Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Door Jezus' bloed vrij om God onder ogen te komen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Door Jezus' bloed vrij om God onder ogen te komen

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

"Daar wij dan, broeders, volle vrijmoedigheid bezitten om in te gaan in het heiligdom door het bloed van Jezus... (Hebreeën 10: 19)

Nooit goed genoeg...
Voor sommige mensen zijn die woorden van jongs af aan diep in hun leven gekerfd. Thuis werd er vaak gefoeterd. De ene keer omdat je iets helemaal verkeerd aanpakte, een volgende keer omdat je niet snel genoeg was en dan weer omdat je een kleinigheid was vergeten. Elke keer als je pa of ma onder ogen kwam, kon je je borst maar nat maken voor de stroom van kritiek die los zou barsten... nooit was het goed genoeg!

Nee, het was geen lichamelijk geweld. Maar van binnen deden die woorden op een gegeven moment wel afschuwelijk zeer! En jij je best maar doen. Hopen dat er toch een keer iemand zou zeggen: nu is het goed genoeg...!

Wat leef je dan in angst. Bang om die woorden weer te moeten horen. Bang om weer een klap te krijgen. Wat een schuldgevoel leeft er dan van binnen bij je...

Als dit al zo kan zijn naar mensen toe, je ouders, je baas of iemand anders die wat te zeggen heeft over jouw leven. Hoe zal het dan wel niet gaan naar God toe. Als het al moeilijk is om mensen onder ogen te komen - omdat je bang bent die vreselijke woorden voor de zoveelste keer te moeten horen - hoe zal het dan zijn om God onder ogen te komen.

Hij kan toch met onze allerbeste inspanningen nog niet genoegen nemen. Ons allerbeste is nog lang niet het volmaakte en met minder neemt Hij toch geen genoegen? Ons leven is voor Hem toch nooit goed genoeg?

Al die offers...
Nooit goed genoeg. Dat klemmende gevoel past ook bij de tijd van het oude verbond. De offers die dag in dag uit opnieuw gebracht moesten worden. Onophoudelijk was het de opdracht aan de priesters om te offeren. 's Morgens en 's avonds, voor het volk, voor henzelf.

Jaar in jaar uit werd de hogepriester op de Grote Verzoendag verwacht in het heilige der heilige. Hij droeg op zijn borstschild de namen van de 12 stammen van het volk Israël. Zo vertegenwoordigde hij het volk bij God. Een schaal met bloed van het dier dat geofferd was maakte duidelijk dat ook de hogepriester niet voor God kon komen zonder dat zijn leven verzoend zou worden. Zelfs voor zonden die in onwetendheid begaan waren, was dat bloed nodig (Hebr. 9:7).

Nooit één keer mocht dat onderbroken worden. Nooit was het klaar! Met al die reinigingswetten waaraan je je te houden had, met al die offers die gebracht moesten worden kon het gevoel je gemakkelijk bekruipen of je wel voldoende gedaan had om tot God te naderen.

altijd genoeg...Dit duurt totdat Jezus met Zijn eigen bloed bij de Vader verschijnt. Niet in het heilige der heilige van de tempel. Maar bij de troon van God zelf in de hemel, waar dat allerheiligste de afbeelding van was hier op aarde. Als Jezus zijn leven als een offer geeft aan het kruis verandert het "nooit genoeg" in "eens voor altijd genoeg". Als Zijn bloed gevloeid heeft, is er geen bloed van een offerdier meer nodig. Dan ontstaat er ruimte, vrijheid om tot God te gaan.

Die ruimte zul je nooit bij jezelf kunnen vinden. Als je bij jezelf zoekt of je je wel vrij genoeg voelt om bij God te komen, dan zal er altijd die klem er blijven: heb ik het wel goed genoeg gedaan om Hem onder ogen te komen?

God laat dat ook nog op een prachtige wijze zien. Op het moment dat Jezus het offer van Zijn leven volbracht heeft, scheurt het kleed dat de toegang tot het allerheiligste afsluit in van boven naar beneden stuk. Zo doet God Zelf de deur voor ons open om bij Hem te komen. Je mag daarin een uitnodiging horen. Kom maar bij Mij!

Wat bevrijdend is het als je de ruimte om God onder ogen te kunnen komen niet meer hoeft te zoeken in wat je er zelf van hebt gemaakt. Wat bevrijdend is het om te ontdekken dat God niet van ons eist dat wij genoeg doen. Want dan zou je nooit klaar komen om Hem te ontmoeten.

Je mag komen
Mocht je last hebben van angst die uit een verleden gevoed is, laat je daar dan vrij van maken juist door wat God Zelf ons vertelt in het evangelie van het kruis. Geeft Hij Zelf niet aan, dat je werkelijk niet bang hoeft te zijn om Hem te ontmoeten, als je verlangend naar Hem een beroep doet op wat Jezus als de Christus aan het kruis ook voor jou heeft gedaan?

Door Zijn offer aan het kruis gaat de deur voor je open en mag je God horen zeggen: "Kom maar, geef dat onvolkomen leven van jou maar aan Mij! Mijn Zoon heeft voor jou op Golgotha genoeg gedaan!"
God staat in elk geval niet klaar om je kritisch "de huid vol te schelden", integendeel in Jezus Christus wil Hij jou aanvaarden zoals je bent. Dat getuigt van liefde die genade is!

J. Nutma, Surhuisterveen

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 maart 2001

De Wekker | 16 Pagina's

Door Jezus' bloed vrij om God onder ogen te komen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 maart 2001

De Wekker | 16 Pagina's