Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Pinksterprediking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Pinksterprediking

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Maar Petrus, staande met de elven, verhief zijn stem, en sprak tot hen... Handelingen 2:14

Pinksterfeest! De verheerlijkte Christus heeft de Heilige Geest uitgestort in Zijn kerk als de grote Trooster, Die niet van Zichzelf zal spreken, maar Die Christus zal verheerlijken, en in en door Christus de drieënige God.
Wie Christus voor de Zijnen is en wil en zal zijn, wat Christus voor Zijn kerk heeft verworven in de weg van Zijn verzoenend lijden en sterven, dat gaat de Heilige Geest nu toepassen, uitdelen, deelachtig maken, uitwerken in het hart en leven van zondaren. En de Heilige Geest bedient Zich daarvoor van het Woord, van de Schriften.
De Pinksterprediking van Petrus op de eerste Pinksterdag is dan ook volop Woordverkondiging! Hij citeert uit de profetieën van Joël en van de patriarch David, en hij toont aan, hoe die in Christus heerlijk in vervulling zijn gegaan.
O ja. Petrus' pinksterprediking is Woord-verkondiging! En daarom Christus-prediking! Immers: de Schriften getuigen van Christus! Petrus is vervuld met de Heilige Geest, en daarom is hij vol van de Christus.
Och, ook de apostelen hadden tot nog toe in nevelen gewandeld. Wat hadden ze nog weinig verstaan van de persoon en het werk van Christus. Maar nu, vervuld met en daarom verlicht door de Heilige Geest, zien ze, verstaan ze, weten ze! En vanuit de volheid van hun hart spreken ze, verkondigen ze de „grote werken Gods"!
Zie het bij Petrus! Hoor deze trouwe dienaar van het Woord: „Gij, Israëlietische mannen, hoort deze woorden: Jezus de Nazarener, een Man van God, onder ulieden betoond door krachten en wonderen en tekenen, die God door Hem gedaan heeft in het midden van u, gelijk ook gijzelf weet; Deze, door de bepaalde raad en voorkennis Gods overgegeven zijnde, hebt gij genomen en door de handen der onrechtvaardigen aan het kruis gehecht en gedood!!" Vervuld met de Heilige Geest zien de apostelen hoe Jezus' kruisdood op Golgotha was naar Gods raad. Het geldt ook van Zijn opstanding op de Paasmorgen. En eveneens van Zijn hemelvaart vanaf de Olijfberg.
Och, wat hadden ze zich vóór Pinksteren verzet tegen die Raad Gods, al deden zij het in hun onwetendheid. Omdat ze niet verstonden!
Maar nu verstaan zij! En ze verheugen zich met een heilige vreugde in die raad Gods tot verlossing van zondaren. Hoe heerlijk gaan nu de Schriften voor hen open. Petrus, hun woordvoerder, grijpt almaar terug naar de Schriften. En de Pinkstergeest wil de Schriften gebruiken. Het geloof is uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods. De Heilige Geest gebruikt het Woord als het zaad der wedergeboorte. Hij hanteert het Woord als een zwaard, om daarmee zondaren te treffen in het hart, dodelijk, zodat zij het leven uit eigen hand verliezen, om het te zoeken en te vinden in Christus. Verslagen in het hart zeggen ze straks tot Petrus en de andere apostelen: „Wat zullen wij doen, mannen broeders?" En ze worden heengewezen naar die Christus, Die zij gekruisigd hadden! Pinksterprediking - Woordverkondiging - Christusprediking.
Wat is het toch een onschatbare zegen, dat wij het Woord van God mogen hebben, dat wij onder de bediening van dat Woord mogen neerzitten. Het is al een vorm van verkiezend welbehagen Gods. Waarom wij, in onderscheiding van zo onnoemelijk velen, die ervan verstoken zijn? Zullen we nooit onnodig een kerkdienst verzuimen? Het heeft Gode behaagd door de dwaasheid der prediking zalig te maken, die geloven. En nog altijd wil de Heere Zijn volk verblijden in Zijn bedehuis!
Wat een zegen ook voor de dienaren des Woords, om het Woord te mogen verkondigen. Want dat moet de prediking dan ook zijn! Predik het Woord! Eenvoudig, zonder allerlei menselijke toevoegselen, die aan die eenvoud afbreuk doen. Woord-verkondiging! In diepe ernst! In het besef dat we bezig zijn met de heiligheden Gods. Het Woord verkondigen! En daarom ontdekkend prediken. De zonde bloot leggend, de schuld aanwijzend. Niet maar beschouwend, beschrijvend, maar appellerend, de hoorders dagend voor Gods rechterstoel: gij Israëlietische mannen... gij, kinderen des verbonds... deze Jezus hebt gij genomen...
Predik het Woord! Zo, dat de gemeente het gevoelt en beseft: alzo spreekt de Heere!
Predik het Woord! Eenvoudig, ernstig, ontdekkend, waarschuwend, maar dan ook, door de liefde van Christus gedrongen, de Christus voorstellen en aanprijzen in Zijn schoonheid en algenoegzaamheid, als de Parel van grote waarde, als de volkomen en gewillige Zaligmaker.
En als zij dit hoorden...
Aan een getrouwe prediking zal de Heere Zijn zegen verbinden. Dan zorgt de Pinkstergeest ongetwijfeld voor Pinkstervrucht: die dan zijn Woord gaarne aannamen...
De Heere bereide ons een gezegend Pinksterfeest.

M. Vlietstra

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 mei 1997

De Wekker | 20 Pagina's

Pinksterprediking

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 mei 1997

De Wekker | 20 Pagina's