Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vissen de kerken met een hengel en de EO met een sleepnet?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vissen de kerken met een hengel en de EO met een sleepnet?

(Impressie van de ambtsdragersconferentie van 1 april 2000)

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Met het beantwoorden van de vraag die als thema was meegegeven aan de ambtsdragersconferentie was br. A. Knevel afgelopen zaterdag vrij snel klaar. De vraag was in feite: richt de kerk zich op het individu en bereikt de EO de grote massa? Of - anders geformuleerd: beschikt de EO over methoden om de mensen te bereiken, die de kerk niet kent? Het antwoord luidde eenvoudigweg: nee. De EO vist net zo goed met een haakje, alleen - de vijver is groter. Ter illustratie daarvan hield hij ons een aantal getallen voor van mensen die met de nazorg van de EO in aanraking komen.

Postmoderne samenleving
Toch betekende het korte en heldere antwoord op de vraag nog niet dat de conferentie kort was. Want nu bleek dat ook de EO met hetzelfde haakje vist als de kerken, was er ruimte om samen na te denken over de cultuur waarin wij staan. Met die samenleving heeft niet alleen de EO te maken, maar ook de kerk. Met een aantal forse streken schilderde br. Knevel voor ons de cultuur waarin wij allen staan. Wij leven in een postmoderne samenleving; de tijd van de grote verhalen is voorbij, de - ismen (communisme, socialisme) - maar ook het christendom - hebben afgedaan en men zoekt de snelle kick. Vanuit de geschiedenis van de kerk liet br. Knevel zien hoe steeds de gangbare manier van denken in de wereld zijn invloed deed gelden in de kerk. Zo ook nu. De analyse van de wereld stond dus niet op zichzelf maar werd ons als spiegel voorgehouden; ook in de kerk zien we de roep om onmiddellijke behoeftebevrediging opkomen. En de vraag naar de waarheid van het geloof wordt heel eenvoudig beantwoord: werkt het en merk ik het. Zo nee, dan is het niet waar. Voor de moderne mens moet de Here God met concrete resultaten komen, anders ontkent men zijn bestaan.
Nu was het verhaal van br. Knevel bepaald niet pessimistisch - al zou men dat op grond van het voorgaande kunnen denken. Hij zag grote mogelijkheden voor een gereformeerde theologie in rapport met deze tijd en wees daarbij met nadruk naar vraag en antwoord 60 van de catechismus. Want de gereformeerde theologie is een theologie van de diepte, een theologie die het oude testament niet afschrijft, een theologie waar de heiliging niet betekent dat we super-christenen worden, maar steeds kleinere mensen voor God. Een theologie die vruchtbaar gemaakt kan en wil worden in deze tijd.

Discussie
Daarmee legde br. Knevel heel wat in ons midden om over na te denken. Het was dan ook jammer dat juist op dat appèl weinig werd ingegaan in de discussie. Deze spitste zich meer toe op de praktijk van de EO op bijvoorbeeld jongerendagen. Zo bleef de eigenlijke vraag wat liggen. De vraag naar het tegoed van de gereformeerde theologie. Misschien is dat iets voor een andere gelegenheid.

C.C. den Hertog

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 april 2000

De Wekker | 16 Pagina's

Vissen de kerken met een hengel en de EO met een sleepnet?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 april 2000

De Wekker | 16 Pagina's