Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De verborgen omgang met God (3)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De verborgen omgang met God (3)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wandelen met God
De verborgen omgang met God wordt beoefend door het Woord van God en het gebed.
Het Woord van God spreekt tot ons en wij mogen antwoorden op Zijn Woord via onze gebeden. De verborgen omgang met God kan ook getypeerd worden met de uitdrukking die we lezen van het leven van Henoch. Henoch wandelde met God (Gen. 5:22a). Deze woorden geven uitdrukking van de innige omgang die er is tussen God en Henoch. Henoch is zo dichtbij de Heere dat zijn leven een wandel met God is.
Ondertussen moeten we er wel mee rekenen dat Henoch in het volle leven stond als vader van een gezin. Maar zijn wandel is deze wereld werd bepaald door zijn verhouding tot de Heere. Vanuit de verborgen omgang met de Heere kon hij in het volle leven van elke dag staan en was het merkbaar dat de Heere de eerste plaats innam in zijn leven. De verborgen omgang met God was geen verborgen aangelegenheid. Men merkte dat hij wandelde met God, men zag aan Hem dat zijn hart gericht was op de Heere. De verborgen omgang met God doortrekt ons hele leven. Het is geen privéaangelegenheid waar anderen niets van merken en zien. De verborgen omgang met God is een wandelen met God. De innige omgang met God wordt zichtbaar.

Praktijk der godzaligheid
De uitdrukking "praktijk der godzaligheid" is voor velen van ons een wellicht wat ouderwets klinkende term. Toch is de zaak die er mee aangeduid wordt, vandaag nog van grote betekenis. De verborgen omgang met God uit zich in een leven dat in de praktijk vol is van Godzaligheid. Je leven is in de praktijk vol van God en gericht op God. De omgang met de Heere wordt zichtbaar in een heilig leven. Ons leven wordt toewijd aan Gods eer. We staan vol liefde tot Hem in Zijn dienst.
De omgang met God is een liefdesgemeenschap. We begeren Zijn wil te doen. We moeten tot onze schaamte belijden dat we meer dan eens Zijn wil nog tegenstaan en Hem bedroeven. We hebben te maken onze oude natuur die gedood moet worden, maar ook springlevend is in het hart van een kind van God. Maar door de genade van de Heilige Geest zijn ons zulke gebreken van harte leed en wij begeren tegen ons geloof te strijden, zo zegt ons Avondmaalsformulier.
De liefdesgemeenschap met God verdraagt de zonde niet en toch hebben we er mee te maken. De omgang met God kent zijn droefheid omdat wij nog niet zo ver op de weg van de genade zijn. We zouden verder willen zijn op die weg. Ons hart verlangt er naar om de Heere volkomen te dienen. We gaan de zonde haten omdat we de Heere Jezus liefhebben. Die met de dure prijs van Zijn bloed voor de zonde betaald heeft. Wandelen met God is Hem liefhebben en Zijn geboden bewaren.

Vreugde
Ook kunnen we voor de verborgen omgang met God het woord 'vreugde' gebruiken. Meermalen komen we in de bijbel mensen tegen die zich verheugen "in de Heere". Deze vreugde is niet afhankelijk van de omstandigheden, maar is een vreugde in God. Een blijdschap in de Heere. Een blijdschap om Wie Hij is. De verborgen omgang met de Heere is geen last voor een kind van God. Je vindt er een vreugde in om Hem te zoeken en Zijn Woord te overdenken. Je kent de vreugde van het gaan naar Zijn huis en van het horen naar Zijn Woord. "Wat blijdschap smaakt mijn ziel wanneer ik voor U kniel". Je weet van het "heilgenot" waar de dichter van Psalm 84 het over heeft. Je kent de vreugde van de omgang met God. Er zijn momenten dat je smaakt dat de Heere goed is. Wanneer je door het geloof in de Heere Jezus het aangezicht van God in gunst over je leven mag ervaren, dan is dat een vreugdevolle bevinding, die zoeter is dan het leven. Tegelijk wanneer Gods aangezicht voor je verborgen is, dan is het zoeter dan het leven.
Die vreugde vindt zijn grond in wie de Heere is voor mij in Zijn Zoon de Heere Jezus Christus. Het is de vreugde van "het nochtans van het geloof'. (Hab. 3:17-18).
Je ervaart een innerlijke vreugde bij het doen van Zijn geboden. Je wilt de zonde niet langer, maar je verblijdt je in Gods wet. Je lust in des Heeren wet en je overdenkt Zijn wet dag en nacht. "Ik zal mijzelf vermaken in Uw inzettingen" (Ps. 119:16). De omgang met God is een vreugdevolle zaak. Wanneer je deze omgang met God kent, wil je die nooit meer inruilen voor iets van de wereld.

Volkomen
De omgang met God staat ook onder de spanning van wat we reeds hebben door het geloof en wat we straks zullen ontvangen in de eeuwige heerlijkheid. De omgang met God is de gemeenschap in de weg van het geloof. Kenmerkend is dan ook dat die omgang niet altijd even sterk ervaren en beleefd wordt. Wij zijn door onze zonden er telkens weer schuldig aan dat we afdwalen. Dankzij Zijn trouw, brengt Hij ons elke keer weer terug.
Deze geloofsgemeenschap gaat straks over in het zien van Hem, in Wie wij geloofd hebben. Dat is met geen pen te beschrijven. De omgang met God komt tot straks tot zijn hoogtepunt: Hem zien zoals Hij is. Zonder zonde, zonder enige onderbreking.
Verlangt u naar die volmaakte omgang met God? Dat blij vooruitzicht wil ons opwekken om dagelijks Zijn aangezicht te zoeken en met Hem te wandelen. Want het einddoel van de wandel met God en de omgang met Hem is het eeuwige leven, waarin we voor eeuwig ons in Hem zullen verblijden.

H. Polinder

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 mei 2001

De Wekker | 16 Pagina's

De verborgen omgang met God (3)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 mei 2001

De Wekker | 16 Pagina's