Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Preek van ds. M.S. Nefefe over 2 Timotheüs 1:14

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Preek van ds. M.S. Nefefe over 2 Timotheüs 1:14

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Broeders en zusters in de Here,
Als je jezelf afvraagt wat nu eigenlijk de bedoeling van de Heilige Geest is geweest toen dit hoofdstuk werd geschreven, dan is het duidelijk dat de bedoeling is dat we aangemoedigd worden om de waarheid die ons gegeven is te bewaren. In vers 14 staat: Bewaar door de Heilige Geest die in ons woont het goede dat u is toevertrouwd.
Ik geloof dat dit ook de bedoeling is als we als kerk opgeroepen worden om Gods Woord te bewaren. We leven in een wereld vandaag waarin de autoriteit van Gods Woord ondermijnd wordt door christenen. We leven in een wereld waarin christenen geregeerd worden door het seculiere denken en op deze manier geloven dat het menselijk verstand de bron is voor de interpretatie van Gods Woord.
Het is belangrijk voor u en voor mij als gelovigen te weten dat aan ons de verantwoordelijkheid is gegeven om het goede te bewaren dat aan ons is toevertrouwd.
Om dit goed te kunnen begrijpen moeten we wat meer de achtergronden weten van Efeze, de plaats waar Timotheüs was toen Paulus hem deze pastorale brief schreef. Er waren ketters die probeerden het evangelie te corrumperen en de kerk te beroven van de schat van onschatbare waarde die aan haar was toevertrouwd. Timotheüs moet op zijn hoede zijn.
De kerk in Azië was erg afhankelijk van Paulus en Paulus is bezorgd omdat sommigen zich van hem hebben afgekeerd. Misschien dachten ze dat zijn arrestatie het einde betekende van zijn christelijke roeping. In vers 15 spreekt Paulus over Fygelus en Hermógenes die zich van hem hebben afgekeerd. Het feit dat hij hen bij name noemt kan betekenen dat zij kerkelijke leiders waren. Dit moet voor Paulus erg tragisch zijn geweest omdat Lukas in Hand. 19:10 zegt dat alle inwoners van Azië het Woord van God hebben gehoord en dat velen geloofden, maar nu in dit hoofdstuk moet Paulus zeggen dat velen zich hebben afgekeerd.
Het is duidelijk dat de grote opleving is gevolgd door verval. Dit is precies zoals het in de landen van Europa gegaan is na de Reformatie. Je hoort van het ondermijnen van het christelijk geloof en de christelijke waarden. Je hoort mensen zeggen dat ze als christenen geboren zijn maar dat ze in hun daden de kracht van het geloof ondermijnen. In deze periode lijkt het wel alsof het geloof op sterven na dood is. Alleen Onesiforus blijft Paulus trouw. Hij schaamt zich niet voor Paulus' boeien. Hij heeft hem niet verlaten nadat hij gevangen genomen was.
Broeders en zusters, dit was de situatie waarin Timotheüs wordt opgeroepen om het goede te bewaren. Als Paulus spreekt over het goede dan bedoelt hij de blijde boodschap het evangelie. Timotheüs moet niet afwijken van het Woord, hij moet het bewaken en volgen. Stevig vasthouden. En hij moet dat doen in de volle overtuiging van het geloof in Jezus Christus. Zijn persoonlijke overtuiging en zijn leringen aan anderen moeten gekarakteriseerd worden door geloof en liefde. Hij moet deze kwalificaties zoeken bij God, een diep overtuigd geloof en zachtmoedigheid.
We moeten begrijpen dat het evangelie een schat is, een waardevol bezit dat ons is toevertrouwd om er over te waken binnen de kerk. Christus heeft het aan Paulus toevertrouwd en Paulus weer aan Timotheüs. Ook de kerk van vandaag heeft nog steeds diezelfde opdracht.
Kun je zelf door eigen kracht het evangelie bewaren en bewaken? Dat is eigenlijk dezelfde vraag als het accepteren van de bijbel als het enige Woord van God. Om deze vragen te kunnen beantwoorden moeten we luisteren naar Paulus. Hij zei: „bewaar het door de Heilige Geest die in u woont". Met andere woorden: Paulus geeft Timotheüs de verzekering die hij nodig heeft, nl. dat hij deze taak niet alleen hoeft te volbrengen, maar dat hij alleen het Woord kan bewaren door de Heilige Geest die in ons woont.
In vers 12 spreekt Paulus over dezelfde waarheid als hij zegt dat hij zich er niet voor schaamt omdat hij overtuigd is dat God bij machte is te bewaren hetgeen hem is toevertrouwd. Paulus kende Christus in wie hij zijn vertrouwen gesteld had en was ervan overtuigd dat deze Here Jezus Christus in staat was het evangelie te bewaren.
Broeders en zusters, het allerbelangrijkste is om Christus te leren kennen. Als Paulus zegt dat hij overtuigd is dan betekent dat dat hij dit weet uit persoonlijke beleving maar ook door het Woord van God. Hij is ervan overtuigd dat God hem niet in de steek zal laten, maar ook het evangelie niet.
Het geloof waaraan hij hier refereert, is dus niet een soort credo maar een persoonlijke beleving. Het is niet iets dat alleen maar opgeschreven is en buiten je om gaat. Het is verwoord in de eerste vraag van de Heidelbergse Catechismus waar staat: Wat is uw enige troost in leven en in sterven? Die vraag kun je alleen maar beantwoorden door je persoonlijke geloofsovertuiging.
We horen diezelfde geloofsovertuiging bij Petrus, als hij zegt in Joh. 6:68: „Here tot wie zullen wij heengaan. Gij immers hebt woorden van eeuwig leven, en wij hebben geloofd en erkend dat Gij zijt de Heilige Gods".
Omdat hij weet in wie hij gelooft, zegt Paulus: Ik schaam mij niet. In Rom. 1:16 zegt Paulus: „want ik schaam mij het evangelie niet, want het is een kracht Gods tot behoud voor een ieder die gelooft". De Heilige Geest is Degene die mensen ervan overtuigt om te geloven en het Woord van God te accepteren. We moeten Christus leren kennen.
Broeders en zusters, wat betekent dit voor ons vandaag? Het is waar dat er een grote bemoediging voor ons is. Het is God die ons zijn Woord gegeven heeft en Hij is Degene die het zal bewaren. Wij beleven tijden waarin veel mensen het geloof de rug toekeren. Onze generatie keert zich af van het geloof van onze vaderen en voorvaderen. Als je in de kerken kijkt vandaag, zie je over het algemeen heel veel alleen nog maar ouderen. In mijn land beschouwen veel mensen het christendom als een illusie. Meer dan 1000 mensen verlaten jaarlijks de (blanke) Gereformeerde Kerken van Zuid-Afrika. Wat betekent dit voor ons vandaag? Betekent het dat God het licht van het evangelie zal laten doven? Nee, God zal dat nooit toelaten.
Wij hebben de verantwoordelijkheid gekregen. Als ik zeg dat God nooit zal toelaten dat het licht van het evangelie gedoofd wordt, betekent dat dat God mensen gebruikt. God die ons gered heeft door zijn Zoon Jezus Christus die de dood overwonnen heeft en door zijn Woord ons het eeuwige leven heeft gegeven - heeft zijn kerk aangesteld - en dat zijn wij! - om de waarheid, het goede te bewaren en te bewaken. De nieuwe moderne theologie ondermijnt de autoriteit van de Schrift. Onze taak is om al onze gedachten te bewaken en ondergeschikt te maken aan het Woord van God. We worden uiteindelijk niet geregeerd door de wereld om ons heen.
Broeders en zusters, zodra u het Woord van onze God negeert, begint u te wandelen in de wegen van de wereld. Als u deze wereld volgt wordt u al gauw haar slaaf. Op het moment dat u vergeet te vragen, wat zegt Gods Woord hiervan, wordt de wereld uw agenda. Menselijke ervaringen worden dan uw bron van kennis. Hetgeen u voelt wordt uw geloof.
Broeders en zusters, ik wil u uitnodigen en opwekken om het Woord van God te bewaren en te bewaken. U moet zich ook bezig houden met evangelisatie. Sus niet uw geweten in slaap door te zeggen dat er namens de kerk zending wordt bedreven in landen ver weg. Denk ook aan uw eigen land. Wees een kerk voor iedereen, breng het evangelie aan alle mensen.
We kunnen dit doen omdat Christus voor ons gestorven is. Hij gaf Zichzelf voor ons. Het Woord van God zegt: Bewaar door de Heilige Geest die in u woont het goede dat u is toevertrouwd.

Ds. M.S. Nefefe, Iyani -bijbelschool

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 november 1998

De Wekker | 16 Pagina's

Preek van ds. M.S. Nefefe over 2 Timotheüs 1:14

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 november 1998

De Wekker | 16 Pagina's