Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

W W J D

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

W W J D

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

n.a.v. 1 Joh. 2:3-11

Misschien kent u dat boekje van Thomas à Kempis: de navolging van Christus, geschreven in ±1450; na de Bijbel het meest gedrukt en gelezen! Het is een goede zet geweest van deze Thomas om de levenswandel van een christen als navolging te omschrijven.
Tegenwoordig lezen we zo'n boekje niet zo gauw meer, maar doen we een armbandje of een kettinkje om met 4 letters; W W J D. Maar we bedoelen (hopelijk) hetzelfde; we behoren zo te wandelen als Jezus gewandeld heeft! De vraag is; doen we het dan ook?

Gehoorzaamheid aan Jezus' geboden
Het is Johannes diepe overtuiging dat het zo hoort! Maar hoe kan je dat nu laten zien: wandelen als Jezus? Waaraan merk je dat iemand de Here kent, voor Hem heeft gekozen? In vers 3 lees je meteen al wat hij daarmee bedoeld: En hieraan onderkennen wij, dat wij Hem kennen, indien wij zijn geboden bewaren. Als je Jezus kent en beweert dat je Hem werkelijk volgt en dient, dan zal dat blijken uit het feit dat je ook zijn geboden, dat je wat Hij geleerd en onderwezen heeft, dat je dat dan ook ter harte neemt, zegt Johannes. Rechtop de man afzegt hij: Wie zegt: Ik ken Hem, en zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar en in die is de waarheid niet. Op dat punt moet je met hem dus niet gaan dollen. Als je tegen hem zegt: Ik geloof in Jezus, ik ken Hem, ik ben een volgeling van Hem - maar je leeft gewoon verder zoals de meeste mensen in onze tijd, zonder je ook maar iets van Jezus leefregels aan te trekken, dan ben je een leugenaar. Johannes gebruikt woorden als leugenaar, liegen, de waarheid niet doen, vaak. Hij geeft daar die mensen mee aan die je van God aftrekken. Hij noemt ze bijv. dwaalleraars of valse profeten, voor wie je moet uitkijken. Maar je kunt ze wel herkennen; wat ze doen staat haaks op wat je van een christen verwachten mag! Gehoorzaamheid aan Jezus' geboden is nl. hét bewijs of je een discipel, een kind van Hem bent!

Kenmerken
Maar waaruit blijkt die gehoorzaamheid? Hoe laat je zien dat je luistert naar je Heiland? In vers 6 geeft Johannes ons daarvan twee kenmerken; wie Jezus werkelijk gehoorzaamt, die zal
1) het voorbeeld van Jezus willen navolgen;
2) het nieuwe gebod van Jezus, dat der liefde ter harte willen nemen. Dat eerste haal je zomaar uit vers 6; "Wie zegt, dat hij in Hem blijft, behoort ook zelf zo te wandelen, als Hij gewandeld heeft." Jezus voorbeeld navolgen, dus!

Dat klinkt eenvoudig, maar dat blijkt nogal moeilijk te zijn! In Joh. 13 lezen we dat Jezus ons oproept elkaar de voeten te wassen - onvoorwaardelijk te dienen! De discipelen hebben eens moeders met hun kinderen willen afwimpelen, omdat ze dachten dat hun Here te moe was. Maar Jezus heeft hen toen terechtgewezen; hij wilde er óók voor die kinderen zijn. Jezus heeft altijd aandacht voor iedereen. Hij zegt nooit: nu even niet, want ik heb geen tijd of geen zin...

Leeft dat voor ons ook zo...? Diezelfde liefdevolle aandacht voor onze broeders en zusters? Proberen wij Jezus' voorbeeld zo ook na te volgen? Overal waar Jezus ging streed Hij tegen het kwade; Hij overwon het kwade met het goede. Met Jezus wandelen, betekent dan ook wij tegen het kwade vechten en niet ophouden goed te doen.

Bovendien, dan houdt u ook nog eens heel speciaal rekening met Jezus' grote gebod, het gebod van de liefde: je betoont broeder- en zusterliefde! Dat is Jezus' nieuwe kijk op die oude woorden die Mozes op de berg Sinaï van God ontving. Hij bedoelt daarmee dat je je naaste niet alleen moet ontzien, maar ook liefhebben! Dat hoort regel te zijn in Christus' gemeente. Dat bewijst of je een kind, een discipel van Hem bent, als je van je broeder en zuster houdt. Doe je dat niet, dan is er iets goed fout: Wie zegt in het licht te zijn en zijn broeder haat, die is in de duisternis tot nu toe.

Toch nog in de duisternis?
Dat is wat! Al lees je elke week De Wekker, al ben je jaren geleden tot bekering gekomen - toch leef je nog steeds in de duisternis als je je broeder haat! Al denk je dat je het licht hebt gezien: wie zijn broeder haat, is in de duisternis en wandelt in de duisternis... de duisternis heeft zijn ogen verblind. Keihard is dat! Haat maakt blind! Maar Jezus wil juist het tegenovergestelde: dat de wereld kan zien dat we zijn volgelingen zijn omdat ze merkt dat we elkaar liefhebben! De eerste gemeente stond zo bekend, maar uw gemeente, onze kerken?

Leven zoals Hij geleefd heeft en je broeders en zusters liefhebben - dat is regel als je zegt Jezus lief te hebben. Omdat Zijn leven voor ons totaal door de liefde gedreven werd. Omdat Zijn komst naar deze wereld het teken van Zijn liefde voor ons was. Omdat Zijn dood aan het kruis het allergrootste bewijs van Zijn liefde was. Door het schenken van Zijn Geest aan allen die Hem daarom bidden, toont Hij opnieuw Zijn allesomvattende liefde voor ons. Daarom geeft Hij ons als het grootste gebod, dat we Zijn Vader en elkaar liefhebben.

Dat is geweldig moeilijk voor ons. Want Zijn liefde was volmaakt en dat verwacht Hij dus ook van ons. Al zijn wij verre van volmaakt, toch wil Hij dat we daarnaar streven! In de kracht van de Geest hebben we dat te doen - omdat Hij dat wil schenken op ons gebed! Wie zijn broeder liefheeft, blijft in het licht en in hem is niets aanstotelijks...
Wat doet u nu?

G. Drayer, Zoetermeer

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 september 2002

De Wekker | 16 Pagina's

W W J D

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 september 2002

De Wekker | 16 Pagina's