Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De laatste dagen: de dagen van de Geest

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De laatste dagen: de dagen van de Geest

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

"Maar dit is wat gesproken is door de profeet Joel: En het zal zijn in de laatste dagen, (zegt God), Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouden zullen dromen dromen." (Handelingen 2:16-17)

De Heilige Geest is uitgestort in Jeruzalem volgens Gods belofte. De uitstorting van de Heilige Geest veroorzaakt nogal wat reacties bij mensen.
Maar Petrus geeft zijn commentaar. Nu is gebeurd wat door de profeet Joel gesproken is. En Petrus voegt er aan toe dat nu de laatste dagen zijn aangebroken. Met Pinksteren zijn de laatste dagen begonnen. We leven in de dagen voor de wederkomst van Christus. We leven in de dagen dat de Geest is uitgestort op alle vlees en Zijn werk in zondaarsharten doet om Christus te verheerlijken.

Ernst en genade
Dat geeft ernst aan ons leven. We leven in de laatste dagen. Volgens het Woord van God staan we voor de wederkomst van Christus. Bent u en ben jij bereid? In deze laatste dagen vallen de beslissingen voor de eeuwigheid. Heeft de Heilige Geest Zijn heerlijk werk in uw en jouw hart al gedaan? Zonder het werk van de Heilige Geest in onze harten, blijven we dode zondaren zoals we van nature zijn. De laatste dagen dringen er bij u en jou om aan om de genadetijd niet te verspillen. Die tijd van genade kan heel snel voorbij zijn. Maar deze laatste dagen zijn ook vol van genade. De genadetijd is echt een tijd die overstroomt van Gods rijke genade. Want we leven in de dagen dat de Geest is uitgestort. Daar mogen we niet klein van denken. Uitstorten betekent dat God Zijn Geest niet in beperkte mate geschonken heeft, maar Hij heeft in Zijn Geest in overvloed gegeven. Zoals een fontein water omhoog spuit in overvloed en zonder dat het ophoudt, zo heeft God Zijn Geest gegeven.
Hoe ernstig de laatste dagen ook zijn, en ze zijn ernstig, maar het zijn ook de dagen van de Heilige Geest, Die uitgestort is. Deze Geest wil Christus verheerlijken en de band met Christus leggen en versterken.
Bij de Heere is een overvloed van Zijn Geest te krijgen. Daar mag u een beroep op doen. De Heere geeft mild en overvloedig. U of jij weten niet hoe je bereid moet zijn in de laatste dagen? Hier is de Geest, Die een zondaar bereid maakt en hem de toevlucht leert nemen tot Christus? U weet niet ofwel echt bereid bent? Hier is de Geest, Die zonde tot schuld maakt in ons hart en leert pleiten op Gods barmhartigheden. U dorst naar God zoals een hert schreeuwt naar de waterstromen? Hier is de Geest, Die een zondaar laaft aan de Bron, de Heere Jezus Christus. De laatste dagen zijn zo vol van de Heilige Geest dat we niet verloren behoeven te gaan. Dat is de rijkdom van de tijd waarin we leven sinds Pinksteren

Op alle vlees
Dat komt nog sterker naar voren wanneer we lezen dat de Geest wordt uitgestort op alle vlees. Vlees dat is in de Bijbel de mens in zijn zwakheid en beperktheid en ook de mens in zijn zondigheid en vergankelijkheid. Maar het staat de Heere niet in de weg op zulke mensen Zijn Geest te geven. Nog rijker wordt het voor u die het niet kunt geloven dat de Heere woning zou willen maken in uw hart. Deze woorden zijn een belofte om op te pleiten. Hij wil ook in uw hart woning maken door Zijn Geest.
Dan gebeuren er wonderen. Sinds Pinksteren is de Geest niet gereserveerd voor mensen in een bepaald ambt, zoals onder de oude bedeling. Pinksteren is zelfs het feest dat bij uitstek voor de jeugd is. God maakt hen door Zijn Geest zo vol van Christus dat ze gaan profeteren. Ze gaan het Woord van God naspreken en belijden midden in de ernstige tijd waarin ze leven.
Dat geldt ook vandaag nog. Ook onze tijd is ernstig. Het kan niet anders, want het zijn de laatste dagen. Die dagen zijn vol van gericht en oordelen. Maar het zijn ook de dagen waarin de Geest in de harten van jongeren en kinderen wil werken. Hij laat ze dan zoveel van de Heere Jezus zien als die gewillige en heerlijke Zaligmaker dat ze vol worden van Hem.
Hij doet dit werk ook vandaag naar Zijn welbehagen. Zullen we samen op grond van deze belofte de Heere bidden om dit werk van Zijn Geest? Ziet u het voor zich: jongeren die in de 21-ste eeuw zo vol van de Heilige Geest zijn dat ze het niet laten kunnen om te spreken van Christus. Maar ook ouderen delen in de uitstorting van de Heilige Geest. Ze gaan dromen. Door de Heilige Geest gaan ze getuigen van de erfenis die God heeft weggelegd voor de vromen. Ze maken hun kinderen en kleinkinderen jaloers op de wandel met God. Bent u en ben jij zo vol van deze Heilige Geest? Kom met uw leegheid en dorheid. Eenmaal en telkens weer, want er is overvloed van Gods Geest.

H. Polinder

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 juni 2000

De Wekker | 16 Pagina's

De laatste dagen: de dagen van de Geest

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 juni 2000

De Wekker | 16 Pagina's