Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Simson (IV): Op avontuur in Gaza

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Simson (IV): Op avontuur in Gaza

Bijbelstudie n.a.v. Richteren 16:1-3

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Laatste waarschuwing
Opnieuw heeft Simson omgang met een Filistijnse vrouw. Van zijn teleurstellende ervaring met het meisje in Timnath schijnt hij weinig geleerd te hebben. Het contact heeft dit keer wel een vluchtig karakter. Het betreft dit keer een prostituee. Nota bene een ambtsdrager in Israël heeft omgang met een hoer!
Het brengt Simson behoorlijk in de problemen. De poorten van de stad worden gesloten en Simson zit als een rat in de val. Dat het goed afloopt is alleen daaraan te danken dat de Heere met deze slordige ambtsdrager veel geduld heeft. Zo wordt ook de tweede vrouw in zijn leven hem niet fataal. De derde: Delila (vs. 4v), zal het wel worden. Zij heeft ervoor gezorgd dat Simson in Gaza achter de tralies belandde (vs. 21). De gesloten stadspoorten van Gaza zijn een laatste waarschuwing aan het adres van Simson.

Verleid
Simson dringt diep in het gebied van de Filistijnen door: Hij gaat naar Gaza. Deze stad was de meeste zuidelijke van de vijf Filistijnse steden. Het is onwaarschijnlijk dat hij alleen naar Gaza ging om daar een prostituee te bezoeken. Dichter bij huis had hij er ook wel één kunnen vinden. Simson zoekt het zo diep in het gebied van de vijand, omdat hij de Filistijnen wil uitdagen. Zijn gedrag heeft iets provocerends: Ik ben voor duizend Filistijnen niet bang; kom maar op als je durft. Simson is op zoek naar avontuur. Met roepingsbesef heeft deze reis al heel weinig te maken.
De gevolgen blijven niet uit. Simson laat zich inpakken door een bekoorlijke vrouw. De man die in zijn eentje wel duizend Filistijnen aankan, is niet opgewassen tegen één knappe vrouw. Simson hoeft er alleen maar één te zien en hij is verkocht: En hij zag aldaar een vrouw die een hoer was (vs. 1). De geschiedenis herhaalt zich. Toen hij kennis had gemaakt met het meisje in Timnath, verklaarde hij zijn wens met haar te trouwen door tegen zijn ouders te zeggen: Want zij is bevallig in mijn ogen (Richt. 14: 3). Dan kan het hem niet schelen dat het een Filistijnse is. Nu kan het hem niet eens meer schelen dat het een hoer is. Het gaat met Simson van kwaad tot erger. Wie de wereld niet ingaat om zijn (christen)roeping te vervullen, maar slechts op zoek is naar avontuur heeft geen verweer tegen de verzoeking. Niet je kracht maar je zwakte komt dan aan het licht.

Ingesloten
Het duurt niet lang tot men Simson ontdekt op de 'walletjes' van Gaza. Simson mag dan vergeten zijn dat hij geroepen is een vreemdeling te zijn in het land der Filistijnen, de inwoners van Gaza zijn het zeker niet vergeten. De Filistijnen hebben beter geweten dat een richter een dergelijk gedrag niet heeft te vertonen dan de richter zelf. Wellicht hebben ze hem op de korrel genomen. Eerlijk is eerlijk: Simson heeft het er wel naar gemaakt. Terwijl Simson ligt te slapen in de armen van een vrouw van lichte zeden, zijn de Filistijnen klaar wakker. De stadspoorten worden hermetisch gesloten: de richter zit als een rat in de val. De Filistijnen hoeven alleen maar te wachten. Ze denken: Nu hebben we hem! Wat zal Simson op zijn neus kijken als hij de poorten van de stad gesloten vindt.
Wat Simson hier overkomt, is wel een treffende illustratie van de Bijbelse waarheid dat wie de zonde doet, een slaaf van de zonde is. Nu Simson zich als een Filistijn gedraagt, wordt hij een gevangene van de Filistijnen. Zonde maakt niet vrij; het maakt je tot een gevangene. Je kunt de vrijheid nemen Gods gebod te negeren, maar je komt vast te zitten.

Uitgebroken
De Filistijnen verwachten dat Simson pas de volgende morgen de stad zal verlaten. Het gebeurt eerder. Simson wordt eerder wakker, omdat de Heere ook over dit slordige kind van Hem blijft waken. Zo verschijnt hij midden in de nacht al bij de stadspoort Die poort houdt hem niet tegen. Hij neemt haar op zijn rug en draagt haar nota bene over een afstand van 50 km naar Hebron in Juda. Daar deponeert hij de stadspoort van Gaza als een oorlogstrofee op een nabij de stad gelegen heuvel.
Wel heel letterlijk wordt aan Israël de poort van de vijand geschonken. De inwoners van Hebron konden in de verte die stadspoort zien liggen. Dit alles heeft een diepere bedoeling. Het was immers nog maar even geleden dat Israël haar eigen verlosser had uitgeleverd aan de Filistijnen (vgl. Richt. 15: 11 v). Van de stadspoort op de heuvel bij Hebron ging dan ook een stille sprake uit. God zegt er als het ware door: Als u nu nog onverlost blijft, is dat uw eigen schuld. Ik wil u verlossing schenken. De vijand hoeft over u niet te heersen. U mag heersen over de poort van de vijand. Bij Mij is veel verlossing!
Nog heerlijker is dit gebleken op de Paasmorgen. Toen brak Christus uit de gevangenis van de dood. Hij brak het dodenrijk (evenals Simson de stad Gaza) van binnenuit open. Hij heeft het ook ervaren dat de zonde niet vrij maakt, maar in gevangenschap brengt. De zonde van de zijnen maakte Hem tot een Gevangene, ja een Gekruisigde Het bracht Hem in het dodenrijk. De afgewentelde steen getuigt er echter van: Christus heeft de poorten van het dodenrijk opengebroken en die voor de zijnen weggedragen. Nu kunnen ze Zijn gemeente niet meer overweldigen. De afgewentelde steen is een stille getuige: Hij heeft alles gedaan om Zijn volk te verlossen. Het is ook een vraag aan ons: Wat zou Hij nog meer moeten doen om voor ons geloofwaardig te zijn? luist als Opgestane verdient Hij al ons geloof!


Vragen:
1. Hoe voorkom je dat je in een situatie als Simson hier terechtkomt?
2. Kent u meer voorbeelden uit de Bijbel waarin de vijand wakker is, terwijl de kerk slaapt? Wat heeft dit ons te zeggen?
3. Volgens velen is vrijheid dat je kunt doen wat je zelf wilt. Wat valt daarover vanuit deze geschiedenis te zeggen?
4. Wat betekent de opstanding van Christus voor u?

H. Peet

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 augustus 2000

De Wekker | 16 Pagina's

Simson (IV): Op avontuur in Gaza

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 augustus 2000

De Wekker | 16 Pagina's