Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hoofdlijnen uit het 'hart van de Veluwe' (9)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hoofdlijnen uit het 'hart van de Veluwe' (9)

Generale Synode 2001

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hoe functioneert in de praktijk van het kerkelijk leven datgene wat als we gezamenlijk afgesproken hebben? Wat werkt een rapport uit dat aan de kerken is of wordt aangeboden? En hoe kan een en ander beter gaan functioneren? Vragen die tijdens de synodevergaderingen zich steeds weer opdringen. Enkele hoofdlijnen uit de rapportage en besprekingen over 'ADMA', de liturgische formulieren, de 'dienst van de vrouw' en de kerkorde.

Dienst van diakenen
Al eerder kwam een gedeelte uit het rapport van deputaten ADMA aan de orde. In deze derde vergaderweek werd met name gesproken over het Diaconaat en de Kerkelijke vergaderingen. Na de besluiten van de synode van 1998 werd de kerken het rapport 'Diaconaat, diaken en kerkelijke vergaderingen' aangeboden. Het gaat daarbij om het diaconaal bewustzijn binnen de gemeente te versterken. Daarbij zijn de CDC's (classicaal diaconale commissies) ingeschakeld die diakenen toerusten en middels bezoeken bij kerkenraden aandacht vragen voor het diaconaat. Deputaten ADMA werken immers met en via de CDC's. Deze CDC's functioneren over het algemeen goed. Eén van de dingen die ook in bovengenoemd rapport aan de orde komt betreft de afvaardiging van diakenen naar de kerkelijke vergaderingen. Gedacht vanuit de gelijkwaardigheid van de ambten acht dit rapport het een merkwaardige zaak dat hiervan niets blijkt in de afvaardiging naar de classisvergaderingen (en de bredere vergaderingen van PS en GS). Welnu er is in de achterliggende jaren op kerkenraden gesproken over dit rapport en eveneens op classisvergaderingen. Toch blijkt lang niet in iedere classis de aanbeveling van deputaten overgenomen te zijn om evenveel diakenen als ouderlingen af te vaardigen naar de classisvergaderingen. Soms om heel praktische redenen niet, maar toch blijven er vragen leven of de gelijkwaardigheid van de ambten (geen hiërarchie) zich moet vertalen in gelijke aantallen. Daarbij doet zich ook de vraag voor wat dan de plaats is van diakenen in zaken van 'opzicht en tucht'. Een zaak die het bestuderen waard is, maar voor nogal wat moeilijkheden zou kunnen plaatsen. Stemmen diakenen soms niet gewoon mee in de kerkenraad in zaken van opzicht en tucht? Kan dat wel?
Welnu, de komende jaren zal de bezinning voortgezet worden. Het rapport 'Diaconaat, diaken en kerkelijke vergaderingen' zal opnieuw onder de aandacht gebracht worden van de kerkenraden en classes met de bedoeling dat het ook werkelijk aan de orde komt. Van elke classis wordt een gemotiveerde en afgeronde beslissing gevraagd inzake de afvaardiging van diakenen naar hun vergadering. Verder zal er bij de kerken op aangedrongen worden het diaconaat een plaats te geven in de verslagen naar art. 41 K.O. en 44 K.O. Bij een en ander kunnen de CDC's een stimulerende rol vervullen.

Dienst van Liturgische formulieren
Op de tweede vergaderdag kwam een rapport aan de orde van het deputaatschap voor de uitgave van de bundel Schriftberijmingen en de herziening van de liturgische formulieren. Daarbij gaat het niet om de klassieke formulieren! Dat bleek tijdens de discussie niet voor iedereen duidelijk te zijn. Maar zo is destijds de opdracht niet bij deputaten terecht gekomen. Er was hier en daar moeite met het taalgebruik van de reeds bestaande herziene formulieren (1968/69, 1971/72 en 1974). Verder bleek er een verlangen te bestaan naar meerdere mogelijkheden in doop- en avondmaalsdiensten en bevestiging van het huwelijk.
Deputaten waren tot de conclusie gekomen dat het nuttig en zinvol zou zijn nieuwe liturgische formulieren voor de eredienst op te stellen op grond van een zevental motieven. Maar in de vergadering bleken heel andere gedachten te leven. Er werd door diverse afgevaardigden op gewezen dat het gevaar groot is dat 'laagdrempeligheid' ook een stuk vervlakking met zich mee brengt. De monumentale taal van de bestaande formulieren bergt een schat in zich die we niet prijs mogen geven. Is het ook niet een toegeven aan de verlangens van de (ook) kerkelijke 'snackbarmentaliteit'? Ook enkele 'proeven' die in het rapport opgenomen waren bleken illustraties te zijn van wat er aan bezwaren leefde in de vergadering. Ze 'smaakten' in ieder geval niet en zullen ook niet worden opgenomen in de acta.
Overigens werd vanuit de vergadering er wel op aangedrongen om contact op te nemen met de Gereformeerde Bond inzake de hertaling van de klassieke formulieren.

Dienst van de vrouw in de gemeente
"Het rapport is een boeket met vele bloemen, waaruit plaatselijke kerkenraden, afhankelijk van de plaatselijke situatie, kunnen kiezen", aldus prof. H.G.L. Peels die als voorzitter van het studiedeputaatschap 'dienst van de vrouw' met veel verve het rapport verdedigde na de vele vragen die gesteld waren. Waar hield dit deputaatschap zich mee bezig? Het studiedeputaatschap werd in 1998 ingesteld "dat gelet op de grote diversiteit van gaven en diensten, waarmee de Heilige Geest inde nieuwtestamentische gemeenten mannen en vrouwen heeft toegerust, onderzoekt of en in hoeverre hieraan in de kerkelijke praktijk van de CCK (voldoende) recht wordt gedaan, en op basis van dit onder zoek voorstellen formuleert aan de generale synode van 2001, rekening houdend met de uitspraak van de generale synode van 1998 dat het standpunt ten aanzien van de vrouw in het ambt, dat steeds in de CGK heeft gegolden, schriftuurlijk verantwoord is."
De meeste vragen vanuit de vergadering betroffen de vraag naar de grens tussen het ambtelijke en niet-ambtelijke diensten in relatie tot het 'ambt aller gelovigen'. Met een bevestigingsformulier
voor niet-ambtelijke diensten bleken velen niet zo gelukkig te zijn. Het formaliseren van allerlei taken die door vrouwen in de gemeente nu spontaan verricht worden, kan heel nadelig werken. Er werd ook voor gewaarschuwd zelfs alle schijn te moeten vermijden dat er zo een 'opstapje' gecreëerd wordt naar het ambt. Welnu, de synode besloot het hele rapport 'Dienst van de vrouw in de gemeente' de kerken aan te bieden, zodat een ieder t.z.t. er uitvoerig kennis van kan nemen. Laten we hopen dat het 'boeket met vele bloemen' ook werkelijk een 'sieraad' zal zijn in en voor onze kerken en dat niet sommige bloemen voorzien blijken te zijn van stekels die veel pijn veroorzaken

Dienst van de kerkorde
Het rapport van de deputaten voor Revisie van de Kerkorde was al eerder aan de orde geweest, maar in deze week konden een aantal besluiten genomen worden.
Allereerst werd een besluit genomen inzake een artikel uit onze kerkorde waar nogal verschil van mening over bestaat of het dient dan wel heerst. In ieder geval is in het verleden gebleken dat we binnen onze kerken niet uitblinken in het elkaar houden aan wat we gezamenlijk hebben afgesproken.

Uiteindelijk werd door de synode uitgesproken:
dat het onjuist is te beweren dat alleen in het 'vrije lied' het (volle) heil in Christus kan worden bezongen;
• de Christelijke Gereformeerde Kerken in Nederland het 'vrije lied' weliswaar toestaan (de Schrift verbiedt het niet), maar niet voorstaan (de Schrift gebiedt het niet);
• dat het niettemin gezien de kerkelijke praktijk die ontstaan is nuttig kan zijn een naar Schrift en belijdenis verantwoorde liedbundel samen te stellen

en besloten:
om in de huidige situatie geen uitbreiding te geven aan het bepaalde in art. 69 K.O.
• een deputaatschap voor het kerkelijk lied in te stellen en dit deputaatschap op te dragen;
• liederen te selecteren waarvan de inhoud in overeenstemming is met de Heilige Schrift en de gereformeerde belijdenis en tevens de mogelijkheid te onderzoeken of voor een dergelijke selectie verwezen zou kunnen worden naar een reeds bestaand bundel.
• onderzoek te doen naar de bereidwilligheid van de kerkenraden om, wanneer een dergelijke selectie in art. 69 K.O. wordt opgenomen, zich voor de keuze van het lied in de eredienst te beperken tot het in art. 69 K.O. bepaalde.
• de resultaten van deze selectie en dit onderzoek te rapporteren aan de generale synode van 2004;
• de kerken te verzoeken liederen die men in de selectie zou willen hebben opgenomen aan depuiaten toe te zenden.

De overige artikelen van onze kerkorde zijn allen besproken en de voorstellen tot wijziging aanvaard na uitvoerige besprekingen door deputaten, de synodale commissie en de vergadering.

Inzake de bevordering van de naleving van de kerkorde werd besloten een permanent deputaatschap voor kerkorde en kerkrecht in te stellen, dat met het oog op de naleving van de kerkorde zowel een sturende als een coördinerende functie zou kunnen vervullen in de toerusting van ambtsdragers en gemeenteleden. Het huidige deputaatschap voor de uitgave van de kerkorde wordt opgeheven. Naast de bezinning die deputaten reeds geboden hebben over naleving van de kerkorde, dient er de komende periode ook nagedacht de worden over de vraag "hoe gehandeld dient te worden indien de kerkorde niet wordt nageleefd." Dat stond destijds in de ingediende instructie, maar keerde niet terug in de opdracht door de generale synode aan deputaten gegeven. Niettemin vraagt de huidige praktijk wel om bezinning op dat punt. Verder zullen we de komende tijd wel een en ander te lezen krijgen over en van dit deputaatschap. Met de bedoeling dat het niet zo zal zijn dat (kerkenraads)leden van onze kerken beter hun verzekeringsvoorwaarden en hun CAO kennen dan hun eigen kerkorde.
Tot uw dienst. Dat is ook de taak van de kerkorde.

M.J. Kater

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 december 2001

De Wekker | 16 Pagina's

Hoofdlijnen uit het 'hart van de Veluwe' (9)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 december 2001

De Wekker | 16 Pagina's