Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christelijke tevredenheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christelijke tevredenheid

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hebr. 13: 5m: 'Zijt vergenoegd met het tegenwoordige...' (Stat. Vert.) 'Weest tevreden met wat gij hebt...' (NBG Vert.)

Sommige Bijbelteksten werken in ons leven net als de boor van de tandarts. Zij boren de rottigheid van ons hart aan en leggen die open. Neem nu de aansporing uit Hebr. 13 die hierboven staat afgedrukt. 'Zijt vergenoegd met het tegenwoordige.' Of eenvoudiger gezegd: wees tevreden met wat je hebt. Dat klinkt heel simpel. Toch boort dit Schriftwoord een nare trek van ons hart aan: de ontevredenheid. En die ontevredenheid zit ons lelijk in de weg om op een gelovige manier volgende week woensdag dankdag te houden. Daarom is het nodig dat we de aansporing van te tekst verstaan en ter harte nemen.

Gevaar
Tevreden zijn met wat je hebt. Waarom vindt de Here dat nodig?
Dat is nodig, omdat er een groot gevaar dreigt. Het gevaar namelijk van de begeerte - concreet de begeerte naar bezit - die ons helemaal in bezit kan nemen. Die begeerte is er. Niemand zal dat ontkennen. De ellende is alleen dat sinds de zondeval in het paradijs deze begeerte niet meer onder de beheersing staat van de Heilige Geest. Daardoor is de begeerte een sterke kracht geworden die ons alsmaar naar meer doet verlangen en die ons meer bezig laat zijn met wat we 'missen' dan met wat we 'hebben'. Kortom, de begeerte als een macht die ontevreden maakt.
In onze tijd komt daar nog een overvloed aan reclame bij. Als de begeerte naar bezit een vlam is, dan is de reclame de olie die het vuur verder aanwakkert. Want de reclame wil maar één ding: dat mensen méér willen hebben.
En dat is in het licht van het evangelie levensgevaarlijk. Het vuur van de begeerte kan namelijk zo sterk worden dat het ons leven - dat bestemd is voor het Koninkrijk van God - totaal beheerst en uiteindelijk naar de ondergang voert. Want de drang naar méér brengt ons steeds verder af van de Here en Zijn genade.

Geheim
Voor de lezers van de Hebreeënbrief is dat klaarblijkelijk een groot gevaar. En gezien hun situatie is dat ook te begrijpen. Want deze gelovigen hebben te maken met vervolging, dwaling en verslapping. Door de vervolging komt het geloofsleven onder druk te staan en kost het offers om te volharden in het geloof De dwaling die in de kerk de kop op heeft gestoken brengt de harten en de gemeente in verwarring. En dan is er de verslapping bij sommigen, waardoor de band aan de Here Jezus steeds losser wordt. En als we daarbij bedenken dat de meeste gemeenteleden in sobere levensomstandigheden verkeerd hebben is het beeld duidelijk: deze mensen zijn geen rijke mensen die het breed hebben en het breed laten hangen. Dit zijn christenen die in dagen van verdrukking en verwarring een sober leven leiden. En dan ligt het gevaar van ontevredenheid wel heel concreet op de loer. Vandaar dat de onbekende schrijver van de Hebreeënbrief in het laatste hoofdstuk van zijn brief daarop wijst: weest tevreden met wat u hebt!
En dan gaat het niet om een algemeen menselijk gevoel van tevredenheid. Maar om specifiek christelijke tevredenheid, zo blijkt uit de toevoeging van een citaat uit Jozua 1. Het gaat om die tevredenheid die Gods vaderlijke zorg ziet en erkent, eigen onwaardigheid beseft en in afhankelijkheid aan de Here het dagelijks leven leidt. Het is die tevredenheid die - bij alles wat er in ons leven niet is - de Here ootmoedig dankt voor wat er wèl is.

Geschenk
Ondertussen gaat het natuurlijk niet alleen om de houding van de lezers van de Hebreeënbrief Het gaat evenzeer om ons hart. En dat zeker nu de dankdag nadert. De Here vraagt indringend en persoonlijk naar onze levenshouding. Is het goed wat we uit Gods vaderhand ontvangen? Of zijn we meer bezig met wat ons ontbreekt en zetten we alles op alles om dat te bereiken?
Echte, christelijke tevredenheid heeft - zo blijkt uit de tekst - alles te maken met onze verhouding tot God. Alleen bij God, de Vader van de Here Jezus Christus, worden we verlost van die krampachtige ontevredenheid die ons bij tijden zo beheerst. En alleen door Hem leren we rijkdom van Zijn belofte verstaan; de belofte die de schrijver van de Hebreeënbrief hier toevoegt en waarin de Here zegt: Ik zal u niet begeven en Ik zal u niet verlaten! Dat is de vaste verzekering van Gods nabijheid voor al de Zijnen. De Here laat om Jezus' wil de Zijnen niet in de steek. Nu niet en nooit niet.
En als een christenmens - hoe aangevochten ook - dat uit Gods mond hoort zegt hij: dat is genoeg. God is genoeg. Dan zeggen we vrijmoedig: de Here is mij een helper, ik zal niet vrezen, wat zou een mens mij doen? (vers 6).
Kijk, dat is christelijke tevredenheid. En hoe bevrijdend is dat! Verlost uit de krampachtige jacht naar méér mogen we de Here toebehoren om uit Zijn hand te leven. Dan wordt de dankdag een dag van ootmoed en oprechte vreugde. Voor de één een dankdag in een sober bestaan. Voor een ander een dankdag in overvloed. Maar als uit één mond zal het klinken: 'k zal met mijn ganse hart Uw eer vermelden Heer, U dank bewijzen!

G. van Roekel

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 oktober 2000

De Wekker | 16 Pagina's

Christelijke tevredenheid

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 oktober 2000

De Wekker | 16 Pagina's