Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De bedreiging door de boze en zijn rijk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De bedreiging door de boze en zijn rijk

Thema's uit het boek Openbaring (2)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bij het lezen van het boek Openbaring worden we getroffen door de tegenstellingen die erin voorkomen. Drie van de meest opvallende zijn die tussen het Lam en het beest, tussen de vrouw en de draak en tussen het nieuwe Jeruzalem en het grote Babylon. In wezen is dat de antithese tussen het Koninkrijk van God en het rijk der duisternis.Het begint al met de vijandschap die God stelde tussen de vrouw en haar zaad en de slang en haar zaad. Telkens en telkens komen we daarmee in aanraking. Toen Christus op aarde was, had Hij voortdurend strijd te voeren tegen de boze en zijn rijk. Tot de apostolische verkondiging behoort zowel de oproep om de geestelijke wapenrustig aan te doen (Ef.6:10-17) als de belofte dat de God des vredes de satan weldra onder de voeten van de gelovigen vertreden zal (Rom. 16:20).In het laatste bijbelboek wordt de grote strijd ons door middel van een aantal beelden op aangrijpende wijze voor ogen gesteld.

De duivel in de aanval
Wat aan Openbaring 12 voorafgaat, geeft ons al een indruk van de activiteiten van de vorst der duisternis. De gemeenten van Smyrna en Pergamum hebben er al vroeg mee te maken gekregen (2:10 en 13). De naam van de satan wordt er niet altijd bij genoemd, maar hij is wel degelijk betrokken bij wat er volgens Openbaring 9:1-12 en 11:7-10 gebeurt. We leren de achtergrond ervan kennen uit het visioen van Openbaring 12. Dit hoofdstuk heeft drie delen en wordt gekenmerkt door een geweldige dynamiek.

Johannes ziet een groot teken aan de hemel: een vrouw die zich in het licht van God bevindt - daarop wijzen de zon, de maan en de twaalf sterren - en die in barensnood blijkt te zijn. Wie is dat? Eva, Maria, het volk Israël of de kerk? Er bestaat een verklaring waarvoor veel te zeggen is: deze vrouw stelt de verbondsgemeente voor, eerst in haar oudtestamentische gedaante (vers 1-6) en dan in haar nieuw-testamentische gestalte (vers 13-18). Aanvankelijk verwacht zij de Messias nog.
Hij komt als een kind ter wereld, maar zal als koning regeren. Later komt zij in beeld met de overigen van haar nageslacht. Dat zijn blijkens Openbaring 12:17 gelovige christenen.
Het tweede teken is dat van een grote rossige draak met zeven gekroonde koppen en tien horens. Het is een angstaanjagend monster. De draak wordt met naam en toenaam ontmaskerd. Het is de oude slang, waarmee gezinspeeld wordt op Genesis 3, de satan, de duivel, die de gehele wereld verleidt. Hij doet een poging om het kind te overweldigen.
Het boosaardige plan mislukt. De geboorte van het kind Jezus kan hij niet verhinderen. Hij kan er ook niets tegen doen dat God dit kind wegvoert naar zijn troon. Jezus is na zijn hemelvaart bij God. De Here regeert!
De boze heeft de beslissende slag verloren. Bovendien lijden hij en zijn engelen de nederlaag in de oorlog die gevoerd wordt tegen de engelen van God onder aanvoering van Michael.

Daarna verplaatst het visoen ons naar de aarde, waar de duivel en de zijnen nu tekeergaan. De vrouw wordt bedreigd en moet vluchten. Zij is dan de kerk in de woestijn. Daar zorgt God voor haar, zoals Hij eens voor zijn volk Israël gezorgd heeft tijdens de reis door de woestijn.
De boze is het zich bewust dat zijn dagen geteld zijn. Hij geeft het echter niet op. In een hemelse lofzang, waarin de overwinning bezongen wordt, is al gewaarschuwd voor wat er nog komt: De duivel is tot u neergedaald in grote grimmigheid, wetende dat hij weinig tijd heeft.
De vrouw vindt onder Gods bescherming een goed heenkomen in de woestijn. Het voortbestaan van het volk van God is gewaarborgd. Behalve de verdrukking en vervolging is er echter de verleiding, hier uitgebeeld door de poging van de slang om de vrouw te laten meesleuren door een stroom water uit zijn bek. Als ook deze tactiek faalt, richt de boze zijn aanvallen meer op de gelovigen persoonlijk (Op. 12:17).

Het beest uit de zee
De satan staat niet alleen. Nog afgezien van de boze geesten die in zijn dienst zijn, heeft hij twee vervaarlijke handlangers op aarde. Het zijn beesten (Op. 13).
De draak roept een wild dier uit de zee te voorschijn. De grote en woelige zee is hier het beeld van de volkenwereld. In dit beest zijn de trekken gecombineerd en geconcentreerd van de vier dieren uit de profetie van Daniël: een leeuw, een beer, een panter en een naamloos dier met tien horens. In dat visioen (Dan. 7:2-7) stellen ze vier machtige rijken voor: het Babylonische, het Medisch-Perzische, het Grieks-Macedonische en het Romeinse rijk.
Bij het visioen van Johannes is in eerste instantie eveneens aan een rijk te denken en wel aan het machtige Romeinse rijk, een staat die toen als een demonische macht beschouwd kon worden, waarmee de boze zijn doel trachtte te verwezenlijken. Wij hebben er voorbeelden van in de totalitaire staten.
Het beest heeft godslasterlijke namen op zijn koppen staan. In die tijd liet keizer Domitianus zich heer en god noemen. Romeinse keizers eisten absolute onderwerping en bovendien goddelijke eer. Christenen hebben het hard te verduren gehad. Er zijn er gevangen genomen en gedood. Maar Openbaring 13 heeft een verdere strekking. Het stemt overeen met wat Paulus zegt over de mens der wetteloosheid, die zich verheft tegen al wat God of voorwerp van verering heet. Zijn komst is naar de werking van de satan (2 Tess. 2:3-10).
Deze figuur keert zich zo fel tegen Christus en zijn gemeente, dat hij de antichrist genoemd moet worden. Er zijn voor en na machten geweest die gelijkenis vertoonden met het beest van Openbaring 13. We moeten vrezen dat het in de toekomst nog erger wordt.
Het komt altijd op standvastigheid aan en zeker in dit conflict. Wie volharden in het geloof en doen niet mee aan de verering van het beest, hoe algemeen die ook is? De mensen wier namen in het boek des levens geschreven zijn, terwijl de namen van de anderen daar niet in voorkomen. Het boek van het leven is het boek van het Lam. In Christus ligt de zaligheid van al de zijnen eeuwig vast.

Het beest uit de aarde
Dit beest is ook van beneden. Om zijn werkwijze is het te vereenzelvigen met de valse profeet (Op. 19:20). Het is een religieus-ideologische macht die propaganda maakt voor het andere beest. Men heeft wel eens verwezen naar het samengaan van de dictator Adolf Hitler en zijn minister van propaganda Joseph Goebbels. In Johannes' tijd zal bij de valse profetie allereerst gedoeld zijn op priesters en ambtenaren die een grote rol speelden bij de keizerverering. Wie het beest en zijn beeld niet wilde aanbidden, moest gedood worden. Dat herinnert aan Daniël 3! Verder is er sprake van een boycot, waardoor de gelovigen in het nauw gedreven worden.

Dit tweede beest is des te gevaarlijker, omdat het zich zo onschuldig voordoet. Het heeft twee horens als die van het Lam, maar het spreekt als de draak. Het is bedrieglijk. Ook dit is van alle tijden en er is daarom ruimte voor verschillende actuele uitwerkingen. Behalve de gewelddaden en het tirannieke optreden van de boze machten is er ook een listige verleiding. Geweld en list zijn de middelen waarvan de satan zich altijd weer bedient.

Het getal 666
Wat is daar al veel over te doen geweest! Er zijn in hoofdzaak twee benaderingen van het geheim van dit getal van het beest.
Bij de eerste let men op het feit, dat letters en getallen in de oudheid met elkaar correspondeerden. Letters dienden als cijfers.
Omgekeerd kon men met cijfers woorden vormen met dezelfde getalswaarde. Maar het is moeilijk uit te maken, welke naam in het getal 666 verscholen zit, want er zijn diverse mogelijkheden. Om er enkele te noemen: Lateinos (de Romeinse), keizer Nero, het grote beest.
De tweede interpretatie berust op de bekende getallensymboliek. Driemaal zes is dan een symbool van het streven van de mens om tot het uiterste te gaan, maar zonder dat hij het volmaakte kan bereiken, waar driemaal zeven voor staat. Het zal waarschijnlijk meer doorzien worden, wanneer de antichristelijke macht woedt als nooit tevoren.

Waar het op uitloopt
Het is een geduchte macht waardoor de gelovige christenen belaagd worden, maar ze is beperkt. Openbaring 14 tekent het tegendeel van het voorafgaande. Het Lam staat tegenover het beest. Christus triomfeert met allen die onder zijn hoede leven (14:1-5). Een vreselijk oordeel wacht de aanhangers van het beest, maar zalig zijn de doden die in de Here sterven (14:9-13). De tijd van de oogst komt. Daarmee wordt het eindgericht in beeld gebracht.

J. van Genderen

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 mei 2001

De Wekker | 16 Pagina's

De bedreiging door de boze en zijn rijk

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 mei 2001

De Wekker | 16 Pagina's