Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een hemelvaartspreek over de Naam Jezus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een hemelvaartspreek over de Naam Jezus

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Deze Jezus, Die van u opgenomen is in de hemel, zal alzo komen, gelijkerwijs gij Hem naar de hemel hebt zien heenvaren". Hand. 1:11b

„Gij Galilese mannen, wat staat gij en ziet op naar de hemel?", zo klinkt de vraag uit de mond van twee hemelse gezanten. De vraag is niet bedoeld als een berisping. Zij willen de naar de hemel starende discipelen onderwijzen.

Aangewezen Jezus
Onderwijs aangaande „Deze Jezus". Ze moeten leren af te zien van de hemel en luisteren naar de betekenis van het heilsfeit. Het is opvallend dat ze bij de
hemelvaart van de Zoon van God de Naam Jezus gebruiken. Het is Jezus, Die ons vlees en bloed aangenomen heeft. Het is Jezus, Die vanaf Zijn geboorte
begonnen is met Zijn Middelaarswerk en nu onder deze naam Zijn Middelaarswerk voortzet. Jezus, dat is de Naam die de Vader zelf gewild heeft voor Zijn Zoon. Jezus, het is die veelbetekenende Naam, die Jozef aan de zoon van Maria moest geven. Jezus, want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden. Zijn Naam is geen holle klank. Zijn Naam is tegelijk Zijn werk. Deze Galilese mannen moeten zich ervan bewust zijn dat ook Zijn hemelvaart hoort bij Zijn zaligmakend werk. Immers straks moeten ze deze Naam op hun lippen nemen. Er is onder de hemel geen andere Naam door welke wij moeten zalig worden. Kennen we iets van de betekenis van de Naam Jezus? Dan weet u van uw rampzaligheid en uw verlorenheid iets af. Er is een onhoudbare nood in uw leven gekomen. Niemand kan u daaruit redden.
Alleen Hij Die de Naam Jezus draagt. Deze Naam blijft Hij dragen. Daar moeten de discipelen van doordrongen zijn.

Opgenomen Jezus
„Deze Jezus, Die van u opgenomen is in de hemel". Hij is ten hemel gevaren, maar ook opgenomen. Hij is naar Zijn mens-zijn weggenomen bij de discipelen
vandaan. Wel is Hij opgenomen in de hemel, dragende de Naam Jezus. De engelen wijzen op de voortgang van Zijn werk. De discipelen mogen geen vleselijke begeerten meer koesteren. Jezus is nu opgenomen in de hemel. Hij is onttrokken van deze aarde. Nu moet de Kerk leren te wandelen door het geloof en niet door aanschouwen. De geloofsbetrokkenheid op de Naam Jezus blijft. Juist zo en niet anders zal Hij Zijn volk ten volle zalig maken van hun zonden. Door het werk van Gods Geest krijgt de Naam Jezus waarde in ons hart en wordt Hij daar als een schat bewaard in de hemel. Nooit kan de dood en de hel, satan en zijn aanhang „Deze Jezus" aantasten. De strijdende Kerk op aarde moet nu leren leven bij die ten hemel gevaren en opgenomen Jezus. Dat zal hen meer en meer doen sterven aan al het vleselijke, al het aardse. In die weg worden ze ook steeds meer verzekerd, dat Hij daar als pand onzer zaligheid in de hemel opgenomen is.

Wederkomende Jezus
„Deze Jezus, Die van u opgenomen is in de hemel, zal alzo komen, gelijkerwijs gij Hem naar de hemel hebt zien heenvaren". Alzo, namelijk op een wolk, dragend de naam Jezus. Hij komt in de hoedanigheid van Verlosser terug. Dan heeft Hij Zijn werk als Zaligmaker van Zijn volk voltooid. Zijn zaligmakend werk is aan het licht gekomen tussen Zijn hemelvaart en Zijn wederkomst. Hij heeft dat getoond door de overwinningen die Hij behaalde door de prediking van het Evangelie. Elke keer als een zondaar in het hart gegrepen wordt en de breuk met de zonde en de satan plaatsvindt, toont Hij daadwerkelijk Jezus te zijn. Straks zal Hij tenvolle openbaar komen als de Zaligmaker, als Jezus. Hij is voor de ware gelovigen, Dezelfde Persoon Die Zich even tevoren voor hen in het gericht gesteld heeft.. Ze zullen geen onbekende Jezus zien wederkomen. Hij is in de tijd, door Woord en Geest, aan hen geopenbaard als de volkomen Zaligmaker. Zult u straks geen onbekende Jezus zien wederkomen? We kunnen deze naam wel kennen door onze opvoeding, maar dat is niet zaligmakend. Hij moet gekend worden door het ware geloof. Deze geloofskennis weet iets van de zondeverzoenende en zondevernietigende kracht van de naam Jezus. Voor hen is een terugkomende Jezus geen verschrikking, maar een eeuwige verkwikking.

Werkendam, Ds. K. Visser

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 mei 1997

De Wekker | 16 Pagina's

Een hemelvaartspreek over de Naam Jezus

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 mei 1997

De Wekker | 16 Pagina's