Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Men noemt Hem Vredevorst

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Men noemt Hem Vredevorst

Het feest van de vrede

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het feest van de vrede
Kerstfeest is het feest van de vrede. Toen de Here Jezus in Bethlehem geboren werd hebben de engelenlegers in de velden van Efratha het „vrede op aarde" uitgejubeld. Ze hebben gejuicht, dat de Vredevorst het levenslicht op deze aarde aanschouwde. Bij elke kerstfeestviering wordt er weer van die vrede gezongen. Als we het „Ere zij God" zingen, nemen we die woorden „vrede op aarde" weer op onze lippen. Ook in andere kerstliederen zingen we van die vrede. Stille nacht, heilige nacht! Vrede en heil wordt gebracht; aan een wereld verloren in schuld. En: O, Vredevorst, Gij kunt gebieden; de vrede op aard' en in mijn ziel. Om niet meer te noemen: Hoor de engelen zingen de eer; van de nieuw geboren Heer! Vrede op aarde, 't is vervuld: God verzoent der mensen schuld. Telkens weer worden we in het kerstevangelie en in de kerstliederen herinnerd aan de vrede, die door de Vredevorst is gebracht.

Is die vrede realiteit?
Er zijn nogal wat mensen, die zich afvragen of het wel terecht is, dat we van die vrede zingen? Immers wat zie je ervan? Via de nieuwsmedia worden we voortdurend geconfronteerd met oorlogen en revoluties. Met conflicten tussen stammen en rassen, soms uitlopend op volkerenmoord. Als de ene oorlogshaard bedwongen is, laait de andere wel weer op. Hoeveel vredesonderhandelingen lopen niet vast? Soms zijn ze zelfs een camouflage van een niet bestaande vrede terwille van de publieke opinie.
Vaak worden er op of omstreeks de kerstdagen vredesdemonstraties gehouden. Het gebeurt nogal eens dat die demonstranten de engelenzang zingen. Ze nemen de woorden „vrede op aarde" op de lippen als een aanklacht, dat er nog steeds geen vrede is.
Bovendien is er niet alleen onvrede tussen volken of bevolkingsgroepen. Wat is er ook vaak een onvrede in persoonlijke verhoudingen. In gezinnen en in arbeidssituaties en zelfs in de Kerk van Jezus Christus op aarde. Vandaar, dat veel mensen vinden, dat die „vrede op aarde" een utopie is. Een droombeeld, dat nooit van zijn leven werkelijkheid wordt. Anderen denken, dat die vrede ziet op de toekomst als Jezus wederkomt. Heeft Jezus Zelf niet gezegd, dat Hij niet gekomen is om vrede op aarde te brengen, maar het zwaard? (Matth. 10:34). In elk geval zijn ze het er over eens, dat de vrede nu geen realiteit is.

Wat is dievrede eigenlijk?
Om in dit dilemma de goede weg te vinden, moeten we ons afvragen wat de Bijbel bedoelt, als er over vrede gesproken wordt. Als er in het O.T. van vrede wordt gesproken is dat de vertaling van het hebreeuwse woord „sjaloom". Sjaloom betekent veel meer dan wat ons woord vrede inhoudt. Bij ons is vrede: het niet in staat van oorlog zijn. Sjaloom wil zeggen: volkomen zijn, zodat je niets meer ontbreekt. Sjaloom heeft te maken met vrede in het hart. Het spreekt van harmonie en geluk.
In de priesterzegen, die vaak aan het einde van de middagdienst wordt uitgesproken, wordt gezegd: De HERE verheffe Zijn aangezicht over u en geve u vrede. Als de HERE Zijn aangezicht verheft, d.w.z. als de HERE Zich vol liefde tot Zijn volk wendt, dan is het gevolg daarvan: vrede. Vrede is alles wat je nodig hebt voor je welzijn.
Ook in het N.T. heeft het woord „vrede" deze diepe betekenis. Vrede wil zeggen, dat de verstoorde relatie met God hersteld is. Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God (Rom. 5:1). Het gevolg daarvan is, dat de verbroken verhouding met de medemensen hersteld wordt. Vrede wil zeggen, dat de gevolgen van de zonde niet meer het laatste woord in ons leven hebben.

Het gaat om vrede nu!
Vrede is ten diepste, dat de mens weer echt mens wordt naar Gods bedoeling. De verhouding met God en met de medemens is gezuiverd door liefde en vergevingsgezindheid. Dat is niet een kwestie van de toekomst alleen. De engelen in Efratha's velden bedoelden niet: dat komt ooit een keer als Jezus weerkomt. Nee, het begint in dit leven als een mens wedergeboren wordt en vernieuwd door de Heilige Geest. Het gaat om de vrede hier en nu. Die vrede begint bij God. De engelen zingen eerst: Ere zij God in de hoge. Dan pas zingen ze van de vrede op aarde. God geeft de mogelijkheid om die vrede te ontvangen, die alle verstand te boven gaat. Want Hij zendt Zijn Zoon naar deze aarde om de wereld met Zichzelf te verzoenen. Die vrede komt dus bij Hem vandaan.

Hoe ontvang je die vrede?
Jezus is de Vredevorst. Zo heeft Jesaja over Hem geprofeteerd. Bij elke kerstfeestviering wordt de bekende profetie van Jesaja 9:5 denk ik wel gelezen. Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op zijn schouder en men noemt Hem Wonderbare Raadsman, sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst.
Die profetie van Jesaja was niet louter toekomstvoorspelling. Die profetie is gesproken in een concrete situatie. Het was donker in Israël door de oorlogsomstandigheden. Het noorden van Israël is bezet door de Assyrische legers. Er was grote benauwdheid en de mensen zeiden: Wij zien geen enkele mogelijkheid tot vrede. In die situatie zegt Jesaja: Er komt bevrijding. Het juk wordt verbroken net als in de tijd van Gideon op Midiansdag. Want er is een koningskind geboren, die voor redding zal zorgen. Waarschijnlijk gaat het hier om de geboorte van Hizkia, die in dit geval een type van de Here Jezus Christus is.
Van dat koningskind wordt veel verwacht. Hij wordt met indrukwekkende namen aangeduid als wonderbare raadsman (bedenker van wondere plannen), sterke god (bestuurders werden soms als goden aangeduid), eeuwige vader (vader des vaderlands). Maar al die namen komen tot een hoogtepunt in die naam: vredevorst. Er wordt geweldig veel van hem verwacht. Groot zal de heerschappij zijn en eindeloos de vrede op de troon van David. Zijn vrede strekt zich net zo ver uit als de grenzen van zijn rijk.
Deze profetie van Jesaja is ten volle vervuld toen de Here Jezus Christus als DE Vredevorst naar deze aarde kwam. Die troostwoorden van Jesaja voor Israël brachten niet aan iedereen vrede. Alleen aan hen, die dit koningskind wilden erkennen als de van God gezonden koning, die voor redding zou zorgen. De mensen, die aan zijn koningschap voorbij gingen, hadden aan zijn vrede niets.
Zo is het ook met de Vredevorst Jezus Christus. Ook Zijn vrede strekt zich even ver uit als de grenzen van Zijn rijk. Zo gauw je Zijn Koningschap over je leven erkent, ontvang je Zijn vrede. Zolang je aan Zijn Koningschap voorbij gaat zul je die vrede blijven missen. Om de vrede te ontvangen, die alle verstand te boven gaat, zullen we dus die Koning te voet moeten vallen en Hem de zeggenschap over ons leven moeten geven.
Laten we voor die Vredevorst neerknielen. Dan zullen we de echte vrede ontvangen.

M.J. Oosting

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 december 1996

De Wekker | 24 Pagina's

Men noemt Hem Vredevorst

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 december 1996

De Wekker | 24 Pagina's