Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Is mijn geloof wel echt?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Is mijn geloof wel echt?

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is niet maar een enkeling, die met deze vraag zit en er soms over tobt. Zowel jongeren als ouderen zitten ermee, zo blijk keer op keer. Het maakt daarbij niet uit in welk deel van het land je opgevoed bent, want het is een vraag, die met het geestelijk leven te maken heeft. Zo werd mij, naar aanleiding van een artikel in deze rubriek gevraagd daarover nog iets meer te schrijven. Vooral met een speciale toespitsing. In Gods Woord lees je namelijk dat gelovigen er meer dan eens zwaar onderdoor gaan. Zij ervaren veel tegenspoed en kruis op hun levensweg. Bij tijden gaat het van klacht tot klacht. De vraag is dan: is mijn geloof wel echt, wanneer ik zoveel voorspoed ontvang en niet zoveel te klagen heb?

In tegenspoed
Soms kan de gedachte opkomen dat een klein beetje tegenspoed wel 'voordelig' voor het geestelijk leven kan zijn. Het lijkt heilzaam om minder voorspoed te kennen. Nu weet je niet wat je zegt als je zulke opmerkingen maakt, want er moet maar het een en ander in je leven gebeuren. Tegenspoed kan je van de Heere verwijderen, het heel moeilijk doen worden in je leven, je zelfs tot opstand brengen. Dan komt de vraag bij je op of je geloof wel echt is, want anders zou je toch niet zo zondigen. Zoiets kan toch niet met genade samengaan!
Een gelovige is niet steeds zo gelovig bezig, als zou behoren. Je kunt met Job goed beginnen, maar vervolgens ook meemaken wat hij later onder woorden brengt. Tegenspoed kan hard maken, zelfs bitter stemmen. Wel moet je er nadien op terugkomen en daarover schuld belijden en dat is ook heel wat.
Wanneer we niet oprecht onderworpen zijn aan de Heere en aan Zijn leiding, wanneer we niet alles uit Zijn vaderlijke hand ontvangen, kunnen we behoorlijk vast komen te zitten. Zo kunnen we temidden van deze moeite en in de strijd ons afvragen of ons geloof wel echt is. Want dan zou je toch in de moeilijke wegen, die de Heere met je gaat, goed van Hem spreken en zingen, zelfs in de nacht? Is mijn geloof dan wel het ware geloof, zo vraagt een mens zich af, die eerlijk is en eerlijk gemaakt wordt, zo zou ik eraan toe willen voegen.

Voorspoedig
Wanneer alles voor de wind gaat en er geen vuiltje aan de lucht is, wanneer je in je gezin alleen maar zegeningen kan tellen en zondag aan zondag mag genieten van de verkondiging van Gods Woord en je vrijwel geen problemen hebt, is dit dan wel te rijmen met een leven vol strijd, zoals we zo vaak tegenkomen in Gods Woord, wanneer het gaat over het leven van de gelovigen? Wanneer beleef je nu zo sterk het strijden van de goede strijd?
Uiteraard is er de strijd tegen de zonde(n). Maar verder kan het vrij rustig zijn, wanneer je niet direct aan het front staat en meer achterhoede-gevechten hebt te leveren. Zit het dan wel goed voor de eeuwigheid, zo is de vraag. Als je nu van jongs af aan dicht bij de Heere mag leven en er in je leven geen uitschieters zijn, je van harte kunt instemmen met Psalm 119 en een heel rustig geestelijk leven hebt, is dit dan wel bijbels? Of het is het dan alleen maar verstandswerk en ken je niet het leven van de Heilige Geest in je, zo kun je je dan vertwijfeld afvragen.
Niet ieder van Gods kinderen heeft een even zwaar leven. Niet elk kind van God maakt mee wat Paulus had te doorworstelen. Niet ieder moet zoveel verliezen als Job. Zo zouden nog wel meer voorbeelden uit de Bijbel kunnen worden genoemd.
Uit Gods Woord kennen we ook het leven van Abraham. Hij had heus wel zijn strijd, maar niet steeds in gelijke mate. Bovendien kan gezegd worden dat hij rijk was en een rijk leven had. In zijn standvastigheid is hij ten voorbeeld, niet zomaar de vader der gelovigen genoemd. Tegelijkertijd is het waar dat Jezus ons ook iets anders laat zien uit het leven van rijke mensen. Denk maar aan de rijke jongeling en aan de man die in de gelijkenis van de rijke man wordt 'getoond'. Dan kun je maar beter de arme Lazarus wezen, die in Abrahams schoot terechtkomt! Kortom, niet ieder van Gods kinderen heeft evenveel strijd te voeren en niet ieder van hen maakt hetzelfde door. Als je maar in voorspoed uit Gods hand kunt leven. Daarop komt het aan. Dan ga je van kracht tot kracht steeds voort!

In voor- en tegenspoed
Het geheim van het echte geloof is het volstrekt leven uit Gods hand, onder welke omstandigheden dan ook. Dan maakt het in wezen niet uit of ons voorspoed ons deel is of tegenspoed overkomt. Want we leven mét de Heere en vóór Hem, oprecht en wijkend van het kwaad, zoals meer dan eens in de Schrift van Gods kinderen geschreven staat. Echt geloof leeft dicht bij de Heere en beleeft alles mét de Heere. Echt geloof hecht zich aan Hem en aan Zijn beloften en weet geen andere weg. Een andere toevlucht ken je niet, omdat die er eenvoudig ook niet is.
Echt geloof wordt wel beproefd. Deze beproeving is echter wel verschillend. Paulus kende een plotselinge omkeer in zijn leven en heeft veel moeten meemaken in de navolging van Christus. Bij Timotheüs is er veelmeer sprake van een geleidelijke gang, zonder zoveel opvallende dingen, zou je zeggen. Maar beiden waren wel oprechte gelovigen. Het gaat er niet om wat we allemaal meemaken', maar hoe we dit beleven. Van belang is het ons leven geheel in Gods hand te leggen en aan Hem over te laten, in goede en kwade dagen. Wij weten niet wat goed voor ons is. Niet in dagen van voorspoed en ook niet bij tegenspoed.
Het eenvoudig op de HEERE vertrouwen en het stil Hem volgen is een godvrezend leven, ook al gebeuren er geen schokkende dingen. Henoch had de tijd niet mee, maar wandelde met God.
Als we de HEERE maar oprecht vrezen en dienen. Hem liefhebben en Hem volgen. In een vast vertrouwen dat Hij Zijn beloften op Zijn tijd waarmaakt. Zo leef je dan uit deze beloften en op deze beloften.
Het is goed om zo dicht bij God te leven, zoals Asaf dit in het slot van Psalm 73 laat weten. De HEERE is goed voor allen die Hem vrezen. Dat weet je zeker en dat belijd je van harte.

J. Van Amstel

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 februari 2000

De Wekker | 16 Pagina's

Is mijn geloof wel echt?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 februari 2000

De Wekker | 16 Pagina's