Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bijbelstudie Jona (I)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijbelstudie Jona (I)

Jona 1:1-3

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de komende weken houden we ons bezig met het boekje Jona. Jona is een uiterst diepzinnig boek! Het is niet volledig uit te putten. Het bevat vele thema's die in het Nieuwe Testament terugkeren en die direct te maken hebben met ons leven als christenen in de wereld en de steden van vandaag. We treffen een zeer rijke prediking van Gods genade en ontferming aan. Er is machtige prediking van de Here Jezus Christus in het boek Jona. Ik hoop u in te leiden in de hoofdthema's van dit boekje. Er zit zo veel stof in de verzen dat de tijd voor een bespreking op een (bijbelstudie)avond eerder te kort zal zijn dan dat u zich moeizaam naar het einde van de avond moet worstelen.

De eerste drie verzen, de opening van het boek Jona, bevatten voldoende stof voor de eerste studie.
De opening in vers 1 is reeds veelzeggend. Het Woord des Heeren geschiedt tot Jona. Dat het Woord van de Heere tot Jona geschiedt, zegt meer dan dat het Woord tot Jona komt. De spanning wordt dadelijk aan het begin van het boek opgebouwd. Het Woord van God is altijd levend en krachtig, scherp snijdend. En het gaat in vervulling! Het maakt geschiedenis, heel concreet: daar en toen in Jona's situatie en vandaag in onze wereld. Aan het Woord van God is niet te ontkomen. Het keert nooit ledig terug tot Hem, van Wie het Woord uitgaat.

Jona was profeet. In Mattheüs 12:39 noemt Jezus Jona de profeet. In 2 Koningen 14:25 komt u zijn naam en profetische werkzaamheid ook tegen. De naam Jona betekent „duif" misschien nader „wilde duif" maar aan de naam moet u niet te veel betekenis hechten al weet men het nooit zeker in het diepzinnige boekje. Jona moet een duif van het Woord zijn: in een situatie van de laatste ernst voor een grote wereldstad moet hij het Evangelie van de bekering, van Gods geduld en berouw, dus van Gods ontferming en genade, preken. Het Evangelie van Gods vrede voor zondaren past wel bij een man, een profeet, die Jona, duif, heet. Maar de duif wil niet vliegen zoals hem door de hoogste God wordt opgedragen.
Uit 2 Koningen 14:25 blijkt dat Jona woonde in Gath-Hefer, een plaats in Galilea, in het noorden van Israël. Hij profeteerde in de tijd van koning Jerobeam II, in de achtste eeuw voor Christus en Jona is dus een tijdgenoot van zijn collega's Amos en Hosea. Hij is de zoon van Amittai. Van deze man weten we verder niets.

In vers 2 lezen we de inhoud van het Woord van de Heere. De boodschap van het Woord is: „Maak u op, ga naar Ninevé, de grote stad, en predik tegen haar, want haar boosheid is opgestegen voor Mijn aangezicht". Het is een verrassende en bijzondere opdracht. Het Woord des Heeren moet geschieden in Ninevé. Jona krijgt een geweldige en moeilijke opdracht. Voor Ninevé was te vrezen! De stad had een verschrikkelijke naam. De naam zelf betekent „woning". Het was de hoofdstad van Assyrië, het wrede rijk dat een gesel was voor de wereld in die eeuwen. Men kan om in termen uit onze eeuw te spreken de Assyriërs noemen de Nazi's van die tijd. De naam Ninevé was een schrikbeeld voor de volken van het Nabije Oosten. In Nahum 3 wordt de stad de bloedstad genoemd. De stad roofde de gehele toen bekende wereld leeg. De Assyrische heersers waren meesters in wreedheid, in het kwaad. De mensen van Ninevé deden zo veel kwaad dat de Heere er tegen aan kijkt als tegen een berg van boosheid, die zo hoog is geworden, dat ze gekomen is tot aan het aangezicht van de Heere.
Jona moet preken tegen Ninevé. In Gods Naam moet hij de Ninevieten het nabij komende oordeel aanzeggen. Hij moet in de straten van stad uitroepen dat het einde vastbesloten is door Israëls God. Het karakter van de prediking die Jona moet brengen in Ninevé, is derhalve oordeelsprediking. Maar dat God deze oordeelsprediking laat brengen, is bewijs van Zijn wil tot genade. Er wordt nog een deur ter ontkoming geopend.
En Ninevé was „de grote stad", vers 2, zelfs de geweldig grote stad waar je drie dagreizen over deed om er doorheen te komen (3:3).

In vers 3 lezen we de reactie van Jona op het Woord dat tot hem geschiedt. Het Woord brengt hem in beweging en zet hem aan tot haastige spoed. Hij voert het eerste deel van het geschiedende Woord uit: hij „maakt zich op".
Maar de richting van Jona's heengaan is precies de tegenovergestelde van die hem geboden is. Hij gaat naar Tarsis in het verre westen. Tarsis is een eind weg. De stad Tarsis is niet gelijk aan de geboorteplaats van Paulus: Tarsus. Tarsis was een havenstad of in Noord-Afrika of in Spanje (dat is niet zeker), waar men zilver, ijzer, tin en lood verhandelde, o.a. met de wereldhavenstad Tyrus (Ezechiël 27:12). Tarsis-schepen worden meer genoemd in het Oude Testament, zie Psalm 48:8 en Jesaja 23:1,14. De schepen van Tarsis zijn de schepen van de grote vaart. Tarsis was voor de jood van toen ongeveer het einde van de wereld. En daar wil Jona heen. Hij vlucht! En het karakter van zijn vluchten wordt kernachtig aangegeven: „weg van het aangezicht des Heeren". Zo ver het west verwijderd is van het oosten, zo ver wil Jona wegvluchten voor de opdracht van Gods Woord. Het is niet minder dan desertie, dan trouweloze verlating van de dienst terwijl hij zich terdege bewust is van wat hij aan het doen is. En hij doet het! God of geen God, Woord of geen Woord, Jona gaat er vandoor. Dit is dus brute ongehoorzaamheid; het is een „woest en wild" krachteloos willen maken van het Woord van God dat tot Jona is gekomen. Jona wenst niet op de post te staan waar de Heere hem roept.
Jona komt snel in actie. Hij vindt een vrachtschip, waarmee ook wel passagiers vervoerd worden, in de havenplaats Jafo dat naar Tarsis vaart; hij betaalt de vrachtprijs en gaat aan boord. Opvallend hoe welbewuste ongehoorzaamheid aan het Woord van de Heere een mens ook in actie kan brengen! Jona is boos op God. In hoofdstuk 4 komt dat terug. Hij wil de Heere verhinderen genadig te zijn. Jona is zo verbeten dat het hem niets uitmaakt wat er zal gaan gebeuren. Want stellig heeft hij overdacht dat zijn vlucht gevolgen zal krijgen. Een dosis onverschilligheid en hardheid gaan altijd samen met deze ongehoorzaamheid aan het Woord, met het doorzetten van opstandigheid en koppigheid. Maar van het aangezicht des Heeren is niet weg te vluchten.
Jona, maak u op, ga naar Ninevé
Jona vlucht en zegt glashard: néé!

Vragen:
1 Heeft het Woord van God u wel eens strijd gegeven om op uw post en plaats te komen en te blijven in kerk en Koninkrijk?
2 Wat beleeft een mens aan emoties en zielsgesteldheden als hij of zij inderdaad op de vlucht is voor het concrete Woord van God? En wat gebeurt er als de vlucht wordt opgegeven?
3 Ziet u een lijn lopen van de eerste drie verzen van Jona 1 naar het zendings- en evangelisatiewerk vandaag? En welke boodschap moeten we dan brengen: boeteprediking of...?
4 Wat hebben deze verzen in het bijzonder ambtsdragers te zeggen?
5 Hoe ziet de Heere tegen de grote steden en de daarin ook samengebalde ongerechtigheid aan? Als u niet in een grootstedelijk gebied woont, bent u dan wel eens bezig met het leven en vooral het kerk-zijn in die steden? Hoe uit zich dat er mee bezig zijn?
6 Laatste vraag, heel persoonlijk: woont er in uw hart oprechte barmhartigheid? Hebt u misschien het gevoel dat de ware barmhartigheid in de kerken aan het verminderen is? Dat de Kerk meer de Jona's-gestalte gaat aannemen?

J. Jonkman

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 augustus 1998

De Wekker | 16 Pagina's

Bijbelstudie Jona (I)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 augustus 1998

De Wekker | 16 Pagina's