Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geloof in vroeger dagen (4, slot)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geloof in vroeger dagen (4, slot)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

In het eerder genoemde boekje van ds. H. Velema lees ik in een preek uit Lucas 7 over de zondares die Jezus zalfde, iets over

Schuldbesef
"Zij leerde haar schulden kennen als zonden voor God, Met ontzetting heeft ze het gevaar gezien, dat haar dreigde, wandelende aan de rand van de afgrond des verderfs. En waar zij haar oog nu ook wendde, overal was het nacht rondom haar, nergens was een ster der hope te bespeuren, er scheen voor haar geen redding mogelijk. Ziet, zo wordt het met de zondaar, die door Gods Geest aan zich zelf wordt ontdekt. Die wordt in de engte gedreven. Ziet hij naar binnen, dan ontdekt hij zonden zonder getal, ziet hij naar boven, dan aanschouwt hij een vertoornd Rechter, ziet hij naar beneden, dan grijnst de hel hem aan en ziet hij rondom zich, dan merkt hij omringd te zijn door een liefdeloze mensheid. Doch deze vrouw ontmoette ook Jezus op haar levensweg. Ontfermend strekte Hij Zijn handen uit naar het verlorene. Zo werd zij door de Vader met liefdekoorden tot Jezus getrokken".

Dat wij vandaag zo erg gebukt gaan onder schuldbesef, dat geloof ik niet, maar misschien stellen we het wel te weinig aan de orde. Luther deed dat wel. In zijn derde stelling, u weet van die 95 die hij 31 oktober 1517 het licht deed zien, schrijft hij, als onze Heer en Meester Jezus Christus spreekt, doet boete, dan heeft Hij gewild dat heel het leven der gelovigen boete zal zijn. Wij moeten onze kosters, als het om de te zingen psalmen gaat, maar veel doorgeven; "Sla de zonden nimmer ga, die mijn jonkheid heeft bedreven, denk aan mij toch in gena, om Uw goedheid eer te geven". Ook in de nieuwe berijming is het goed onder woorden gebracht: "denk toch aan de zonde niet, van mijn onbedachte jaren. Heer, Die al mijn ontrouw ziet, wil mij in Uw goedheid sparen".

Ik overdenk de dagen van ouds
Dat zijn woorden van Asaf uit psalm 77. Hij denkt aan de jaren van weleer In de nacht denkt hij aan zijn snarenspel, hij peinst in zijn hart en zijn geest vorst na. Als Asaf aan vroeger denkt en als hij ziet hoe het nu gesteld is, dan komt hij tot de conclusie, dat hij er nu maar slecht aan toe is. Waarom hoort God de klacht niet van het volk dat tot Hem roept. God lijkt wel niet meer zo te zijn als vroeger Zal de Here dan voor altoos verstoten en niet meer goedgunstig zijn. Neemt Zijn goedertierenheid voor immer een einde, houdt de belofte op van geslacht tot geslacht. Vergeet God genadig te zijn of sluit Hij Zijn barmhartigheid in toorn toe. Rampen hebben het volk getroffen en God zwijgt. Asaf roept tot God en zoekt de Here. Maar: denk ik aan God dan kreun ik, peins ik dan versmacht mijn geest. Toch blijft de dichter roepen en zoeken. Bij volharding. Dat is geloof

Dit krenkt mij
Asaf vindt troost in het overdenken van de rechterhand des Allerhoogsten. Deze hand verandert net. God is en blijft zoals Hij altijd geweest is. Daarom zegt Asaf, dit krenkt mij, dat de rechterhand des Allerhoogsten verandert. De gedachte alleen al, dat de Hand van de Here verandert, maakt Asaf ziek. Daar moet hij niet aan denken. In de St. Vertaling lezen we, maar de rechterhand des Allerhoogsten verandert. Je zou dan de indruk kunnen krijgen, dat de hand van de Here veranderingen tot stand brengt. Zo zingen we het ook, maar God zal verandering geven, de Allerhoogste maakt het goed, na het zure geeft Hij 't zoet. Maar wat moet je dan als de dingen niet veranderen. We weten daar allemaal van. Soms geeft de Here echt veranderingen. Maar soms ook niet. De troost ligt niet in de veranderingen, in betere omstandigheden of zo, maar daarin, dat we op de onveranderlijke trouw van de Here aan kunnen. Asafs troost is niet wat God eventueel gaat doen maar wat de Here deed.

Ik zal de daden des Heren gedenken
Gods wonderen. Gods machtige arm. Dat de Here slechts één Zoon had en Die stuurde naar de kribbe van Bethlehem. En dat die Zoon Zich gaf op het kruis vaan Golgotha tot verzoening van de zonden. Dat Hij de dood overwon en opstond uit het graf. Straks zal Hij wederkomen met macht en heerlijkheid. Om te oordelen over levenden en doden. Dan komt Hij ook bezien of wij Hem in geloof hebben gezocht.
Op de Here valt staat te maken. Die Hem zoekt zal Hem vinden. Geloof in vroeger dagen, zo heet het opschrift boven deze artikelen, wil zeggen dat we bedenken wat God allemaal heeft gedaan ons ten goede, om ons zo vandaag aan Hem toe te vertrouwen voor een heilrijke en hoopvolle toekomst. Gods rechterhand geeft heil. Gods rechterhand wil ons vastgrijpen en leiden. En laten we ons onder de krachtige hand van de Here vernederen. God is ons een toevlucht. Maar zoek Hem dan ook. God heeft een rechterhand, jawel. Rechts gaan de schapen. Links de bokken.
Het meest geweldige van Gods rechterhand is dit. Dat daar de Here Jezus plaats genomen heeft. Daar is Hij Voorspreker voor allen die in Zijn naam tot God gaan. Daar wil Hij voor u biddend pleiten en pleitend bidden als u het Hem maar vraagt. Aan de rechterhand van de Vader regeert Hij de grote wereld en mijn kleine leven. Als we ons maar door die hand laten vatten. Gij zult mij door uw raad leiden en daarna in heerlijkheid opnemen. Asaf eindigt psalm 77 met grote troost: Gij leiddet Uw volk als een kudde. De goede Herder, voor Zijn schapen.

Doetinchem, A. Bijkerk

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 juli 2002

De Wekker | 16 Pagina's

Geloof in vroeger dagen (4, slot)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 juli 2002

De Wekker | 16 Pagina's