Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De verborgen omgang met God (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De verborgen omgang met God (2)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de vorige bijdrage over dit onderwerp hebben vooral gelet op de omgang met God zoals die wezenlijk is aan het kennen van God. Het kennen van God is omgaan met Hem. Nu willen we vooral er op letten dat deze omgang met God een verborgen kant heeft. De woorden zoals ze boven dit artikel staan zijn ons allen uiteraard bekend omdat ze ons herinneren dat het bekende berijmde vers 7 van Ps. 25.

Alleen met God
De verborgen omgang met God is een uitdrukking die aangeeft dat we alleen zijn met God en de omgang met Hem beoefenen. Een gelovige kent de omgang met God in het verborgene. De Heere Jezus roept zijn discipelen in Mattheüs 6:6 op om in de binnenkamer te bidden. De Heere Jezus noemt Zijn Vader hier de "Vader, Die in het verborgene is". De omgang met God is daar we in de binnenkamer alleen zijn met Hem.

De Heiland geeft in Mattheüs 6 ook aan dat de verborgen omgang van de gelovige met God in de binnenkamer vooral ook in tegenstelling is met hen die in het openbaar hun gebeden opzeggen om van de mensen gezien te worden. Hun motief is de eer van mensen. Bidden is vooral een persoonlijke zaak tussen God en ons. Natuurlijk zit er ook in het bidden een gemeenschappelijk element. We bidden samen in de kerk of thuis en wat kan daar een geweldige kracht vanuit gaan. Maar het gebed kan niet zonder de persoonlijke ontmoeting met de Heere in het verborgene.

Die verborgen omgang met de Vader, zie je bij de Heere Jezus Zelf ook. Hij gaat in de nacht de berg op om te bidden. Christus gaat ons er Zelf in voor om heel persoonlijk tot God te bidden en het persoonlijke contact met Zijn Vader te zoeken. We zouden ook nog aan het voorbeeld van Daniël kunnen denken die zich drie keer per dag terugtrok in zijn opperzaal om te bidden (Daniël 6:11).
De verborgen omgang wil vooral zeggen dat we heel persoonlijk God ontmoeten en met Hem alleen zijn, zoals de Heere Jezus het ons heeft voorgehouden en voorgeleefd.

Het gebed
De verborgen omgang met God en het gebed zijn twee dingen die heel nadrukkelijk bij elkaar horen. Omgang met iemand betekent dat er gesprek is en dat er van weerskanten wat gezegd wordt. In de omgang met God mag een christen spreken tot God en heel zijn hart voor Hem uitstorten. De verborgen omgang met de Heere wordt vooral beoefend in het gebed in de binnenkamer. Een christen heeft dat dagelijkse contact met God nodig. Je kunt als christen er niet zonder. Je wilt elke dag met de Heere spreken. Je wilt je zorgen en je noden aan Hem voorleggen. Je lichamelijke noden en zorgen. Ook je geestelijke noden en moeiten. We zeggen weleens dat je over wat er in je hart leeft met iemand moet spreken, "je hart luchten". Het gesprek met God heeft een christen nodig om zijn hart te openen voor de Heere met alle zorgen en vragen die ons hart bezighouden.
Daarmee komt de verborgen omgang met God ook heel direct in ons dagelijks leven te staan. De verborgen omgang met God is niet iets wat zich buiten het gewone leven zou voltrekken. De verborgen omgang met God onttrekt zich wel aan het oog van de mensen, maar het zeker wel betrokken op het volle leven. Een christen legt zijn leven, zijn werk, zijn gezin aan God voor. Een christen kent de strijd van het geloof, de trekkracht van de wereld, de macht van de zonde. Hij legt al die noden aan God voor. De verborgen omgang met God is nodig om je hart voor Hem neer te leggen en met Hem te spreken over wat er in onze ziel leeft. De verborgen omgang hoort bij het wandelen met God.

Het Woord
In de omgang tussen twee mensen is het nodig dat er van beide kanten wat gezegd en gesproken wordt. Tegenwoordig heet dat communicatie. In de verborgen omgang met God is er niet alleen het gebed als het spreken van de gelovige tot "Vader, Die in het verborgene is".
God spreekt ook. Eigenlijk moet ik zeggen: Hij spreekt als Eerste. Hij spreekt door Zijn Woord. "Hij spreekt gewis tot elk die voor Hem leeft". Het Woord sticht de omgang met God en doet een zondaar vragen naar God. Dit Woord is ook nodig om te spreken met God.
Bijbellezen en gebed kunnen niet zonder elkaar. De verborgen omgang met God houdt in dat we persoonlijk Zijn Woord lezen en onderzoeken. Wat is het belangrijk om daar de tijd voor uit te trekken. Persoonlijk met Gods Woord bezig zijn, een bijbelboek voor jezelf lezen en bestuderen en er is wat op na lezen. Bovenal om het Woord te overdenken en te mediteren over wat er staat.
In relatie tot het gebed kan het ook heel nuttig zijn om het gelezene in ons gebed ook naar voren te brengen. Ralph Erskine zegt in een van zijn preken over het gebed dat wanneer wij een belofte van God in Zijn Woord lezen dat God die belofte aan ons gegeven heeft, opdat wij die belofte zouden omzetten in een gebed. God geeft Zijn Woord om er biddend werkzaam mee te zijn en Hem er persoonlijk op aan te spreken. Bidden is ook pleiten op Gods beloften en toezeggingen. Zo versterkt de Heilige Geest het geloof en laat Hij ons toenemen in de kennis en de genade van de Heere Jezus. Biddend omgaan met Gods Woord is omgaan met God Zelf, Die door Zijn Woord spreekt en antwoord geeft.

H. Polinder

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 april 2001

De Wekker | 16 Pagina's

De verborgen omgang met God (2)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 april 2001

De Wekker | 16 Pagina's