dus beperken tot een deel ervan.
In de jaren 1991 t/m 1993 zijn er drie conferenties geweest waar de Amerikaanse charismaticus John Wimber gesproken heeft. Hij is voorganger in de Vineyard Christian Fellowship, een kerk die begon als huisgebedsgroep en die is uitgegroeid tot 200 gemeenten. Van die bijeenkomsten met John Wimber werd veel verwacht t.a.v. gemeentevernieuwing en gemeente-opbouw. Men hoopte de geestesgaven in de kerken aan te wakkeren. Er werd uitgezien naar een bijzondere uitstorting van de Geest, temeer omdat er in eerdere samenkomsten met Wimber geestesuitingen waren geweest als genezingen en het spreken in tongen. De beweging waar Wimber deel van uit maakt wordt wel de derde golf genoemd.
De derde golf van de Heilige Geest. De eerste golf is dan de opkomst van de Pinksterbeweging in het begin van deze eeuw. De Pinksterbeweging is ontstaan nadat in 1906 in Los Angeles in een methodistische negerkerk wonderlijke dingen gebeurden. De tweede golf is de charismatische beweging die dateert uit de zestiger jaren. De charismatische beweging was meer een vernieuwingsbeweging binnen de kerken, zowel in de Rooms-Katholieke kerk als in de protestantse kerken. De derde golf van Wimber en de zijnen wil zowel de kerken als de Pinkstergemeenten bereiken.

Toronto-blessing
Rond het optreden van Wimber deden zich nieuwe verschijnselen voor, o.a. „het vallen in de Geest" en „het lachen in de Geest". Verschijnselen, die werden aangemerkt als een bijzondere werking van de Heilige Geest. Deze bijzondere verschijnselen komen in een nog veel sterkere mate naar voren in de zgn. Toronto-beweging of Toronto-blessing.
De Toronto-blessing is begin 1994 ontstaan in de Vineyard Airport-kerk in Toronto. Deze gemeente hoorde bij de Vineyard-gemeenten waarvan John Wimber de stichter is. Echter de charismatische uitingen in deze gemeente hebben zich zo ontwikkeld, dat zelfs de charismaticus John Wimber hiervan afstand heeft genomen.

In het kader van die Toronto-blessing zijn in Nederland enkele samenkomsten gehouden. O.a. op 30 november 1994 vond er een bijeenkomst plaats in Zwolle, waar John Amott optrad, die voorganger is in de Vineyard Airport-kerk in Toronto. En begin september 1995 een bijeenkomst in Amsterdam waar de Zuidafrikaan Rodney Howard-Browne optrad. Op deze beide samenkomsten deden zich in versterkte mate de verschijnselen voor, die al naar voren kwamen bij het optreden van John Wimber.

Bijzondere uitingen
De Toronto-blessing is volgens de voorstanders een grote beweging van de Heilige Geest. Die grote beweging zou af te leiden zijn uit allerlei verschijnselen, die aan de Heilige Geest te danken zijn. Het „vallen in de Geest", waarbij mensen plotseling achterover vallen. Het „rusten in de Geest", waarbij mensen lange tijd in trance op de grond blijven liggen. Ook zijn er andere lichamelijke verschijnselen als hevig beven en schudden en schreeuwen. Daarnaast het „lachen in de Geest", waarbij mensen in een onbedaarlijk of hysterisch lachen uitbarsten. Volgens een kranteverslag rollen sommigen van het lachen over de grond of giechelen ze onophoudelijk in hun zakdoek. Zelfs wordt er gesproken van „huilen in de Geest" en „brullen" en „kraaien" en „knorren" in de Geest. Al die verschijnselen zouden volgens de voorstanders te maken hebben met een geweldige herleving, die te danken is aan een bijzondere aanraking door de Heilige Geest. En ze wekken de mensen op om zich voor die verschijnselen open te stellen. Immers de Toronto-zegen zorgt voor de zo verlangde vernieuwing.

Hoe beoordelen?
De vraag die zich aan ons opdringt is, hoe we deze verschijnselen moeten beoordelen. Zijn al deze dingen werkelijk te danken aan een buitengewone werking van de Heilige Geest? Of moeten we deze dingen aanmerken als ontsporingen, die niets met de Geest van God van doen hebben? Daarover wil ik in een aantal artikelen proberen wat te zeggen. Het is immers wenselijk en nodig om dingen die zich aandienen als werk van de Heilige Geest te toetsen aan het Woord van God en aan gebeurtenissen uit de kerkgeschiedenis, waarbij ook sprake was van een bijzonder ingrijpen van de Heilige Geest. In een volgend artikel wil ik graag nader hierop ingaan.

M.J. Oosting

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 maart 1996

De Wekker | 16 Pagina's

Wanneer zijn „geestesuitingen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 maart 1996

De Wekker | 16 Pagina's