Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gelovig leven na Pasen: opstandingskracht zoeken en ontvangen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gelovig leven na Pasen: opstandingskracht zoeken en ontvangen

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

In het vorige artikel stonden we er bij stil hoe de opstanding van de Heere Jezus en onze rechtvaardiging voor God met elkaar verband hielden. Nu in dit artikel letten op het verband tussen de opstanding en de heiliging van ons leven.

Opgewekt tot een nieuw leven
Het is met name de apostel Paulus die in zijn brieven onder leiding van de Heilige Geest aandacht vraagt voor de betekenis van Christus' opstanding voor de heiliging van geheel ons hart en leven. Met name in Romeinen 6 lezen we dat Christus uit de doden is opgewekt tot heerlijkheid van de Vader opdat wij ook alzo in nieuwigheid des levens zouden wandelen.

Het is zonder meer duidelijk in de Heilige Schrift dat een zondaar die wordt wedergeboren door de Heilige Geest, een nieuw leven ontvangt. In Christus ben je dan een nieuw schepsel geworden. Een christen zonder een nieuw leven is geen christen. Het nieuwe leven wat de Heilige Geest werkt in het hart, betekent dat onze begeerten en verlangens anders en dus nieuw zijn. Was er eerst het verlangen naar de zonde, nu is er het verlangen om de Heere te dienen. Dit nieuwe leven komt tot uiting in een nieuw leven in de dagelijkse praktijk van het leven. We gaan van harte leven naar de geboden van God.

De opstanding van de Heere Jezus is de grond voor dit nieuwe leven. Zo krachtig is de opstanding van de Heere Jezus. Onze hele leven wordt door Hem vernieuwd. Die kracht is ook echt nodig om mensen te vernieuwen. Uit zichzelf komt een mens niet tot een nieuw leven. We gaan op de weg van de zonde en we voelen ons er in thuis. Het kan weleens zo zijn dat bepaalde gebeurtenissen of bepaalde preken indruk op ons maken. Maar daarmee is nog niet de vernieuwing van ons hart en van ons leven gegeven. Daar is meer kracht voor nodig. Daar is de kracht van Jezus' opstanding voor nodig. Die kracht is. Code zij dank, in Zijn opstanding te vinden.
Het Evangelie van de Opgestane Jezus verkondigt ons de mogelijkheid en de werkelijkheid van een nieuw leven. Wij kunnen dat met onze eigen kracht nooit tot stand brengen. Wellicht herkent u dat vanuit u eigen leven. Je kunt zo vast in de zonde zitten, zo vast in zondig levenspatroon. Je probeert daar op gegeven moment wel los van te komen en het gaat dan ook voor een tijd wel goed, maar je vervalt weer in je oude zonden en je oude zondige levenswijze. Je merkt dan je er niet bent met jezelf een beetje op te knappen. We hebben de vernieuwing nodig, die van God komt. Die vernieuwing is er, dankzij de opstanding van de Heere Jezus. Hij wekt zondaren op tot een nieuw leven door Zijn kracht, Die Hij op Pasen aan het licht heeft gebracht.

Door Zijn kracht
In de heiliging van ons leven zijn we niet aangewezen op onze eigen kracht. Dat zou ook onmogelijk zijn.
Je bent na ontvangen genade niet ineens tot een mens geworden die het in eigen kracht kan. Altijd moeten we weer voor ogen houden dat de rank aan de wijnstok verbonden is en dat de rank zonder de levende verbinding aan de wijnstok geen vrucht zal dragen. Wie door de Heilige Geest aan de Heere Jezus verbonden is, ontdekt ook in zijn eigen leven, dat je nooit in eigen kracht opgewassen bent tegen de zonde en tegen de verleidingen die op ons afkomen. De catechismus verwoordt het zo dat onze drie doodsvijanden niet ophouden om ons aan te vechten, terwijl wij van onszelf zo zwak zijn dat wij niet een ogenblik kunnen bestaan. Deze strijd kan je meer dan eens de moed ontnemen.
Maar de opstanding van de Heere Jezus laat zien dat we deze strijd in Zijn kracht mogen voeren. We worden door Zijn kracht opgewekt tot een nieuw leven. Pasen garandeert ook de heiliging in het leven van een christen. De heiliging is een gave. We ontvangen de heiliging van ons leven in de opstanding van Christus. Wie door het geloof aan de levende Christus verbonden is, deelt ook in deze weldaad.

Zo is onze strijd tegen de wereld, de duivel en de zonde, nooit tevergeefs en hopeloos. Jezus heeft door Zijn opstanding ook deze vijanden overwonnen en in Zijn kracht zal een christen ook strijden tegen deze vijanden.

Blijft in Mij
Door Zijn kracht worden we opgewekt tot een nieuw leven. Als je door de levendmakende kracht van Christus een nieuw leven ontvangen hebt, ontslaat ons dat uiteraard niet van de roeping om te jagen naar de heiligmaking, zonder welke niemand de Heere zien zal.
Een christen wordt voortdurend aangespoord om heilig te leven, vurig en krachtig de zonden te bestrijden en het vlees met zijn begeerten te kruisigen.
Maar die roeping van een christen krijgt een gestalte in het gelovig leven met de Opgestane Jezus. We moeten het voortdurend hebben van Zijn opstandingskracht. "Opdat ik Hem kenne en de kracht van Zijn opstanding", zegt Paulus. Wie door de Heilige Geest zijn eigen zwakheid ervaart, zoekt de gemeenschap met Christus. Zijn kracht wordt immers in onze zwakheid volbracht. Het geheim van een nieuw leven is de voortdurende gemeenschap met Christus. Die gemeenschap wordt beoefend door Heilige Geest, Die een zwak mensenkind in zichzelf telkens uitdrijft naar deze Christus. Door in Hem te blijven, zullen we vrucht dragen dankzij Zijn opstanding uit de doden. Onze zwakheid brengt ons telkens tot Hem, Die machtig is ons voor struikelen te bewaren. Dat is de les in het leven van een kind van God: alleen door Hem is er een nieuw leven. Dat is in het begin van het geestelijke leven zo, maar dat blijft in de verdere groei van het geestelijke leven ook zo. Zonder Hem kunnen we niets doen. Zo leren we ook verstaan wat Paulus zegt: "Ik vermag alle dingen door Christus, Die mij kracht geeft."

H. Polinder

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 mei 2002

De Wekker | 16 Pagina's

Gelovig leven na Pasen: opstandingskracht zoeken en ontvangen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 mei 2002

De Wekker | 16 Pagina's