Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hij blijft getrouw

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hij blijft getrouw

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Indien wij ontrouw zijn, Hij blijft getrouw, want Zichzelf verloochenen kan Hij niet. 2 Tim. 2:13

We gaan een heel mooie tekst lezen. Natuurlijk staat hij in een bepaald verband. De apostel verzekert Timotheüs o.a. dat de uitverkorenen, de waargelovigen uit alle tijden en plaatsen, eens het volle heil in Christus Jezus zullen verkrijgen met eeuwige heerlijkheid (vers 10). Dat woord is betrouwbaar. In de afgeschreven tekst wijst Paulus op de diepere reden waarom men in deze heerlijkheid zal ingaan.
Hij stelt de mogelijkheid dat wij ontrouw zijn. We openbaren ons dan niet als betrouwbare christenen. We komen niet voor de Here Jezus uit. We laten Hem los. We schamen ons voor Hem en Zijn Woord. Ook kan de levenswandel haaks staan op onze belijdenis dat we van Christus zijn. We verzaken dan onze trouw. We zijn dan eigenlijk bezig met het verloochenen van de Here Jezus waarover vers 12b sprak. Over deze uiting van ontrouw gaat het allereerst in onze tekst. Natuurlijk bestaat er nog veel meer ontrouw.
Wat volgt nu niet na deze zin? Dan zal Hij ook ontrouw zijn. Die reactie missen we hier. Op zich is dat een wonder. In feite verdienen we dat de Heiland ons ontrouw zou worden.
Wat lezen we wel? Hij - en dat persoonlijk voornaamwoord staat hier met nadruk - blijft getrouw. De Here Jezus laat Zich in Zijn trouw dus niet door onze ontrouw bepalen. We zien dat duidelijk bij Simon Petrus. Na zijn verloochening keerde de Heiland Zich om en keek Petrus aan. Het kwam tenslotte weer goed. En zo vinden we bij de Here Jezus geen lik op stuk-beleid maar: Indien wij ontrouw zijn, Hij blijft getrouw. Hij laat ons niet vallen. Hij blijft trouw aan Zijn Heilandsambt. We kunnen op Zijn beloften van ontferming en vergeving blijvend aan. Hij is daarin ten volle geloofwaardig. Wat kan ons dat bemoedigen en vertroosten, ook te midden van alle aanvechting en bestrijding!
Maar hoe komt het dat Jezus trouw blijft? Paulus antwoordt: Omdat Hij Zichzelf niet verloochenen kan. Van Zich is de Here Jezus net als de Vader de Getrouwe, betrouwbaar in alles. Zeker, ook in Zijn bedreigingen maar niet het minst in Zijn beloften. Onmogelijk kan Hij een streep door Zichzelf halen. Daartoe is Hij niet in staat. Trouw, betrouwbaarheid is een wezenskenmerk van de Heiland. Als Hij ons dus trouw blijft en Zich daarom in ons leven genadig bewijst, neemt Hij - om het ouderwets te zeggen - de redenen daartoe puur uit Zichzelf!
Dat laatste geldt eveneens als er bij ons geen sprake is van de specifieke tekstontrouw. De Here is dan heus niet trouw omdat wij trouw zijn. Zijn trouw is nooit een beloning of een vrucht en gevolg van onze trouw. Onze trouw en Zijn trouw mogen dan samenvallen, maar Jezus is trouw omdat Hij Zichzelf niet verloochenen kan. Trouwens, daar is ook geen enkele reden met onze trouw te pronken. Hebben wij haar ten diepste niet aan Zijn trouw jegens ons te danken? Wat hebben we niet ontvangen? Alle dingen zijn uit Hem! Wie roemen wil, roeme enkel in de Here.
Laten we dit alles toch goed tegen onszelf en elkaar zeggen. Noch door onze ontrouw noch door onze trouw wordt de trouw van de Here Jezus bepaald. Stel je voor als dat wel zo was. Dan zouden wij over Hem heersen. Dan was Hij eigenlijk geen God meer. Ook zó bezien zou Hij een streep halen door de relatie met Zichzelf, Zichzelf verloochenen.
Als het goed is begrijpen we allemaal dat deze mooie tekst geen vrijbrief is om nu maar ontrouw te zijn en te blijven. Dan lijken we o.a. op de dwaalleraren uit Judas:4.
De blijvende trouw van Jezus werkt ook niet automatisch. Onder schuldbelijdenis hebben we ons tot de barmhartige en getrouwe Hogepriester te wenden. We trekken ons op aan Jezus' trouw. Indien we onze zonden belijden. God is in Christus getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid (1 Joh. 1:9).
Als dit niet geschiedt, wordt de mogelijkheid van vers 12b helaas een werkelijkheid. En dan ligt dat niet aan een tekort bij Jezus aan trouw maar helemaal aan onszelf. We hebben ons dan niet door Jezus' trouw laten vinden. En zo blijkt dan achteraf dat we niet echt aan Jezus' Persoon verbonden zijn geweest. Wat triest!
Wie nu van ons bevindelijk weet heeft van de blijvende trouw van Jezus, wordt tot lof, dank en aanbidding uitgelokt. Groot is Uw trouw, o Heer. En dat zelfs in alle opzichten.
Al sterker gaan we in zelfverloochening leven. We jagen er naar om getrouw te zijn tot de dood (Openb. 2:10c). We ervaren: Hij Die ons roept, is getrouw; Hij zal het ook doen (1 Thess. 5:24) en dat de Here getrouw is. Die ons sterken zal en bewaren voor de boze (2 Thess. 3:3).
Eens - in de eeuwigheid - zullen we met al de schapen van Gods weide zingen van Zijn goddelijke, onbezweken en onbezwijkbare trouw. Alleen in die trouw ligt het ingaan in de eeuwige heerlijkheid gefundeerd.
Ook dit woord is en blijft betrouwbaar.

Amersfoort, H. van der Schaaf

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 september 1996

De Wekker | 16 Pagina's

Hij blijft getrouw

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 september 1996

De Wekker | 16 Pagina's