Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bethlehem centraal

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bethlehem centraal

Wereldstad

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

De huizenprijzen in Bethlehem zijn geweldig gestegen, zo meldden de kranten enkele maanden geleden. Dat komt door het jaartal 2000. In Israël verwacht men, dat er in dat jaar ongeveer vijf miljoen pelgrims en toeristen naar Israël zullen komen om de 2000ste geboortedag van Jezus Christus te vieren. In verband met die verwachte toeloop zijn de huizenprijzen in Bethlehem in vrij korte tijd verdrievoudigd. Zo wil men profiteren van het feit, dat Jezus 2000 jaar geleden in Bethlehem geboren is.

Bethlehem, het is maar een klein stadje. Vergeleken bij alle grote steden, die er op deze wereld zijn, stelt het niets voor. Toch vervult Bethlehem een centrale plaats in het wereldgebeuren. Omdat onze Heiland, Gods Zoon daar geboren werd. Bethlehem staat niet alleen op dit moment centraal, nu de 2000ste geboortedag van Jezus nadert. Ook 2000 jaar geleden toen het Kind in de kribbe geboren werd, was Bethlehem het brandpunt van de aarde. Alle wegen liepen naar Bethlehem.
In de eerste plaats was er een lijn van Rome naar Bethlehem. In Rome regeerde keizer Augustus, een wereldheerser van groot formaat. Zijn rijk strekte zich uit over de hele toenmalig bekende wereld. Iedereen was hem onderdanig. Hij kondigde voor zijn rijk een belastingmaatregel af. Hij bepaalde, dat het hele rijk moest worden ingeschreven. Zo wordt de indruk gewekt, dat Rome de centrale stad van de hele wereld is en dat iedereen wie hij of zij ook is voor hem moet buigen. Tot en met Quirinius en consorten, die de volkstelling in Palestina moesten uitvoeren.
En toch... hoe groot die keizer van Rome ook mag zijn, hij is maar een pionnetje op Gods grote schaakbord. Want de belastingmaatregel van de keizer wordt door de HERE, de God van Israël ingeschakeld. Door zijn volkstelling moeten ook Jozef en Maria op reis naar Bethlehem. Zo moet de keizer van Rome eraan meewerken, dat het Kind in de kribbe in Bethlehem geboren wordt. Keizer Augustus had waarschijnlijk nog nooit van het stadje Bethlehem gehoord. Het lag in een uithoek van zijn rijk en hij had er niets te zoeken. Toch staat Rome als het machtscentrum van de wereld in dienst van wat er in Bethlehem gebeurt. Niet Rome is de wereldstad, maar Bethlehem, het stadje waar de Koning der koningen ter wereld komt. Bethlehem zal zolang deze wereld bestaat een centrumfunctie blijven vervullen. Want het Koningskind, dat daar geboren is, zal eens Zijn koninkrijk in volle heerlijkheid stichten. Zijn Koninkrijk, dat aarde en hemel omvat.

Familiestad
Er loopt niet alleen een lijn vanuit wereldcentrum Rome naar Bethlehem. Ook vanuit Nazareth loopt er een lijn naar Bethlehem. Nazareth was de plaats waar Jozef en Maria woonden. Maria was vanwege haar zwangerschap een tijdje uit Nazareth weg geweest. Ze was in het bergland van Juda geweest bij Zacharias en Elisabeth. Toen ze terugkeerde wist Jozef zich geen raad met de situatie. Maar na een droom van Godswege had Jozef Maria tot vrouw genomen. Als het aan hen gelegen had zou het beloofde Kind in Nazareth geboren zijn. Maria's zwangerschap had hen al genoeg emoties gekost. Ze wilden graag in dat besloten dorp Nazareth blijven.
Maar dan komt God tussenbeide. Door middel van de volkstelling zorgt Hij ervoor, dat ze naar Bethlehem gaan. Voor een goede belastingadministratie moest iedereen ingeschreven worden in zijn eigen stad. Mogelijk was Jozef mede-eigenaar van onroerend goed. Van akker- of weidegronden, die familiebezit waren. Maar het is ook mogelijk, dat Jozef nog als burger van Bethlehem stond ingeschreven en dat dat zijn eigenlijke woonplaats was. De Bijbel noemt Jozefs beroep: timmerman. Maar het Griekse woord, dat met timmerman vertaald is, kan ook vertaald worden met steenhouwer. De inwoners van Bethlehem stonden bekend als vakbekwame steenbewerkers. In periodes dat er weinig werk was gingen ze vaak als seizoenarbeiders in andere streken werken. Het is mogelijk, dat Jozef op die manier in Nazareth terechtgekomen is en Maria heeft leren kennen. In elk geval volgens de regels van de Romeinse belastingheffing moest hij naar Bethlehem.
Dat is voor Jozef en Maria niet gemakkelijk geweest. Maria was zwanger geworden voordat ze getrouwd waren. Dat was in Israël in die tijd een grote schande. Het was voor hen moeilijk om in Bethlehem al die familieleden onder ogen te komen. Maar ondanks het feit, dat ze zich in Nazareth veel veiliger voelden dan in Bethlehem moesten ze erheen. Want Bethlehem was de stad van David, de stad van de familie. De Here wilde, dat daar de beloofde Messias geboren zou worden. Zo liep er een weg vanuit een uithoek in Galilea naar Bethlehem, omdat de Here Bethlehem tot het centrum van de aarde maakte door het Kind in de kribbe.

Een hemelstad
Er loopt ook een lijn vanuit de hemel naar Bethlehem. Want het is de HERE, die het zo leidt, dat Jezus in Bethlehem geboren wordt. Het is niet toevallig, dat Hij de volkstelling van keizer Augustus daarbij inschakelt. Nee, reeds eeuwen van te voren heeft Hij door de profeet Micha laten aankondigen, dat uit Bethlehem zou voortkomen een Heerser over Israël. Niet zomaar een heerser, maar die Heerser, wiens oorsprong is vanouds, van de dagen der eeuwigheid. Het gaat om de reeds eeuwenlang beloofde Verlosser. God Zelf zet Bethlehem in het centrum van de wereld. God Zelf bevestigt die keuze voor Bethlehem door de engelen in Efratha's velden die de geboorte van Jezus wereldkundig maken. Er daalt een engel uit de hemel neer om de geboorte aan de herders bekend te maken. De heerlijkheid van de Here omstraalt de herders. Die heerlijkheid is het symbool van de lijn die er loopt vanuit de hemel naar Bethlehem. De engel verkondigt de blijde boodschap, dat de Redder, de Heiland der wereld, geboren is. Als hij die boodschap gebracht heeft wordt dat machtige evangelie onderstreept door een ontelbare schare engelen, die God looft en prijst met het „Ere zij God in de hoge, en vrede op aarde bij mensen des welbehagens". Ze zijn naar de aarde gezonden om het uit te jubelen, dat er een lijn is van de hemel naar Bethlehem. De hemelse heerlijkheid werd daar op aarde zichtbaar.

De stad voor zoekers
Als de hemelse boodschappers weg zijn, gaan de herders uit Efratha's velden zo snel mogelijk naar Bethlehem om het Kind in de kribbe te zoeken. Ze kunnen de boodschap, die ze ontvangen hebben niet voor kennisgeving aannemen. Ze moeten met eigen ogen de blijde gebeurtenis zien, die hun door de engel is bekend gemaakt. Die eenvoudige herders zijn de eersten die zoekers worden van het Kind in de kribbe. Dat is mogelijk, omdat Hij geboren is in Bethlehem. Want als Hij geboren zou zijn in een paleis in Jeruzalem hadden dat soort mensen als die herders zich nooit bij dat Kind kunnen vertonen. Dan was er geen lijn geweest vanuit Efratha's velden vandaan naar het geboren Koningskind. Jezus' geboorte in vernedering zorgt ervoor, dat er ook vanuit de laagste positie in de samenleving een weg is naar de Redder der wereld. Door zijn geboorte in Bethlehem is er voor geen enkele zoeker een versperde weg.
Later komen ook de wijzen uit het Oosten. Ook zij zijn zoekers, die de weg vinden naar Bethlehem. Ook al maken ze eerst een omweg via Jeruzalem, toch komen ze in Bethlehem terecht. Ze laten zich niet afschrikken door de aanvankelijke ontkenning van de geboorte van een Koningskind. Ze laten zich niet tegenhouden door het feit, dat de schriftgeleerden, die hun de weg wijzen, zelf die weg niet gaan. In vertrouwen op de ster, die ze gezien hebben, gaan ze de weg naar Bethlehem. Voor alle zoekers op de hele wereld is er maar één stad. Het stadje Bethlehem.
Bethlehem is het centrum van de wereld als het gaat om de menswording van de Zoon van God. Om het Kind in de kribbe te ontmoeten, moeten we in Bethlehem zijn. Dat hoeft niet per se letterlijk in het jaar 2000. Het gaat om het knielen in geloof voor dat Koningskind, dat in Bethlehem geboren is.

M.J. Oosting

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 december 1998

De Wekker | 24 Pagina's

Bethlehem centraal

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 december 1998

De Wekker | 24 Pagina's