Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vijandigheid in "preken''

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vijandigheid in "preken''

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bepaalde "preken" van imams veroorzaken opschudding. Dat doen ze niet omdat ze nodigend zijn maar juist omdat er zo'n vijandige en agressieve toon in doorklinkt. En al lijkt het dat het slechts een minderheid van de islamitische predikers is dat zulk een taal bezigt, het is te begrijpen dat velen van zulke agressieve "preken" en "gebeden" schrikken en verontrust zijn. We gevoelen er een bepaalde dreiging in. Hebben mensen ook te vrezen van bijbelse preken waarin ook het oordeel van God over alle zonde en ongerechtigheid ter sprake komt? Hoe lang houden wij in de kerken de volle ruimte om het Evangelie van kruis en opstanding, hemelvaart, regering en wederkomst van Jezus Christus te preken? En om te bidden om de komst van Christus in Zijn heerlijkheid? Hij zal Rechter zijn over alle mensen.

Er is op de daden van christenen in de loop van de eeuwen heel wat aan te merken en af te dingen. Wat heeft het "christelijke westen" andersdenkenden dikwijls agressief en gewelddadig bejegend. Voorbeelden: De gruweldaden die tijdens de kruistochten bedreven zijn. De leuze die toen door grote delen van Europa klonk: God wil het!
De pogroms tegen de Joden door alle eeuwen heen. Wat zijn ze opgejaagd tot in onze tijd toe. De omgang met de slaven. Het minderwaardig achten van mensen met een donkere huidskleur. En al kan alles in een bepaalde tijd en tijdgeest geplaatst worden en veel daardoor verklaard, zulke gebeurtenissen zijn antireclame voor het Evangelie. Er is onder en door christenen in de loop van de eeuwen inderdaad op huiveringwekkende wijze onchristelijk gehandeld.

Zit er wat achter?
Wat willen de imams die opruiende woorden spreken in hun moskeeën? Het lijkt er op dat ze er zelf door verrast zijn dat anderen vinden dat hun taal ongepast is. Het lijkt er dus op dat ze zelf niet beseffen welke uitwerking hun woorden hebben en welke dreiging ervan uitgaat op anderen. Misschien beseffen ze het ook wel maar maskeren ze hun eigenlijke bedoelingen. Dat moeten ze dan zelf maar nader verklaren.
Het moet hun en hun aanhangers duidelijk gemaakt worden dat vrijheid van godsdienst en meningsuiting in Nederland niet betekent dat je gewelddadige taal mag gebruiken. Zij kunnen antwoorden: Wij vragen Allah dat Hij de gehele wereld aan zich onderwerpt. Doen overtuigde christenen anders? Zij bidden toch ook om de komst van die dag waarop heel de wereld Koninkrijk van God zal zijn? En de komst van die dag gaat ook gepaard met (hemels) geweld en het oordeel over de ongelovigen en vijanden van God en Christus? Mogen wij dat vanuit ons geloof dan niet doen?

Openbaarheid van de boodschap
Daarom raakt het optreden van de overheid met betrekking tol radicale moslims ook de christenen. Nee, er zullen in de komende jaren door onze overheid geen kerken worden gesloten. Ik zie ook nog niet zo gauw dat moskeeën op slot gaan. Dal ligt juridisch moeilijk. Iemand mag voor zijn mening en geloof uitkomen. Iemand mag enge en benauwende standpunten huldigen. Iemand mag willen dat de hele wereld het geloof van zijn en haar keuze gaal aanhangen. Maar in een bepaalde godsdienst mag niemand oproepen tot geweld en vijandigheid. Kardinaal Simonis zei terecht: Een godsdienst die oproept tot geweld, is de naam van godsdienst niet waard. Dan ben je getreden builen de grenzen van een godsdienst. Iemand kan een preek houden die toegespitst is op het eigen gehoor. Dat hoeft niet verkeerd te zijn. Ook predikanten spitsen onderdelen van hun preek toe op de gemeente die ze dienen. Maar het uitgangspunt moet zijn dat we in het openbaar moeten durven te herhalen wat we in meer besloten kring hebben gezegd. Predikanten zullen graag voor het oor van de hele wereld de boodschap van het Evangelie willen doorgeven. In zeker opzicht is het jammer dat zo vele preken met een goede boodschap voor iedereen door zo betrekkelijk weinigen worden gehoord. Daarom zijn we dankbaar voor de mogelijkheden die er nog zijn om de blijde boodschap van verlossing door Jezus Christus via de media door te geven.

We hoeven de boodschap niet aan te passen. Niet politiek, niet maatschappelijk, niet economisch. We hoeven geen oordelen uit te spreken. We hoeven niet te bidden om vernietiging van bepaalde mensen en groepen en volken. Wereldtijd is juist genadetijd. Aan de genadetijd komt een einde, maar dat einde wordt door God bepaald. De God en Vader van Jezus Christus is als de God van genade, liefde en ontferming geheel anders dan Allah. Het Godsbegrip is in de koran een ander dan in de bijbel. De plaats van Jezus Christus als de Zoon van God is onopgeefbaar. We mogen als christenen aan moslims laten zien wie de Vader is van de Here Jezus. Jezus heeft gezegd: "Wie Mij heeft gezien, heeft de Vader gezien". Dat is een woord dat bruikbaar is in de ontmoeting met moslims.

De overheid heeft van de boodschap van het Evangelie niets te vrezen. Er zullen stellig ook in de kerken wel eens uitspraken worden gedaan, waarvan het beter is dat ze niet herhaald worden. Ook streng orthodoxe (wat een aanduiding!) christenen bidden voor de overheid. Zelfs voor de overheid met wie ze het oneens zijn. Men moet dus geen directe verbanden leggen tussen uitspraken van fundamentalistische moslims en wat er door rechtzinnige predikanten wordt gezegd. Het gaat hier om een wereld van verschil omdat het waarheidsbegrip er achter niet hetzelfde is. Nogmaals: elke predikant moet in principe bereid zijn de preken die hij houdt voor de gemeente ook te houden in het hart van de grote steden; en voor de radio of zelfs eventueel voor de televisie. Wij hebben immers niets te verbergen. Wij hebben een woord voor de gemeente en voor de wereld. We bidden en voor de gemeente en voor de wereld waarin de gemeente haar plaats heeft.

Het Evangelie is niet bedreigend
Gaat er dan geen bedreiging uit van het Evangelie van Jezus Christus? Niet van het Evangelie zelf Hoe kan er van een goede boodschap dreiging uitgaan? Het Evangelie wordt verkondigd met de bedoeling dat het zal worden aangenomen in geloof Het Evangelie roept mensen op tot bekering tot God en tot vernieuwing van hun leven. In het Evangelie heeft de Heilige Geest, de Geest van de Vader en de Zoon, een belangrijke plaats. Hij bewerkt dat mensen het Evangelie liefkrijgen en zich er door laten leiden. Ze worden innerlijk door de waarheid ervan overtuigd.
De boodschap van de wederkomst moet verkondigd worden. De prediking van de oordeelsdag heeft een prominente plaats in de bijbel. Maar het oordeel is aan Jezus Christus gegeven. Er gaat een waarschuwing uit aan het adres van allen die de ongerechtigheid bedrijven en die in haat tegen hun naaste leven. Ieders daden komen in het licht en worden beoordeeld. De relatie tot Jezus Christus is daarbij beslissend. We prediken dus alleen het Evangelie! Dat daarbij ook de werkelijkheid van het beslissende oordeel ter sprake komt is juist om aan de veroordeling te ontkomen en de vrijspraak te zoeken en te vinden in het eens voor altijd afdoende offer van Jezus Christus.

Niet defensief
Er ligt een wereld van verschil tussen de boodschap van de islam en die van het christendom. Uiteraard zijn er punten waarover het gesprek mogelijk is. Ontmoetingen zijn van belang. Maar we mogen aan de moslims wel vragen: Wat wilt u? Wat wilt u bereiken in de Nederlandse samenleving? Wij geven u ruim en ruimhartig plaats. Maak daarvan geen misbruik. U hebt bij ons een vrijheid die christenen in een aantal moslimlanden niet krijgen. Protesteert u daar wel eens tegen? En als het zou zijn dat "fundamentalistische" moslims met een verborgen agenda werken, dan moet die ontmaskerd en geopend worden en moet hen gezegd worden waar de grens ligt en wat de gevolgen zijn van overschrijding daarvan. Een jihad ("heilige oorlog") zult u niet in Nederland voeren. U mag er zelfs geen begin mee maken.

Wij moeten ons als christenen niet louter verdedigend opstellen. De waarheid die we belijden en preken mag door iedereen gehoord worden. Want die waarheid is de moeite van het overdenken waard. De gemeente moet zichzelf wel beschermen tegen allerlei dwaalleer maar ze moet zich niet isoleren. Ze wordt er onvruchtbaar door. Met het Evangelie kunnen we midden in de wereld staan en overeind blijven te midden van het "geweld" van allerlei andere leringen en opvattingen. We hoeven ook niet moedeloos of berustend te worden. In het belijden en verkondigen ligt positieve kracht. Aan de gemeente is werkelijk de Heilige Geest gegeven! De Geest van de eindtijd Die de Geest is van de Vader en de Zoon. Als mensen in christenen een zekere dreiging ervaren noopt ons dat tot zelfonderzoek.
Dat wil ik ook tegen de moslimnaaste zeggen. Als mensen bij u een zekere dreiging ervaren, noodzaakt ook u dat tot zelfonderzoek.

J. Jonkman

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 juli 2002

De Wekker | 16 Pagina's

Vijandigheid in

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 juli 2002

De Wekker | 16 Pagina's