Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Werkgroep Gemeente Opbouw van predikanten uit de Chr. Geref. Kerken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Werkgroep Gemeente Opbouw van predikanten uit de Chr. Geref. Kerken

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In onderstaand artikel willen wij duidelijk maken wat ons als werkgroep beweegt en bezig houdt en aangeven hoe wij onze kerken willen en kunnen dienen in de opbouw van de gemeenten

Symposium Discipelschap
We zetten in bij het symposium over discipelschap dat wij als werkgroep op 6 april jl. hebben georganiseerd. Hier volgt een korte impressie van ds. Bram Boogaard uit Hardenberg.
"Bij binnenkomst krijgen we onze naambadge en "discipelschap"-tas met reader en infomateriaal. We ontmoeten oude bekenden en leggen nieuwe contacten. Ds. Gert-Jan Brienen opent en zet het doel van de dag uiteen: inspireren tot discipelschap, elkaar prikkelen tot discipel-zijn en dat meenemen naar huis om weer anderen in beweging te brengen.
Daarna beeldt Peter van de Poort, mimespeler, diverse doodlopende sporen in mensenlevens zonder God uit.
Als evenwel Gods roepen verstaan wordt brengt dat een geweldige verwondering en blijdschap teweeg.
Heel treffend is het meditatieve moment kort daarop. Om persoonlijk je discipelschapmoeiten en -verlangens met het oog op concrete mensen en wensen aan de Heere voor te leggen.
Dan houdt ds. Jan van Langevelde een bijbelstudie over Mt. 4:18-22. Jezus roept discipelen om Hem te volgen. Jezus ziet wat Hij van mensen maakt. Het gaat erom Hem overal te volgen. Dan moet ik dingen meenemen en achterlaten.
Na het ochtendgedeelte valt er, behalve een bezoek aan het computerlokaal en de stands van diverse organisaties, te kiezen uit Discipelschapseminars overbidden, bijbellezen, geestelijk leiderschap, discipelen vormen, gavengericht gemeente zijn, huiskringen, diaconaat, jongeren en ouderen. We volgen het seminar gavengericht gemeente zijn. les Maaswinkel (NG/CG Rotterdam-Alexanderpolder) is de inleider. Naar aanleiding van het bijbels principe: ieder in de gemeente heeft (minstens) één gave, worden enkele "musts" belicht om als gemeente gavengericht aan het werk te gaan. In de eerste plaats: gebed; verder: inventarisatie van mensen en mogelijkheden en een goede communicatie naar de hele gemeente. Neem elkaar serieus in enthousiasme en bezwaren. Let op het teamverband.

Ons tweede seminar gaat over huiskringen. Inleider is Jaap Thesing uit Hoofddorp. Vanuit "de gemeente is lichaam van Christus" en "de liefde als houding" komen facetten aan de orde als: meer oog hebben voor elkaar, actie, bezinning, contact, geloof, gemeenschap, groei, opbouw van onderlinge band en een lagere drempel bevorderen voor buitenkerkelijken. De huiskringen geven pastoraat op maat. Bevorderen positieve sfeer, geestelijke groei, band.

Dan is het tijd voor de samenvatting van de dag met alle deelnemers. Ds. Jan van Langevelde belicht "Ik en discipelschap" vanuit 1 Petrus 2: "Laat uzelf als levende discipelen gebruiken voor de bouw van een geestelijk huis". Hij benadrukt dat het hart van discipelschap bijbelstudie is en gebed. Ds. Paul den Hertog bidt en dankt met ons, we zingen "Vrede zij u" en gaan ieder weer zijns of haars weegs. Een bemoedigende en inspirerende dag! Dat smaakt naar meer!"

Discipelschap is het hart...
Als werkgroep hebben we heel bevioist gekozen het thema Discipelschap op de kerkelijke agenda te zetten. Want wij zijn van mening dat gemeenteopbouw niet allereerst een zaak is van programma's en activiteiten, maar van het hart. Van een persoonlijk gehoor geven aan de roep van Jezus Christus om Hem te volgen. Wat ons ten diepste beweegt en bezig houdt, is dan ook dat we persoonlijk en als gemeenten steeds meer discipelen) worden in ons dagelijks leven en in de taak die de Here ons heeft toevertrouwd of nog zal toevertrouwen.

En dan verder...
Vanuit deze bewogenheid hebben wij als predikanten het verlangen om elkaar en onze kerken te dienen. Dat willen we de komende jaren op twee manieren vorm geven:
toerusting voor gemeente(lede)n: in aansluiting op de basiscursus "Bouwen met Beleid", die de afgelopen twee jaar in een achttal gemeenten/regio's is gegeven, willen we de cursus "Bouwen metterdaad" gaan geven, waarin de principes uit de eerste cursus praktisch worden uitgewerkt. Daarnaast zullen de thema's van het symposium over Discipelschap worden aangeboden.
toerusting voor predikanten: twee jaar geleden zijn we gestart met intervisiegroepen voor predikanten. Momenteel zijn er drie regionale groepen van 5-8 deelnemers, die door hen als bijzonder waardevol worden ervaren, zowel in de persoonlijke sfeer als met het oog op het predikantschap. We hopen dat deze intervisiegroepen in de komende jaren in aantal zullen groeien. Daarnaast willen we elkaar als predikanten onderling bemoedigen tijdens eigen bijeenkomsten en/of het gezamenlijk bezoeken van toerustingdagen.

Mocht dit artikeltje ook voor u 'smaken naar meer' dan kunt u voor informatie terecht bij ondergetekende.

Namens de Werkgroep Gemeente Opbouw
Drs. J.G. Brienen (secr.)
Pijlkruidstraat 33
2215 GE Voorhout
0252-217375
e-mail: fambrien@worldinline.nl
website: www.discipelschap.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 september 2002

De Wekker | 16 Pagina's

Werkgroep Gemeente Opbouw van predikanten uit de Chr. Geref. Kerken

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 september 2002

De Wekker | 16 Pagina's