Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vasten, waarom zou je?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vasten, waarom zou je?

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Misschien heb jij ze ook wel eens ontmoet, op school, op je werk of bij de sportvereniging: moslims, die trouw de ramadan, d.i. de vastenmaand, houden. Tussen zonsopgang en zonsondergang mag niet gegeten worden. Door de ramadan te houden, kun je je zonden van het hele jaar goedmaken.
Bij de rooms-katholieken is het nu ook vastentijd. Eerst carnaval vieren - nog even lekker uit je dak gaan - en dan de vastentijd - tijd van bezinning i.v.m. het lijden van Jezus.
Nou wordt er wel uitbundig carnaval gevierd, r.k. of niet, want feestvieren en lol maken lukt meestal wel. Maar vasten, nee, alsjeblieft niet te moeilijk doen, het moet wel leuk blijven. Dat is trouwens niet voor alle rooms-katholieken zo. Heel veel mensen weten trouwens niet eens wat vasten is en waar het voor dient. Volgens het Nederlands Woordenboek is vasten je helemaal of gedeeltelijk onthouden van eten en drinken.
Ook in de Bijbel is sprake van vasten. Als teken van verdriet en rouw, maar vooral als teken van boete en berouw in het O.T. En dan niet als uiterlijke vorm zonder meer, want dat is voor God waardeloos. (Zie Jesaja 58 en Lucas 18.) Daar prikt God doorheen. Hij wil bekering en oprechtheid.
Ook in het N.T. komt vasten voor en dan steeds in combinatie met bidden. Jezus zelf vastte ook 40 dagen, voordat Hij aan Zijn „werkzaamheden" begon. Anna diende God met vasten en bidden. Voor de verkiezing en uitzending van Paulus en Barnabas ging de gemeente vasten en bidden.

Je even (of langer) helemaal concentreren op die ontmoeting met God en je door niets laten afleiden. Op zich is dat een waardevolle gedachte.
Er staat geen gebod om te vasten in het N.T. Maar er zijn wel christenen, die het doen.
Vooral als er iets in de weg staat om tot God te komen, zou het vasten kunnen helpen. En dat kan zijn: eten, snoepen, drinken, roken, blowen, seks, tv, computer enz. enz.
We kunnen in deze wereld ook niet overal aan meedoen. Als burgers van het Koninkrijk van God zijn we wel in deze wereld, maar niet van deze wereld. In die periode van vasten leven we nu, (Lucas 5) totdat Jezus, de bruidegom, terugkomt.
Dat vasten moet overigens niet een publieke vertoning worden, zo van kijk eens, wat ik er voor over heb. „Loop niet met een somber gezicht", zegt Jezus, „en verzorg jezelf goed". Als je vast, doe je het voor God en niet voor de mensen. En dan nog even dit: vastentijd en lijdenstijd. Niet zo'n gekke combinatie. Niet om te boeten voor je zonden, maar om na te denken over het lijden van Jezus en wat dat betekent voor jou.
Want zo'n vriend is Jezus, die in jouw plaats wou staan. Hij in jouw plaats, schuldig voor God, en jij door Hem rechtvaardig, zonder schuld voor God. Dat is wat: je hoeft jezelf niet op te werken tot God, maar je mag geloven, dat Jezus dat heeft gedaan in jouw plaats. Vasten en bidden: niet om toch nog wat zelf te doen, maar om je te concentreren op dat wonder.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 maart 1997

De Wekker | 16 Pagina's

Vasten, waarom zou je?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 maart 1997

De Wekker | 16 Pagina's