Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Uitgeverij Frits Hardeman stuurde drie boekjes, alle drie van opbouwende aard.

D.A. Detmar, Kan ik zeker zijn van mijn zaligheid? Naar aanleiding van 2 Timotheüs 1:12 midden.
Het boekje bevat drie „leerredenen" van de 19e-eeuwse predikant, die sterk aandrong op het zoeken van zekerheid van het geloof. 59 blz., ƒ 14,95.


Een tweede boek is dat van ds. T. Ouwerkerk: Gods leiding in het lijden. „Zouden wij het goede van God ontvangen en het kwade niet ontvangen?", 175 blz. ƒ 24,95.
De schrijver, predikant van de Hervormde wijkgemeente Drievliet-Oostendam, heeft blijkens zijn getuigenis veel te danken aan zijn leermeester, ds. Iz. Kok. Hij volgt hem in zijn aanpak van teksten en preken. Gebruik makend van citaten, die bij iedere preek voorafgaan, betrekt hij de hoorder of lezer bij zijn werk.


Een derde werkje is een vertaling van een geschrift van de bekende Jonathan Edwards: Geheiligde kennis, 124 blz., ƒ 19,95.
Edwards is met vele puriteiten in vandaag. Hij biedt ook veel, vooral op het terrein van de religieuze ervaring, vandaar dat hij vandaag weer veel wordt gelezen en geraadpleegd. Hij hanteert bij tijden een samengaan van de geestelijkheid en de redelijkheid van het geloof, zoals ook blijkt uit de eerste preek, die handelt over een onmiddellijke verlichting, die schriftuurlijk is en met de rede overeenkomt. Maar die idee sluimerde in de tijd. Wat dit betreft blijkt er in de beste theologie altijd ook wel iets te zitten van een zekere tijdgebondenheid. Dit laatste slechts van ter zijde opgemerkt. Edwards laat zich goed lezen.


Derk Visser, Niets menselijks is mij vreemd. Leven en werk van Philippus Melanchton (1497-1560), Gebonden uitgave. De Groot Goudriaan, 222 blz.
Een boek dat op tijd verschijnt. Dit jaar is een Melanchthon-jaar: vijfhonderd jaar geleden werd hij geboren. De schrijver is bekend door zijn werk over Ursinus, eveneens in het Nederlands vertaald. Die studie bracht hem zo veel materiaal over Ursinus' leermeester uit Wittenberg, dat er gemakkelijk een boek over de laatste aan overbleef. Veel gegevens treft men hier aan die inzicht verschaffen in het doen en laten van de onderwijzer van Duitsland, zoals men Melanchthon heeft genoemd. Een grote massa feiten en bijzonderheden, die de lezer onder het oog worden gebracht. Daaraan ontleent het boek zijn betekenis. Die feiten hadden ook anders geordend kunnen worden, maar dat is een kwestie van de vrijheid die een auteur bezit. Het boek had ook beter vertaald kunnen worden. Daaraan kan de auteur weinig doen. Ik zeg het voorzichtig, die vertaling had beter en zorgvuldiger gekund. Maar het boek oogt goed en dat is ook wat waard. Of moest ik zeggen, dat het juist daarom beter had gemoeten?


Jurjen Beumer, Zo de ouden zongen... Leraar en leerling zijn in de theologie-beoefening (tussen 1945 en 2000), Ten Have, 237 blz., ƒ 39,90.
Het boek is bedoeld als een inleidend leer- en leesboek over Nederlandse theologiegeschiedenis van de laatste vijftig jaar van deze eeuw. Onder redactie van dr. J.J. Beumer bieden een twaalftal stevige theologen hun visie op de theoloog van wie zij het meest hebben geleerd. Leerlingen schrijven over leermeesters. Interessant om te weten hoe de discipel die zelf een plaats kreeg in het theologisch-kerkelijk bedrijf tegen zijn docent van vroeger aankijkt. De bundel is breed, als men tenminste de oecumenische opzet waardeert. Zij biedt een spiegel van wat er in een soms voor de gemeente vreemde wereld van de theologie zich afspeelt. Wie studie wil maken van de hoge- en lagedrukgebieden in het Nederlandse theologische klimaat kan hier iets opdoen. Berkhof, Breukelman, Halkes, Heering, Kuitert, Miskotte, Noordmans, Peters, Van Ruler, Schillebeeckx, Schoonenberg: zij zijn het.
Beumer schrijft een in- en uitleiding, de laatste in een vorm van een essay over godsdienstig-theologische trends. Van Christologie naar theologie in engere zin, van verzoening naar schepping, van schepping naar natuur, van leerstelligheid naar ervaring, dat zijn de trends. Dat betekent: bij de bijbel vandaan, bij het kruis vandaan, bij de schepping vandaan, naar het subjectivisme dat met grote (leer)stelligheid zich poneert. Wat is er een behoefte aan een krachtige gereformeerde theologie met méér Noordmans en méér Van Ruler en wat mij betreft méér van de levende en vitaliserende gereformeerde traditie. Is die binnen het geheel niet te snel ten offer gevallen aan het post-post-post van onze tijd? Post-zus en post-zo! Intussen een boek dat laat zien waar de gereformeerde schop weer in de grond moet.

W. van 't S.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 januari 1997

De Wekker | 16 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 januari 1997

De Wekker | 16 Pagina's