Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wat doet Hij? Enkele gedachten over het werk van de Heilige Geest (3)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wat doet Hij? Enkele gedachten over het werk van de Heilige Geest (3)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Over het werk van de Heilige Geest dat Hij doet in het toepassen van het heil zijn we nog niet uitgedacht. Komen we er wel ooit mee klaar? Is er niet altijd meer dan we zeggen of denken kunnen? Naast het aspect van het levend maken van een zondaar is er in de Bijbel ook sprake van

Leiden in alle waarheid
Zo brengt de Heere Jezus het onder woorden in joh. 16:13. Heeft de Geest eenmaal de wedergeboorte tot stand gebracht dan is het zaak dat het geschonken leven ook wordt onderhouden. Het verduisterde verstand is nu verlicht, maar wat is er voor dat verstand nog veel te leren. Wat is er nog veel onderwijs nodig. Wat moet de waarheid dieper en dieper gekend worden. Welnu, ook daar zorgt de Heilige Geest voor. Hij is als een Gids die rondleidt in het huis dat we "Waarheid' kunnen noemen: alles wat God geopenbaard heeft en wat moet worden gekend wil een mens echt wijs zijn tot zaligheid. Die Gids wijst nu eens op dit, dan weer op dat aspect van de waarheid. Hij laat Zijn licht vallen nu eens over dit gedeelte van Gods Woord, dan weer over een ander gedeelte. En zo komt er een opwassen en toenemen in de kennis van deze dingen. Ik noem drie terreinen, zonder daarmee te beweren dat op deze wijze alles is gezegd.

Overtuigen
Tot de kennis die nodig is om welgetroost te leven en zalig te kunnen sterven behoort de kennis van onze zonde. Wat betekent het om zondaar te zijn? Hoe erg is het dat we zondaars zijn? Straft God de zonde ook?
Dat zijn de vragen die de Heilige Geest in het leven van een mens aan de orde stelt en op die vragen geeft Hij ook antwoord. Hij gebruikt er Gods wet bij evenals Gods Evangelie. Door Zijn werk overtuigt Hij zodat we ons voor God gaan verootmoedigen. Hij werkt oprecht berouw in onze harten en we gaan schuld belijden. Hij laat ons zien wat we door de zonde onszelf hebben aangedaan. Ook wat we er God mee aangedaan hebben. We gaan om genade roepen. Dat alles bewerkt de Heilige Geest als Hij in dit onderdeel van de waarheid leidt. Dat zijn geen dingen waar de Heilige Geest overheen stapt. Onze zonde is te ernstig. Daarom maakt Hij het ook onmogelijk dat wij er overheen zouden kunnen stappen. Integendeel, als de Geest ons deze dingen onderwijst gaan we bijbelgedeelten verstaan, die "in de diepte" zijn ontstaan, zoals onder andere de boetepsalmen. En we krijgen die gedeelten lief, omdat ze zo precies vertolken wat we in ons eigen hart gevoelen.

Christus openbaren
Als de Heilige Geest als gids in alle waarheid leidt dan hoort bij Zijn werk ook het aanwijzen van het "middel om aan de welverdiende straf te ontgaan en weer tot genade te komen". Anders gezegd: De Geest gaat Christus openbaren. Dat wees ook de Heere Jezus aan in Zijn laatste gesprekken met Zijn discipelen. Hij sprak er toen van dat de Heilige Geest zou komen om te overtuigen. Maar Hij zei vervolgens ook dat de Geest Christus zou verheerlijken door het uit Hem te nemen en het de mensen te verkondigen. De Heilige Geest stelt Christus voor ogen. Hij maakt Hem begeerlijk en noodzakelijk. Hij schenkt geloof om in Hem de ware Zaligmaker te zien en om in dat geloof Hem aan te nemen. Zo wordt het gebroken hart geheeld en de verslagen geest opgericht.

Maar in Christus is zoveel rijkdom en heerlijkheid en dat alles kan niet in één keer omvat worden. Vandaar dat de Geest steeds weer nieuwe schatten ontsluit. Hij geeft "onderscheiden kennis" van de Persoon en het werk van de Zaligmaker. Het kan niet anders of daar verlangt het hart ook naar. Krijgen we Christus lief dan begeren we Hem toch steeds beter te leren kennen. In Zijn vernedering en verhoging. Als Profeet, als Priester en als Koning. In al die dingen die de Bijbel van Hem openbaart. Door dit werk van de Geest wordt de band aan Christus steeds inniger en de gemeenschap met Hem intiemer.

Vernieuwen
De Geest die de wedergeboorte heeft gewerkt, borduurt op dat werk door als Hij vernieuwend en heiligend bezig is in een mensenleven. Hij is de Geest die intrek neemt in het hart van de mens en van daaruit gaat Hij het hele leven doortrekken. Dat houdt ook in, dat Hij opruiming gaat houden. Dat hart, ja dat hele leven, moet een tempel worden. En die tempel mag niet leeg blijven staan. De Heilige Geest leidt ook in dat onderdeel van de waarheid dat we heiligmaking kunnen noemen. Met alle consequenties ervan. De Heere noemt dat het schrijven van Zijn wet in de harten. Zo komt er het haten en mijden van de zonde en het doden van de leden die op de aarde zijn. Ook een wandelen in goede werken. Dat alles gebeurt vanuit een hartelijk liefhebben van de Heere.
Tot deze dingen wekt de Heere de Zijnen op en dat moet ook wel.

Gods kinderen zijn helaas niet altijd zoals ze zouden moeten zijn. Anderzijds mag toch ook gezegd worden dat deze nieuwe godvruchtige wandel iets is wat door de Heere Zelf gewerkt wordt. Het is de vrucht van de levende verbondenheid aan de Heere. Het kan niet anders: Zij die Christus door een waar geloof ingeplant zijn brengen vruchten der dankbaarheid voort. De Geest die het geloof werkt, zorgt ook voor de vruchten van dat geloof.

P. den Butter

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 juni 2002

De Wekker | 16 Pagina's

Wat doet Hij? Enkele gedachten over het werk van de Heilige Geest (3)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 juni 2002

De Wekker | 16 Pagina's