Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Door heel de Schrift (Gods leiding 11)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Door heel de Schrift (Gods leiding 11)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wanneer het om Gods leiding van Zijn gemeente gaat, hebben we gezien dat dit in eerste instantie geldt voor de „qahal Jahwe", zoals deze gemeente in het Oude Testament wordt genoemd. God leidt Zijn eigen volk als een kudde, zagen we. Maar komt er nu geen verandering in, wanneer de gemeente des HEEREN niet meer beperkt is tot Israël van het Oude Testament?

Het Nieuwe Testament
Wanneer de Heere Jezus er van gewaagt (in Mattheüs 10:18), dat Zijn discipelen geleid zullen worden voor stadhouders en koningen, gaat dit niet buiten Gods leiding om.
Het Nieuwe Testament spreekt niet minder duidelijk over Gods leiding dienaangaande dan het Oude.
Het evangelie van de Heere Jezus Christus gaat de wereld in. Jezus zegt tot Zijn discipelen, die Hij de wereld inzendt: Ik ben met u al de dagen (Mattheüs 28:20).
Hij leidt hen als Zijn apostelen en in hen heel Zijn kerk. Hij leidt de dingen zo, dat uitgerekend op het Pinksterfeest te Jeruzalem, wanneer uit alle volken zovelen in deze stad vergaderd zijn. Zijn Geest wordt uitgestort. Hij leidt de volken naar het evangelie en het evangelie naar deze volken.
Hij leidt Zijn discipelen na Zijn hemelvaart Jeruzalem in en niet lang daarna Jeruzalem uit, om Zijn kerk wereldwijd te vestigen, zoals Hij tot hen sprak voor Zijn gaan tot de Vader (Handelingen 1:8, vergelijk Mattheüs 28:18).
Zijn wereldwijde kerk moet in heel de wereld „gevestigd" worden. Hij leidt alle dingen zo, dat zij, die eertijds ver waren (Efeze 2:13), nabij gebracht worden. Overal worden door Hem kerken „gebouwd", met name op de zendingsreizen van Paulus, die zelf werd geleid tot en door de Heere Jezus.

Leiding van de Heilige Geest
De Heilige Geest is aan het werk. Wanneer de eerste zendingsreis is volbracht, is het door de leiding van de Heilige Geest, dat men in Jeruzalem kan zeggen: het heeft de Heilige Geest en ons goedgedacht (Handelingen 15:28).
De Heilige Geest leidt het zo dat Antiochië, een van de drie wereldsteden van die dagen, een zendingscentrum wordt, van waaruit Paulus en zijn medewerkers
worden uitgezonden.
In deze aanvankelijke vluchtelingengemeente, zoals we Antiochië kunnen noemen, ontstond een zo grote kerk, dat Barnabas vanuit Jeruzalem daar moest gaan werken. Op deze wijze ontstaat er een „samenwerking" tussen Barnabas en Paulus, met het oog op de toekomst van de kerk.
Door de leiding van de Heilige Geest komt het zendingswerk op gang, want overal zal een kerk komen.
De roeping komt van Boven. Paulus en Barnabas worden uitgezonden. Onlosmakelijk daarmee verbonden is het „werk" van de gemeente. De Geest werkt door de gemeente, zoals de Heilige Geest ouderlingen aanstelt (Handelingen 20:28) in en voor de gemeente. Echter niet zónder deze gemeente, zoals we zien in Handelingen 13:4 en 3. De gemeente vast en bidt. De gemeente legt de handen op en zendt uit.
De „zendelingen" maken een plan, ook al bidt men oprecht: Uw goede Geest leide ons (Psalm 143:10).

Omleiding?
Wat gebeurt op de tweede zendingsreis?
Paulus gaat op weg met Silas (Silvanus), Timotheüs en Lucas. Na een bezoek aan de op de eerste zendingsreis gestichte gemeenten in Galatië (het zuidelijk gedeelte van het tegenwoordige Turkije), vat Paulus het plan op naar de grote steden aan de westkust te gaan. Daar liggen belangrijke centra als Efeze en Smyrna. Daar wil de apostel het evangelie van de Heere Jezus Christus brengen. Niet de menselijke geest verhindert dit plan, maar de Heilige Geest, zo laat ons Gods Woord weten. De zendelingen voelen dit, in een teer geestelijk leven, goed aan. Een nieuw plan ontstaat. Weldoordacht.
Dan nu maar naar het noorden, waar plaatsen als Nicea, Chalcedon en Byzantium aantrekkingskracht lijken te hebben.
De Heilige Geest verhindert ook dit, laat het niet toe. De Geest van Christus, Die gezegd heeft: Gaat heen! Deze Geest wijst een andere weg.
Tegenover een logische en geografisch verantwoorde gedachtengang gaat de Heilige Geest nu voor ons raadselachtige wegen.
Hoe komt het koninkrijk van God? Alleen door de Heilige Geest. Alleen door de leiding van God Zelf. Wij zitten met tal van vragen. Maar de Geest werkt door, ook nu. Wanneer de „planning" van de apostelen wordt doorkruist, opent de Heilige Geest de weg naar Europa. Daar zit niemand op het evangelie te wachten, zoals toen al bleek en vandaag maar al te zeer duidelijk blijkt.
Toch „besluit" men dat de Heere een deur geopend heeft (Handelingen 14:37).
Wij mogen en moesten maar meer zingen: en door Zijn hand zich laten leiden (Psalm 147).

Vandaag
Heel de geschiedenis van de kerk staat onder leiding van God. Van de drie-enige God, zoals we zagen.
Hij is werkzaam in deze wereld. Christus regeert de wéreld. Vanuit de hemel regeert Christus Zijn kérk. Zo bewaart Hij haar ook van Boven uit. Hij leidt Zijn kerk naar de bruiloft van het Lam. Hij leidt Zijn kerk de eeuwen door. Door vervolging en verdrukking heen en door zovele andere dingen, die de kerk schade kunnen berokkenen.
Hij leidt Zijn kerk van land tot land!
Er is nu niet zoveel meer over van de eens zo bloeiende kerk in Klein-Azië, zoals iedereen kan waarnemen.
Want het gaat niet buiten onze verantwoordelijkheid om, dat God Zijn kerk in stand houdt.
De kandelaar kan worden weggenomen, wanneer geen bekering volgt op de ernstige oproep van de Koning van Zijn kerk tót Zijn kerk. De brieven aan de zeven gemeenten in Openbaring 2 en 3 spreken een niet mis te verstane taal. Ik verwijs hierbij naar mijn boekje „Voor heel de kerk", waarin dit concreet wordt aangetoond. Gods leiding sluit het gebruik van de middelen niet uit. Integendeel.
Ook nu dienen mensen als Mozes en Aäron (om het met de woorden uit Psalm 77 te zeggen) op hun plaats te zijn in de leiding, die zij geven aan het volk van God, aan de gemeente des Heeren.
Ook nu zijn dergelijke leidslieden nodig, die biddend hun werk verrichten en geestelijke leiding geven.
We bidden toch om bewaring en vermeerdering van Gods kerk!
Dat zal ons niet alleen voortdurend op onze knieën brengen om te smeken tot God, maar evenzeer op een zorgvuldige wijze bezig doen zijn voor de kerk, zoals dit wordt uitgelegd in zondag 48 van de Catechismus.
Er is veel geestelijke zorg nodig om te bouwen en te bewaren, om te groeien en te vermeerderen. Vooral om dicht bij het Woord van God te blijven.

Mede-arbeiders
Juist de wetenschap dat de Vader werkt én dat de Zoon werkt én dat de Heilige Geest werkzaam is, zal ons iets geven van wat Calvijn verwoordde: laat ik maar verteerd worden, als ik maar nuttig ben!
Want Gods leiding maakt ons leidinggeven niet overbodig. Deze leiding van God houdt in een voortdurende en niet aflatende zorg voor Gods kerk. Voor heel Gods kerk, wereldwijd, maar evenzeer voor het kerkverband waarin je een plaats ontving. En vooral voor de plaatselijke gemeente, waarin de Heere je stelt. Wetend dat God middellijk werkt!
Als van ons maar kan gezegd worden: gij hebt kleine kracht, maar gij hebt Mijn Woord bewaard en Mijn Naam niet verloochend (Openbaring 3:8)! Zó bouwt de Heere Zijn kerk.
Hij leidt de dingen naar Zijn plan, tot Zijn heerlijk doel.
Maar schakelt ons in als Zijn mede-arbeiders.
Afhankelijkheid en verantwoordelijkheid gaan hand in hand. Omdat het de Heere behaagt door de dwaasheid van de prediking zalig te maken. En deze prediking geschiedt door zwakke en zondige mensen, met al hun beperktheden. Zij zijn beslist geen „engelen". En toch bewaart de Heere door hún dienst Zíjn kerk en vermeerdert Hij Zijn kerk door hun inzet.
Hij leidt de dingen soms zo, dat de kerk in alle rust kan groeien. Maar er zijn ook andere momenten en tijden!
Paulus en Silas verkondigen in alle rust aan een paar vrouwen het evangelie aan de rivier in Filippi, maar „even" later nadat ze zo geslagen zijn, zingen ze in de gevangenis Gods lof En de gevangenen hoorden naar hen! Moet zó in deze militaire stad het evangelie in de gevangenis klinken?
Later zien we dat juist in deze plaats een gemeente des Heeren is ontstaan, waaraan Paulus de meest blijde brief schreef.
De Goede Herder leidt Zijn kudde dwars door alles heen naar de grote dag des Heeren. De ene kudde onder de ene Herder (Johannes 10:16).
U looft Uw kerk alom, waar Gij die ook vergaarde,
U looft wat loven kan, in hemel en op aarde.

Want de leiding van de kerk is in goede handen!

Van Amstel

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 augustus 1997

De Wekker | 16 Pagina's

Door heel de Schrift (Gods leiding 11)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 augustus 1997

De Wekker | 16 Pagina's