Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De vrouw uit Magdala

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De vrouw uit Magdala

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Nu het over enkele dagen weer Pasen is, is het goed een ogenblik stil te staan bij een figuur die bij de opstanding van de Heiland een vooraanstaande plaats innam. Een vrouw met wie echter door de vermaakindustrie op weerzinwekkende wijze is omgegaan, nl. Maria Magdalena.

Vertekening
In de rockopera Jesus Christ Superstar wordt zij afgeschilderd als publieke vrouw die door haar liefde voor Jezus op het goede pad werd gebracht. In de film The Last Temptation of Christ wordt zij getoond als lustobject voor de gekruisigde Verlosser.
Onze protesten tegen de vertoning van deze film bleven zonder resultaat, terwijl ze in een islamitisch land als Egypte verboden werd omdat de islam Jezus als een profeet erkent. Intussen beweert een zekere Marianne Frederiksson in haar boek "Volgens Maria Magdalena" dat Jezus met haar samenleefde en/of sliep. En er zit nog meer aan te komen. Helaas rijst de vraag: In hoeverre heeft de kerk schuld aan een totale vertekening van de Maria Magdalena-figuur? Deze leidde b.v. in Engeland tot de stichting van zgn. Magdalen houses voor bekeerde prostituees en ongehuwde moeders. In Duitsland had men voor dit doel de Magdalenenstifter. Deze vertekening heeft ongetwijfeld voet gegeven aan bovengenoemde ontsporingen. Ook op het financiële vlak speelde de verdraaiing eens een rol. Toen ontraadde drukker Joh. Enschedé (1930) een bankbiljet van ƒ 100 te laten drukken waarop de beeltenis van Maria Magdalena voorkwam (naar een schilderij van Jan van Scorel). De tot inkeer gekomen prostituee zou, zo dacht hij, aanleiding kunnen geven tot borrelpraat en badinerende krantenartikelen!
Maria Magdalena werd aanvankelijk gezien als "een kuise apostel voor de apostelen" (Hippolytus 170-235). Doch in de derde eeuw degradeerde zij tot boetvaardige prostituee. Het heeft tot 1969 geduurd voordat de r.k. kerk een onbijbelse persoonsvermenging ongedaan maakte en Maria Magdalena als prominente volgelinge van Jezus erkende.

De Schrift
Wat lezen we over haar in de Bijbel? Dat Jezus zeven boze geesten van haar deed uitgaan (Luk. 8:2) en dat zij behoorde tot de vrouwen die Hem in Galilea altijd volgden (Markus 5:41, Matth. 26:56) en Hem en zijn discipelen "dienden met hetgeen zij bezaten". En voorts dat zij bij de kruisiging en graflegging aanwezig was en de eerste ooggetuige van de opstanding was (Markus, Mattheüs en Johannes). Daar moeten (en kunnen) we het mee doen.
De Oosterse kerken hebben altijd de juiste opvatting van de kerkvader Origenes (185-251) gevolgd. Ook Calvijn was allerminst overtuigd van de koppeling van Maria Magdalena met de berouwvolle prostituee die in Lukas 7 Jezus' voeten zalft. Hij stelde deze zaak ter discussie.
Eén van zijn volgelingen (dr. H. Mulder) schrijft hierover in de Christelijke Encyclopedie (druk 1959): "Voor een identificatie met de zondares uit Lukas 7:37-40 ontbreekt elke grond. In Lukas 8:2 wordt Maria Magdalena als een tevoren niet genoemde vrouw ingevoerd in de evangeliebeschrijving. Bovendien behoeft uit het feit dat zij van de duivel bezeten was niet te worden afgeleid dat zij in de stad als zondares bekend stond". De Elizabethbode beschreef haar bezetenheid enkele jaren geleden als een psychisch lijden. Gezien de aanduiding "zeven duivelen" zeer waarschijnlijk een ernstig lijden. Een opvatting die thans vrijwel algemeen gedeeld wordt.
In onze kerken kennelijk nog niet over de hele linie. In de afgelopen jaren hoorde ik enkele malen een gastpredikant op dit punt "in de fout gaan". Hopelijk zal dit stukje er toe leiden dat voortaan alleen de beschikbare bijbelse gegevens zullen gelden. Maria Magdalena had, ook zonder het haar toegedichte verleden, reden te over voor de allergrootste vreugde in haar bewogen leven, de ontdekking op die prille Paasmorgen: "Mijn Redder, mijn Heiland lééft!"
Moge deze Paasvreugde ook de onze zijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 april 2000

De Wekker | 16 Pagina's

De vrouw uit Magdala

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 april 2000

De Wekker | 16 Pagina's