Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ruth's geloofsbeslissing (Ruth 1: 7b - 22

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ruth's geloofsbeslissing (Ruth 1: 7b - 22

Bijbelstudie over het boek Ruth (2)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het advies
Naomi neemt de beslissing om terug te gaan naar Kanaän. Haar schoondochters besluiten met haar mee te gaan. Ze houden van Naomi. Dat blijkt uit de manier waarop ze met haar omgaan. Naomi betekent: Lieflijkheid. Ze heeft haar naam eer aangedaan. Ze is een lieve schoonmoeder voor Ruth en Orpa geweest. Ze zijn van harte bereid hun volk en hun familie te verlaten. Zo ontvangt Naomi liefde terug.
Ook op weg naar Kanaän blijkt Naomi's liefde. Als ze aan eigen belang gedacht had, zou ze de beslissing van Orpa en Ruth met beide handen hebben aangegrepen. Het is terecht, dat jullie je verdere leven met mij delen. Maar ze denkt geen moment aan zichzelf. Ze denkt vooral aan de toekomst van haar schoondochters. Ze zoekt naar hun welzijn. Ze houdt hen voor, dal ze in Kanaän geen toekomst hebben. Immers het Oosterse ideaal voor kinderloze weduwen als Ruth en Orpa is hertrouwen en hopen op kinderen. Naar Naomi's idee zijn ze kansloos in Kanaän. Welke Israëliet zal deze weduwen van heidense afkomst tot vrouw willen nemen? Andere zoons om de plaats van Machlon en Chiljon in te nemen, heeft ze niet en zal ze ook niet meer krijgen.
Bovendien denkt Naomi: De hand des Heren is tegen mij. Dus hebben Orpa en Ruth niets dan moeite te wachten. Daarom zegt ze: Keer terug naar Moab. Ieder naar het huis van haar moeder. Dat wil niet zeggen, dat hun vaders niet meer leven. Maar de kamer van de moeder was de verblijfplaats van huwbare meisjes en weduwen, die wachten tot een man het oog op hen liet vallen. Daar hebben ze de meeste kans op nieuw huwelijksgeluk en hopelijk ook op de kinderzegen. Daarom pleit Naomi ervoor om naar Moab terug te keren. Gedreven door liefde voor haar schoondochters.

De belemmering
Die onbaatzuchtige liefde van Naomi doet weldadig aan. Ze wil zichzelf tekort doen ten gunste van haar schoondochters. Dat is de lichtzijde van haar optreden. Maar het heeft ook een donkere kant. Door die onbaatzuchtige liefde is voor hen een sta in de weg om de HERE te dienen. Immers Ruth en Orpa waren door hun huwelijk in Israël ingelijfd. En ze blijken er ook bij te willen horen. Want door de beproevingen zijn ze met Naomi tot de overtuiging gekomen dat de HERE van haar vroeg om terug te keren. Ruth en Orpa gaan bewust mee. Ze kiezen voor het volk van God en de dienst van God. Maar als mensen de Here zoeken, probeert de boze dat te belemmeren. Bij Ruth en Orpa gebruikt hij daarvoor niemand minder dan hun lieve schoonmoeder. In plaats van dat ze hen aanmoedigt om te volharden in hun keuze, wekt ze hen op zich niet bij Gods volk te voegen. Het geloofsvertrouwen ontbreekt, dat de HERE de dingen leidt. Ze doet alsof het een gelijkwaardige keuze is tussen de HERE, de God van Israël en Kamos, de god van Moab. Ze spreekt alleen over het aardse welzijn. Een huwelijk, een gezin en een bestaan zonder al te veel zorgen. Ze zegt niet, dat de dienst van de HERE meer te bieden heeft dan alle schatten van Moab. Ze vergeet, dat het tijdelijke welzijn niet in de handen van mensen ligt, maar van de Here. In het leven van Ruth zien wij, dat er van haar berekening niets klopt. Ruth trouwt in Kanaän. Ze ontvangt er de kinderzegen. Ze mag zelfs stammoeder van Jezus Christus worden. Ruth heeft het in Kanaän in alle opzichten beter gekregen dan Orpa het in Moab ooit heeft kunnen hebben.

De beproeving
Het aandringen van Naomi om toch in Moab te blijven, brengt Ruth en Orpa aan het twijfelen. Menselijk bekeken kunnen ze er niets tegenin brengen. Zo worden ze beproefd of ze zich wel bewust zijn wat hun keuze inhoudt. Orpa wordt zo aan het twijfelen gebracht, dat ze besluit terug te gaan. Ze neemt ontroerd afscheid omdat ze elkaar in dit leven waarschijnlijk niet meer terug zullen zien. In die worsteling klemt Ruth zich aan Naomi vast. Ze kleefde haar aan (S.V.). Ze heeft het moeilijk met de keuze van Orpa. Want het trekt ook aan haar en toch wil ze niet terug. Als Orpa weg is, zegt Naomi: Zie uw schoonzuster is teruggekeerd naar haar volk en haar goden. Ga haar toch achterna. Het is de oproep: Kies toch je eigen voordeel in plaats van de God van Israël te dienen. Dan volgt het machtige geloofsantwoord van Ruth.

De keuze
Door Gods genade werkt de beproeving bij Ruth het omgekeerde uit van wat Naomi beoogt. Het brengt haar tot de bewuste geloofskeuze. Weloverwogen klinkt het: Dring er bij mij niet langer op aan. Moeder Naomi houd op mij onder druk te zetten. Want waar gij zult heengaan, zal ik heengaan, en waar gij zult vernachten, zal ik vernachten: uw volk is mijn volk en uw God is mijn God; waar gij zult sterven, zal ik sterven en daar zal ik begraven worden. Het is een hartstochtelijke liefdesbetuiging aan Naomi. De vrouw door wie ze de HERE heeft leren kennen, kan ze niet loslaten. Het getuigenis van Naomi was niet volmaakt. Ze had op sommige punten een verkeerde visie op God. Denk maar aan haar verbittering in vs. 20 en 21. Toch heeft God dat gebrekkige getuigenis gezegend. Ruth's keuze komt ten diepste hieruit voort, dat ze Naomi's God niet meer kan missen. Ze hoort liever bij Gods volk; met Naomi levend in armoede onder Gods genade, dan een gezin en huwelijksgeluk in Moab waar de HERE niet bij is. Ze bekrachtigt de geloofskeuze met een eed. Voorwaar de dood alleen zal scheiding maken tussen mij en u. Zo spreekt ze uit, dat ze met Gods hulp in deze keuze wil volharden.


Discussievragen:
1. Wat vindt u van Naomi's zorg voor de toekomst van haar schoondochters? Gebruikt ze goede motieven? Had ze wel zo mogen aandringen?
2. Naomi doet alsof het een gelijkwaardige keuze is tussen de HERE, de God van Israël en Kamos de god van Moab. Is dat terecht? Hoe spreekt de Bijbel op dit punt?
3. Kunt u de beslissing van Orpa om terug te gaan, begrijpen? Kunnen wij hieruit iets leren t.a.v. mensen die de geloofszekerheid missen?
4. Naomi heeft het moeilijk met Gods handelen. De hand des HEREN is tegen mij uitgestrekt (vs 13). De Almachtige heeft mij veel bitterheid aangedaan (vs 20). Wat vindt u van die reacties?
5. Wat kunnen wij leren uit de geloofskeuze van Ruth? Wat raakt u het meest in haar woorden?

M.J. Oosting

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 september 2000

De Wekker | 16 Pagina's

Ruth's geloofsbeslissing (Ruth 1: 7b - 22

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 september 2000

De Wekker | 16 Pagina's