Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Grenzen worden verlegd (Grenzen III)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Grenzen worden verlegd (Grenzen III)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is al een oud kwaad en daarom een oude kwaal. Want hoe lang is de mens binnen de door God hem gestelde grenzen gebleven? En was er ooit aanleiding voor de mens om zich buiten deze heilzame grens te begeven? Moet het geen on-zin genoemd worden, wanneer de mens deze goede grens overschrijdt? Adam en Eva hebben het „gepresteerd" om de grens over te gaan. Ze hadden ontzaglijk veel ruimte van God gekregen: van alle bomen mogen jullie vrij eten. Het hele land is voor jullie (aangezicht). En nog is het niet genoeg. Want God had slechts één boom uitgezonderd. Van die mochten zij niet eten. God zou „zwaardere" geboden hebben kunnen geven en het binnen de grenzen blijven veel moeilijker hebben kunnen maken. Slechts één boom! Meer niet.

In plaats van „gewoon" gehoorzaam te zijn ontstond er bij het eerste mensenpaar ongehoorzaamheid en daarmee deed de zonde z'n intrede in de wereld. Nu eenmaal een enkele ongehoorzaamheid ontstaan was en gevoed werd, werd de mens een ongehoorzaam mens, die z'n oren voorgoed sloot voor wat God te zeggen had en voor Zijn zeggenschap. In wezen wilde de mens van geen wet (van God) horen en kwam tot de wetteloosheid, die in het laatst der dagen z'n meest afschuwelijke vorm zal krijgen in de mens der wetteloosheid, zoals de Schrift zegt. Hoe komt het toch dat de mens tot zo'n grote dwaasheid kwam en zo dom werd? De zonde maakt dom. Door te luisteren naar degene, die zei en sindsdien voortdurend zegt: is het wel waar wat God gezegd heeft?

De duivel zaait altijd twijfel aan Gods Woord! Hij brengt aan het twijfelen over het goede van Gods wet. Zo begint de mens te denken: ík meen, ík voel, ík begeer, ík verlang, ík geloof, ík ervaar (dat het heilzaam is wat ík doe).

Over de grens
In de Bijbel worden op z'n minst vijf kernwoorden aangegeven voor dit grenzeloze denken en doen.
1. het doel missen. God heeft de mens geschapen om het grote doel te bereiken: God lief te hebben en de naaste. Het ging goed, totdat... het volstrekt misging en de mens er naast was, het doel miste en zijn daden misdaden werden en hij zelf een misdadiger. Dood in zonden en misdaden, om de Schrift na te spreken.
2. overtreden van de door God gestelde grenzen en zo (al meer) afwijken van de rechte weg. Bewust over de grens heengaan, uit nieuwsgierigheid en uit pure ongehoorzaamheid. Je niet willen houden aan de grenzen, in wezen grenzeloos leven. Denkend: ik bepaal het zelf.
3. opstand tegen God. In plaats van onderworpen te zijn, de vuist omhoog. Het niet nemen dat God het over ons te zeggen heeft en geen gezag van Hem willen erkennen. Weg met God. Zelfs elke opstandige gedachte is al ronduit zonde tegen God.
4. ongehoorzaamheid, opkomend uit en leidend tot ongeloof. Want ten diepste is het je oor sluiten voor God en je oor openen voor de satan. Ongeloof is niet zo onschuldig. Het is niet „per ongeluk" niet kunnen geloven, maar je oor niet willen geven aan Hem, Die zo betrouwbaar is. De leugen kiezen boven de waarheid. Bewust.
5. wetteloosheid. Een mens wil vrij zijn, vrij van God, vrij van de wet (van God). Het helemaal zelf willen uitmaken en zo komen tot zelfverwerkelijking en zelfontplooiing. In de Franse Revolutie werd dit zelfs het „ideaal" voor de vrije, onafhankelijke mens. Groen van Prinsterer heeft niet nagelaten dit principe in zijn goddeloosheid te bestrijden, nadat hij aantoonde hoezeer de revolutie in strijd is met het evangelie en haaks staat op het evangelie.
In zijn bijdrage aan het boek „De wereld... bedreiging en uitdaging" heeft ds. P. den Butter aangetoond hoe sterk het verband is tussen God-loosheid, normloosheid en goddeloosheid. Je kunt vanuit Romeinen 1 zo maar zien hoezeer deze werkelijkheden met elkaar te maken hebben en in elkaar verstrengeld liggen. Het één is er niet zonder het ander. Helaas.
Dit is in wezen „secularisatie": alles wordt los-gemaakt van God. Hij heeft „nergens" meer mee te maken. We maken Hem „mond-dood", door Hem geheel buiten ons leven en buiten de maatschappij te plaatsen. We kunnen Hem er niet meer bij hebben. We redden het zelf wel. Wij bepalen de grens (voortaan) en wij verleggen de grens, wanneer ons dit (beter) uitkomt.
De ramp die hieruit ontstaat is niet te overzien. Gebeurde in het paradijs de grootste ramp, alle rampen die volgen zijn uitvloeisel daarvan en nemen steeds grotere vormen aan, totdat een chaos ontstaat waarin het leven niet meer mogelijk is en de mens der wetteloosheid niet alleen baanbreekt, maar ook helemaal doorbreekt (als een gezwel). Nu wordt deze mens nog in toom gehouden door Gods algemene genade. En we kunnen de zegen daarvan niet overzien.
Maar straks zal, naar een woord van Jezus, in Zijn rede over de laatste dingen in Mattheüs 24, het geheel zonder wet zijn en leven toenemen.

Grenzeloos
Al zal veel meer per computer kunnen worden berekend en al zullen grenzen veel nauwkeuriger en feilloos kunnen worden aangegeven met moderne apparatuur, we gaan al meer een grenzeloze wereld tegemoet. Want de liefde zal verkillen. De liefde, die alles overwint, zal verdwijnen. Het wordt een zakelijke, ijskoude wereld, waarin het eigen belang „moordend" wordt. Dan breekt de hel (van haat) pas goed los. En zullen we zien wat in de mens is en waartoe de mens in staat is. Beestachtig zal het leven zijn. Er blijft dan weinig menselijks over. Weinig van het beeld van God welteverstaan. Paulus schrijft daarover indrukwekkende dingen in 2 Thessalonicensen 2:3. Deze zal als de mens der wetteloosheid zich openbaren, onthullend! In het loochenen van elk bindend moraal, zoals we lezen in 1 Johannes 3:4.
Hij zal zelfs in de tempel huizen. Dat wil zeggen in de kerk, het huis van God. Dan zal het in de kerk meer om de méns gaan dan om Gód. En hoe zien wij de dingen in deze tijd ontwikkelen! In allerlei gebeurtenissen, nog meer in een mentaliteit, die er niet om liegt. Het werkt al, moest de apostel schrijven in vers 7. De mens zal al meer worden uitgangspunt, norm en doel van alle dingen. Dan zit de mens helemaal op de troon (van God). En zal hij regeren, met alles wat dit meebrengt.
God zendt een geest van dwaling om de leugen te geloven. De mens gaat dwalen en weet de weg (terug) niet meer. Is alles kwijt. Elke oriëntatie en elke zekerheid. Loopt maar wat rond, zonder doel, zonder uitzicht. Zonder God en daarom zonder hoop. Het wordt werkelijk een hopeloze wereld! Hoe dit komt? Omdat ze de waarheid niet geloofd hebben, zegt Paulus. Niet meer luisteren naar God en Hem niet geloven op Zijn Woord leidt „ergens" toe, zodat het nergens op lijkt. Dat komt er van wanneer een mens een welbehagen heeft in ongerechtigheid. Deze mens heeft er geen zin in om God te erkennen en de grenzen, door Hem gesteld, te respecteren en na te leven. Echt geen zin.
Om het met een oude uitdrukking te verwoorden: aan de kennis Uwer wegen hebben wij geen lust! Absoluut niet.
Daarom is er in de wereld (in toenemende mate) wetteloosheid, goddeloosheid, grenzeloosheid. De hoogmoedige mens, die alleen voor zichzelf wil buigen (en wil dat iedereen dit doet) is wetteloos, grenzeloos, goddeloos.
Is er dan geen uitweg? Is dit dan het einde?
Of is iets anders te verwachten op deze wereld?
Daarover zullen we een volgende keer nadenken.

Van Amstel

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 september 1998

De Wekker | 16 Pagina's

Grenzen worden verlegd (Grenzen III)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 september 1998

De Wekker | 16 Pagina's