Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een echt geloof

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een echt geloof

(Impressie van de ambtsdragersconferentie)

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afgelopen zaterdag was de tweede ambtsdragersconferentie van 1999. Het comité had gekozen voor om de vraag: Wanneer kan men zeggen dat iemand een echte gelovige is?

Het referaat
Ds. P.D.J. Buijs (Veenendaal-Pniël) was de referent. Hij tekende allereerst de kwestie: wat heet geloven? Dan is eerst te wijzen op de aard van het geloof: het uit en tot God leven, in relatie tot (het werk van) Christus. Vervolgens is iets te zeggen over de zekerheid van het geloof: dat werpt de ankers uit in de bodem van Gods beloften. Daarbij laat de Schrift verschillen zien; de hoofdman van Kapernaüm, of de kleingelovige Petrus. Ook kunnen er bepaalde zonden zijn, die de rijping van het geloof verhinderen. Ten derde is er de ervaring van het geloof: we kunnen soms twijfel hebben, objectief of subjectief (rond de persoonlijke vraag van de toeëigening). Het geloof gaat bij het gevoel voorop. Het vierde punt raakt de kenmerken van het geloof: de Schrift wijst ons op de praktische vrucht(en) van de Geest? Tenslotte gaat het over het leven uit het geloof: trouw rond de zondagse eredienst, openheid op het dagelijks werk; liet geloof doortrekt het hele leven!

Vervolgens de praktijk van prediking en pastoraat. T.a.v. de prediking pleitte de inleider voor een onderscheidenlijke prediking in een confessionele bedding. Appellerend en ontdekkend. Dan zal het Woord kracht hebben. Dat heeft ook een buitenkant: een heilig huwelijksleven, een verantwoord omgaan met de schepping. T.a.v. het pastoraat kwamen er richtlijnen naar voren voor het huisbezoek. Dat is 'zielenbezoek' en we mogen onze ziel daar dus aan elkaar 'bloot geven'. We mogen daarbij wijzen op Gods beloften, maar ook wijzen op de geestelijke consequenties bij afwijzen daarvan!

De middag
's Middags werd o.a. doorgesproken over objectieve en subjectieve twijfel. Verschillende leden van de gemeenten kampen met vragen omtrent de feitelijkheid van de bijbelse gegevens. Deze moet onder ons vaststaan, om vervolgens persoonlijk bij ons 'aan te slaan'. Een levend geloof wordt zichtbaar. Dat betekent niet zonder meer dat een gemeente vol activiteiten (hoe belangrijk ook) een geestelijk levende gemeente is. Men zie hiervoor de brief aan Efeze in Openb. 2. Het moet altijd weer gaan om een persoonlijk leven met de Here, dat o.a. op de huisbezoeken zichtbaar wordt.
Kunnen wij als ambtsdragers nog wel onderling over de dingen van het persoonlijk geloof spreken? Zijn kerkelijke vergaderingen er brandpunten van?

De afsluiting
Ds. H. van den Heuvel (Meppel) sloot de dag af Hij bepaalde het gehoor daartoe bij Joh. 13, waar de liefde van Jezus voor de zijnen tot het einde wordt getekend: eindeloos, reinigend en voorbeeldig.

Rijswijk, D. Quant

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 november 1999

De Wekker | 16 Pagina's

Een echt geloof

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 november 1999

De Wekker | 16 Pagina's