Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gelovig leven na Pasen: gerechtvaardigd worden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gelovig leven na Pasen: gerechtvaardigd worden

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De betekenis van Pasen
We leven wat het kerkelijk jaar betreft in de tijd tussen Pasen en Pinksteren. De herdenking van de heilsfeiten is in het kerkelijke leven van het allergrootste belang. Het gaat om het fundament van het christelijk geloof. Wie de historiciteit van de heilsfeiten in twijfel trekt, trekt het fundament weg waarop het geloof rust. Niet minder belangrijk is om naar de betekenis van de heilsfeiten te kijken. Het is vooral ons leerboek, de Heidelberger Catechismus, dat bij de behandeling van de heilsfeiten in de twaalf artikelen ons vooral wijst op 'het nut en de troost' van wat Christus voor de Zijnen gedaan heeft. Het valt tegelijk op dat de Catechismus ons niet voorgaal in de opvatting dat we de heilsfeiten chronologisch na elkaar zouden moeten beleven. Het is de Heilige Geest, Die ons Christus en al Zijn weldaden deelachtig maakt. De Heilige Geest deelt de weldaden, die Christus verworven heeft, uit de aan de gelovigen. Zo mogen we vanuit de Schrift leren verstaan welke weldaad in de bijzonder Heilige Geest bij elk van de heilsfeiten ons wil schenken. De Catechismus gaat ons daarin voor hoe we op een schriftuurlijke manier het nut van de heilsfeiten moeten beleven. Daarmee wil tegelijk wel gezegd zijn dat de betekenis van de heilsfeiten door ons gekend en beleefd moet worden. We mogen niet alleen maar zien op wat Christus voor de gelovige gedaan heeft. Hieraan zit onlosmakelijk vast wat Christus in de gelovige doet door Zijn Heilige Geest. In een serie van drie artikelen willen we in het bijzonder stilstaan bij de betekenis van Pasen.

Opgewekt om onze rechtvaardigmaking
In dit eerste artikel willen we de betekenis voor onze rechtvaardiging voor God samen overdenken. In Romeinen 4: 24- 25 geeft Paulus aan dat God de gerechtigheid toerekent aan zondaren die geloven in Hem, Die Jezus uit de doden heeft opgewekt. De toerekening van de gerechtigheid en de opstanding houden direct verband met elkaar. Jezus Christus is overgeleverd om onze zonden en opgewekt om onze rechtvaardigmaking. Deze laatste woorden laten heel duidelijk zien dat zonder de opstanding van Christus er geen rechtvaardiging voor God mogelijk is. De opstanding van Christus garandeert dat Zijn werk aan het kruis volbracht is. De opstanding is het duidelijk bewijs dat de Vader het werk van Zijn schuldverzoening goedkeurt: aan het recht van God is voldaan en de schuld tegenover God is betaald door het bloed van Christus.
We moeten de heilsfeiten altijd in hun verband blijven zien. We lopen altijd weer het gevaar om op christelijke feestdagen de heilsfeiten afzonderlijk en los van elkaar te zien. Kruis en opstanding horen bij elkaar. Zonder de opstanding van Christus heeft het kruis van Christus geen kracht. De opstanding verleent kracht aan het kruis van Christus. De opstanding garandeert dat de schuld is betaald en de zonden door het Lam van God ook werkelijk gedragen zijn. Pasen verkondigt ons de grote kracht van het offer van Christus en de oneindige waarde van de losprijs die Hij betaald heeft voor velen.

Opgewekt om deelachtig te maken
Hij is opgewekt om onze rechtvaardigmaking. Bij de uitleg van de catechismus in zondag 17 over de betekenis van Pasen, wordt gesproken over de opstanding van Jezus en de deelachtigmaking van de gerechtigheid van Christus. De opstanding van Christus is ook van de grootste betekenis voor onze rechtvaardiging voor God in de weg van het geloof Christus is opgestaan om Zijn gerechtigheid uit delen.
We zien dat de Heere Jezus na Pasen daar in de kring van Zijn discipelen mee bezig is. Hij opent hun verstand zodat zij de Schriften verstonden. Hij moest lijden en sterven en alzo in Zijn heerlijkheid ingaan. Jezus maakt plaats voor de gerechtigheid die Hij verworven heeft. Zijn discipelen verstonden zo weinig van het kruis en de gerechtigheid die Christus tot stand ging brengen. Na Zijn opstanding opent Christus de Schriften en verlicht Hij het verstand en verbreekt Hij het ongeloof. Hij deelt de vrucht van Pasen uit.
Na Pinksteren gaat de Opgestane Jezus daar mee verder. Hij maakt plaats voor Zijn gerechtigheid. Hij schenkt geloof in de harten van zondaren die Zijn gerechtigheid omhelzen als hun enige gerechtigheid voor God. Door de prediking van het Evangelie is Christus als de Opgestane Zaligmaker aan het werk om de gerechtigheid die Hij verworven heeft, zondaren deelachtig te maken.
Was Jezus in de dood gebleven, dan zou Zijn gerechtigheid onbereikbaar zijn gebleven voor zondaren. We zijn immers van nature geestelijk blind en voelen geen enkele behoefte aan de gerechtigheid van Christus. We hebben de verlichting van ons verstand en de opening van ons hart nodig, om te verstaan dat we deze gerechtigheid van de Heere Jezus nodig hebben. Zonder de opstanding zouden we er niet naar staan om de gerechtigheid van de Heere Jezus te omhelzen.
Maar nu Jezus is opgestaan en Zijn werk door is gegaan en Hij op de Pinksterdag Zijn Geest heeft uitgestort, ontvangen zondaren de gerechtigheid van Jezus.
Is er in uw leven plaats gekomen voor deze gerechtigheid van de Heere Jezus, Die Hij door Zijn dood verworven heeft? Heeft Jezus ons verduisterd verstand verlicht, zodat we vanuit de Schriften gingen verstaan dat we met onze gerechtigheid nooit voor God kunnen bestaan?
Onze gerechtigheid deugt niet voor God. Onze eigen gerechtigheid is voor God als een wegwerpelijk kleed. In het licht van Gods heiligheid stelt onze gerechtigheid niets voor.
Sinds Pasen is Christus bezig om zondaren daaraan te ontdekken door Zijn Geest. Wie ontdekt, wordt door Hem geleid tot Zijn gerechtigheid. Zijn gerechtigheid wordt je dan kostbaar boven alles. In Hem ben ik rechtvaardig voor de heilige God. Luther sprak van de 'vrolijke ruil': Heere Jezus, Gij mijn zonden en ik Uw gerechtigheid. Je gaat hoog opgeven van Hem, Die een arme zondaar het geloof schenkt om deze gerechtigheid te omhelzen. Dat is de heerlijke vrucht van Pasen. Hij brengt mij tot het geloof waardoor Zijn gerechtigheid mijn gerechtigheid en Zijn dood mijn leven wordt.

H. Polinder

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 april 2002

De Wekker | 16 Pagina's

Gelovig leven na Pasen: gerechtvaardigd worden

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 april 2002

De Wekker | 16 Pagina's