Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bijbelstudie over Efeziërs 2:1-10 (Bijbelstudie over Efeziërs 4)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijbelstudie over Efeziërs 2:1-10 (Bijbelstudie over Efeziërs 4)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op de eerste zondag na de daad van Afscheiding op 14 okt. 1834 preekte ds. H. de Cock te Ulrum over Ef. 2:8! Dat is typerend voor hem. De vraag is of het (nog) typerend is voor al de kerken die uit de Afscheiding zijn voortgekomen. Iemand zei: ik moet maar één woordje in mijn leven leren. Ik kan het op mijn nagel schrijven: genade. En zo is het helemaal. Elke zondag mogen we bij de groet horen: genade is er voor u!

U bent zalig geworden
Soms moet gezegd: u móét zalig worden (Hand. 4:12). We kunnen ook zeggen: u kúnt zalig worden. Paulus zegt van de Efeziërs: u bént al zalig geworden. Dat is niet maar een „aardig" woord van iemand die lang in een gemeente gewerkt heeft en nu het beste van die gemeente „denkt", maar een apostolisch woord (Ef. 1:1). M.a.w. Jezus Christus zegt het Zelf en daarom is er zekerheid. Het staat nu zelfs zwart op wit. Zo kan gezongen worden (Ef. 2:1-10 heeft iets van een lofzang): Ik roem in God, ik prijs het onfeilbaar woord... Hoe is men zalig geworden? Men was helemaal rampzalig, totaal verloren. Men moest werkelijk geheel gered worden. Van dood levend gemaakt worden. Zo erg was het: dood. Geen enkele beweging ging naar God uit. Hoe dit kwam? Door uw zonden en misdaden. Elke daad was mis, alle daden mis en daarom was u mis-dadigers. U ging steeds over de schreef. En u wandelde erin, u had er uw element in. Zo leefde u, evenals alle andere mensen. U was ongehoorzaam. U... en ik, want Paulus sluit er zichzelf bij in. Wij waren van nature mensen, die onder de toorn van God liggen. Ontzettende werkelijkheid.
Je zou verwachten dat God kwam met Zijn eeuwige straf. Maar hoor de apostel: Máár God. Dit is de grootst mogelijke tegenstelling. God heeft ons, doden, levend gemaakt. Ons, verlorenen, gered. Als we het zélf hadden moeten doen, het was verloren. Maar God heeft het gedaan. Hij heeft ons levend gemaakt mét Christus. Hij nam het initiatief en voerde het uit. Daarom: u bent verlost!

Uit genade
Wat is het geheim? Alleen uit genade. Tel eens op hoe vaak dit woord in dit stukje voorkomt. Genade is Gods gunstige gezindheid. Hij verborg Zijn aangezicht voor Zijn Zoon op Golgotha in toorn, opdat Hij Zijn vriendelijk aangezicht zou kunnen laten zien aan doodschuldigen, aan doemwaardigen. Dat is nu volstrekt genade, vrije gunst die eeuwig Hem bewoog. Je hebt je leven lang nodig om dit ene woordje helemaal te verstaan en er uit te leven. Alle roem is uitgesloten... Er is een reformatie van de kerk voor nodig om dit ene woord (weer) te verstaan! Die rijk is in erbarming is zo genadig (zie Ef 1:3), dat dit woord helemaal vooraan kan staan en alle klemtoon ontvangt. In het koninkrijk van God is alles genade, daarom gratis. Echt gratie. Voor eeuwig. Want God ziet Zijn volk in Christus aan. Met Hem heeft Hij het opgewekt, met Hem in de hemel gezet. Dit volk is al helemaal zalig en lééft van Gods genade.

Door het geloof
Hoe kun je daarvan zeker zijn? Zeker worden? Moet je daar veel voor doen (en laten)? Zo denken mensen wel. Of ze menen dat het wel goed zit met hen, omdat God nu eenmaal genadig is. In het eerste geval werken mensen zich dood, in het tweede geval heb je te maken met gearriveerdheid en bedriegen mensen zich voor de eeuwigheid. Je kunt er alleen maar deel aan krijgen door het geloof. Niet door werken, maar door het geloof alleen, vertaalde Luther terecht. Vandaar naast sola gratia het sola fide! En wat is geloven anders dan alleen maar het met de Heere eens worden, Hem ná-spreken, beamen wat Hij zegt. Zo eenvoudig is het en daarom is het voor ons mensen zo moeilijk.
Het gaat om het aannemen wat God zegt. Nemen we het aan dat we volstrekt dood zijn in zonden en misdaden? Wanneer de Heilige Geest in ons werkt (Hij overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel) beven we wanneer we dit be-amen, geheel onderschrijven. Geloven is tegelijk aannemen: Maar God, Die rijk is in barmhartigheid! Geloven is het van harte met God eens zijn dat Hij genadig is, dat Hij ons, doden, levend maakt.
Daarom wordt het evangelie ons verkondigd, opdat wij God geloven op Zijn Woord. Dat gebeurde in Efeze. De mensen namen het met heel hun hart aan. U bent zalig geworden, schrijft de apostel. Alleen door het geloof. En... dit geloof was en is nog steeds gave van God. Niets uit ons, alles uit Hem! Dat is nog eens evangelie. Alles komt van God. Dat geeft ruimte, echte rust. Het is door U alleen, om het eeuwig welbehagen. Wat een wonder dat God zó naar mij omziet! Hoe dieper ik inleef mijn dood zijn in zonden en misdaden, des te groter is de verwondering over de levendmaking door God. Des te meer roem ik in genade alleen. Het is alles gave.
Daarom is een nieuwe levenswandel ook geen opgave in de eerste plaats, maar gave. We hebben deze al gekregen in Christus. En kunnen daarin nu wandelen. En òf er dan werken volgen! Niet om er iets mee te verdienen, maar alleen om die te doen uit dankbaarheid.

Gespreksvragen
1. Waarom is het zo moeilijk van genade alleen te leven? Zowel bij de Reformatie, bij de Afscheiding en in ons eigen leven.
2. Sommigen zeggen: de mens is ziek of zelfs dood-ziek. Gods Woord verkondigt: wij zijn dood. Wat houdt dit in? Waarom willen we niet zo graag van onze dood-staat horen? Waarom moeten we het wel geloven?
3. Hoe komt het dat we zo dood zijn en welke „activiteiten" ontplooien deze doden volgens Paulus?
4. Wat houdt het in kind des toorns te zijn? Denk aan wat in het doopformulier staat en wat Jezus sprak, zoals we lezen in Joh. 3:36.
5. Kunt u ook zeggen: Ik ben al zalig geworden? Hoe dan? Hoe krijg je er deel aan?
6. Wat houdt het in met Christus te zijn levend gemaakt en met Hem in de hemel te zijn gezet? Hoe beleven we dit?
7. Wat houdt vers 10 in?

Van Amstel

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 januari 1998

De Wekker | 16 Pagina's

Bijbelstudie over Efeziërs 2:1-10 (Bijbelstudie over Efeziërs 4)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 januari 1998

De Wekker | 16 Pagina's