Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Op weg naar Pasen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Op weg naar Pasen

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vraag eens aan een paar mensen op straat, wat het Paasfeest is. Je zult meestal een antwoord krijgen van een lentefeest of zoiets. Er zijn er ook nog wel, die ergens ver weg weten, dat het iets met het christelijk geloof te maken heeft, en een enkeling weet te vertellen, dat het de opstandingsdag van Christus is. En jij? Je zit misschien wel iedere zondag keurig in de kerk. Maar zegt het jou iets?

Lijdenstijd
De dagen, waarin we nu leven, noemen we de lijdenstijd of 40-dagen tijd. In de rooms-katholieke traditie is dit ook de vastentijd. Je snapt misschien wel, wat die twee met elkaar te maken hebben; lijden en vasten. Jezus heeft voor ons geleden en om daarop gericht te zijn, leef je soberder dan anders. Hij heeft zich alles ontzegd, zelfs zijn leven afgelegd om ons weer in contact met God te brengen. Daar word je stil van, daar woord je klein van. Wat was het geheim van Jezus? Gehoorzaamheid. Dat vinden wij bijna een lelijk woord.
Bij ons staat hoog genoteerd: eigen baas, doe wat je wil, hou jezelf in de gaten, daar heeft een ander toch niks mee te maken. Maar gehoorzaamheid? Dat is toch een woord van vroeger? Vraag maar aan je ouders, die kunnen je er vast nog wel over vertellen. En misschien hoef je er niet eens naar te vragen, maar krijg je het regelmatig onder je neus gewreven: wij moesten vroeger alleen maar gehoorzamen en geen gezeur verder. Daar hoeven ze bij jou niet meer mee aan te komen, toch?
Jezus gehoorzaamde zijn Vader in de hemel, want Hij was gekomen om Zijn wil te doen. Hij kwam op aarde om te doen, wat wij hadden moeten doen: leven, zoals God dat bedoeld heeft, zoals God wil. En dat is bij ons goed misgegaan, in het paradijs al, toen Adam en Eva zelf wilden uitzoeken, wat goed en kwaad was. En sinds die tijd is het er nog steeds niet beter op geworden. Wees eerlijk: wat doe jij? En wat heeft Jezus nu gedaan: het weer goed maken, wat wij verprutst hebben. Door wel te gehoorzamen en dat betekende lijden voor Hem. Want de mensen accepteerden het niet, accepteerden Hem niet. Wat doe jij?

Lijden
Het hele leven van Jezus was lijden. Lijden aan onbegrip van de schriftgeleerden, aan het ongeloof van de mensen, aan de haat van de farizeeƫrs, aan de onwetendheid van zijn eigen discipelen. Uiteindelijk zelfs lijden aan de Godverlatenheid. Niet alleen door mensen in de steek gelaten, zelfs door zijn eigen leerlingen, maar ook door Zijn Vader in de hemel.
Hij, het enige Kind, dat wel de wil van de Vader heeft gedaan, werd door zijn Vader in de steek gelaten. Hij heeft zo Gods boosheid, Gods verdriet ook, over de eigenwijsheid van ons mensen op Zich genomen en weggenomen.
Hij riep God aan en kreeg geen antwoord; Hij was in angst en God was Hem niet nabij. Het lijden van Jezus maakt mij diep van binnen heel blij. Wie is als onze God, Die Zijn eigen Zoon gegeven heeft om ons weer als Zijn kinderen te kunnen aannemen?
Roep ik Hem aan, dan antwoordt Hij; ben ik in angst, dan is God nabij! Jezus, door God verlaten, daarom hoef ik nooit meer door God verlaten te zijn. Geloof je dat?

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 maart 2001

De Wekker | 16 Pagina's

Op weg naar Pasen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 maart 2001

De Wekker | 16 Pagina's