Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gebed en gebedsverhoring (Het gebed 3)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gebed en gebedsverhoring (Het gebed 3)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Verhoort God alle gebeden? U hebt misschien een antwoord op die vraag vanuit uw eigen levenservaring. We kunnen een antwoord in de Schrift zoeken en dan kennen we het voorbeeld van Mozes, die ondanks zijn gebed, het beloofde land niet in mocht. We weten dat Paulus de Heere gebeden heeft om de doorn in het vlees weg te nemen. Het gebed kan ons moeite gaan geven, wanneer wij niet merken dat God onze gebeden verhoort.

Onverhoorde gebeden?
Laten we eerst beseffen dat de Heere vele gebeden wel verhoort. We bidden elke dag om eten en drinken, kleding en bewaring op onze wegen en zo zou ik nog meer dingen kunnen noemen. De Heere geeft het op het gebed. Wij dreigen dit uit het oog te verliezen en deze dingen niet meer elke dag als een gebedsverhoring te ervaren.
De Heere verhoort ook gebeden om genezing. Wanneer wij ziek zijn, bidden om genezing en de Heere geeft ons weer de gezondheid. We komen door een operatie heen of een ziekenhuisopname is voor ons tot zegen.
Toch zijn er ook gebeden die we aan de Heere voorleggen en die Hij niet schijnt te verhoren. We bidden om genezing, maar u moest uiteindelijk toch uw man, vrouw of kind door de dood missen. We bidden om de bekering van onze kinderen en kleinkinderen, en toch zien we dat ze geen lust hebben aan de kennis van Gods wegen. We bidden om de kinderzegen, maar de Heere onthoudt ons die. Er zouden veel meer voorbeelden te geven zijn van 'onverhoorde' gebeden.

Gebedsverhoring
We mogen de Heere onze begeerten voorleggen. Onze noden mogen we aan Hem bekend maken. Hij wil dat we alle nooddruft naar lichaam en ziel van Hem verwachten, (H.C. zondag 46). We mogen met onze concrete zorgen en behoeften tot God gaan. Maar betekent dit dat de Heere altijd onze noden zo vervult zoals wij denken?
Nee, en toch wil dit niet zeggen dat we niet kunnen spreken van gebedsverhoring. In het onderwijs dat de Heere Jezus geeft over het gebed en dat in zondag 46 van de Catechismus ook wordt weergegeven, wordt duidelijk dat Hij ons wil leren bidden in het vertrouwen dat God met ons doet als een Vader. De Heilige Geest wil ons oefenen in het vertrouwen op de Heere. God zal ons geen dingen zomaar weigeren of afslaan. Als de hemelse Vader zal Hij Zijn kinderen goede gaven geven, zoals een aardse vader ook het goede voor heeft met zijn kinderen.
Leren bidden is ook bidden in het vertrouwen dat de Heere geeft wat wij nodig hebben. Dan kan de Heere soms verrassend ons gebed verhoren door precies te geven wat wij denken nodig te hebben. Het gebed van een rechtvaardige vermag veel. Laten we de kracht en de waarde van het gebed niet onderschatten. Wat wij in de Naam van de Heere Jezus bidden zal ons gegeven worden. In dat vertrouwen mogen we volhardend bidden tot God. Misschien bidden wij wel te vaak met de gedachte: we zullen wel zien of de Heere verhoort, want je moet het uiteindelijk toch allemaal afwachten. De Heere wil het vertrouwen in ons hart wekken dat we alle nooddruft van lichaam en ziel van Hem verwachten. Wie zo alles wat hij nodig heeft biddend van de Heere verwacht, zal niet beschaamd uitkomen.
Bidden we in die verwachting? Bidden we in het rechte geloof dat de Heere ook geeft wat wij nodig hebben naar lichaam en ziel? Bidden wij totdat de Heere verhoort of geven wij het al heel snel op? Ik denk dat het goed is dat wij ons op dat punt onderzoeken. De Heilige Geest wil in onze harten het vertrouwen werken dat de almachtige God voor Zijn kinderen een Vader is. Die hun kan en wil geven wat zij nodig hebben.

De Heere verhoort op Zijn wijze
Maar daarmee is nog niet gezegd dat de Heere ook alle gebeden precies verhoort zoals wij het aan Hem voorleggen. Ik denk nog weer even aan de voorbeelden van Mozes en Paulus. Mozes zegt uitdrukkelijk dat hij de Heere gebeden heeft om te mogen ingaan in het beloofde land. Paulus heeft tot drie keer toe de Heere gebeden om verlost te worden van de doorn in het vlees. Waarschijnlijk heeft Paulus drie perioden vurig zijn verlangen steeds aan de Heere kenbaar gemaakt in het gebed. Toch gaat de Heere met hen een andere weg. Mozes mag Kanaän niet in en Paulus wordt niet verlost van de doorn in het vlees. Zij zullen toch ook gebeden hebben in het geloof en het vertrouwen dat de Heere als een Vader voor hen zorgt?
Hier komen we bij de les die we ook moeten leren dat het vertrouwen op de Heere niet betekent dat de Heere het precies doet volgens ons verlangen.
Wie in het vertrouwen op de Heere zijn nood neerlegt voor Hem, geeft ook aan Hem over op welke manier Hij de nood van ons lichaam en onze ziel vervult. De Heere geeft wat Hij voor ons het beste vindt. Dat strookt niet altijd met wat wij zelf vinden. In vertrouwen op de Heere bidden betekent ook de overgave aan Zijn wil. In vertrouwen op de Heere bidden houdt ook in dat wij belijden dat de Heere weet wat goed voor ons is. Wanneer Hij dan het kruis niet van onze schouders afneemt, geeft Hij genade om het kruis te dragen. Dan acht Hij het nodig voor ons om op deze manier het geloof te beproeven en ons te kastijden tot ons nut, opdat wij Zijn heiligheid deelachtig zouden worden. Dat is Gods Vaderlijke liefde. Dat is de wijsheid van de Vader, die beter dan Zijn kinderen weet, wat ze behoeven.
De Heere gaf Paulus als antwoord: Mijn genade is u genoeg. Dat is ook verhoring van het gebed. God geeft genade om Hem te volgen. Hij schenkt volharding en kracht om het kruis achter Christus op ons te nemen en het te blijven dragen. Zo is de Heere op het gebed van Zijn kinderen hen altijd nabij door Zijn Geest en genade. Hij laat hen nooit alleen. Hij laat hen nooit los.
Zo vervult de Heere al onze noden, wanneer wij Hem liefhebben en tot Hem bidden met een oprecht vertrouwen.

Kwalijk bidden
We kunnen ook kwalijk bidden. Dat leest u in Jakobus 4:3. Dan vragen we de Heere om onze noden te vervullen om vervolgens onze eigen weg te gaan, zonder God en in de zonde. Jakobus zegt van deze gebeden dat zij ook niet verhoord worden, want het is een verkeerd, onoprecht bidden dat niet gericht is op Gods eer en op Zijn wil. Het zijn gebeden die ik-gericht zijn en die niet bedoeld zijn om met God te wandelen.
Laten we bij onszelf nagaan hoe wij bidden. De Heilige Geest wil ons leren bidden naar de wil van God. Hij komt onze zwakheden te hulp (Rom. 8:26). Hij bidt naar God voor de heiligen. „En dit is de vrijmoedigheid, die wij tot Hem hebben, dat zo wij iets bidden naar Zijn wil, Hij ons verhoort."

Genemuiden, H. Polinder

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 augustus 1999

De Wekker | 16 Pagina's

Gebed en gebedsverhoring (Het gebed 3)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 augustus 1999

De Wekker | 16 Pagina's