Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Psalm 146

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Psalm 146

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Welgelukzalig is ieder te noemen die Jakobs God als helper heeft.

In het Liedboek voor de kerken staat naast de berijming van Psalm 146 uit 1967 een aantal liederen dat rechtstreeks in verband wordt gebracht met deze psalm, zoals bijvoorbeeld Gezang 20 en 21. Wat opvalt is de feestelijke toon van de ons bekende berijming en deze liederen, zowel naar tekst als naar melodie.
Dat is ook niet zo verwonderlijk. De bijbeltekst zet in met wat wezenlijk is voor mensen, nl. dat ze de HERE, de God van Israël, loven. "Ik zal de HERE loven, mijn leven lang".

Waarom? Omdat Hij te vertrouwen is. Wie op een mens vertrouwt, bouwt op zand, zelfs als hij iemand van adel zou zijn. Maar wie de God van Jakob tot zijn hulp heeft, die is gelukkig te prijzen.

God van Jakob
Dat hier de HERE "God van Jakob" wordt genoemd is uiterst troostvol. Jakob staat in de Bijbel niet bepaald als een sympathiek figuur bekend. Een aartsbedrieger die niet opzag tegen slinkse streken. Daarnaast moet je zelfs spreken van een zekere tragiek in zijn leven. Wie de verwekkingen van zijn zonen en dochter nagaat en de verwikkelingen in hun verdere leven beziet, kan niet aan de indruk ontkomen dat dit gezin zeer problematisch was.

Uit die woorden "God van Jakob" blijkt in ieder geval, dat God zijn handen niet heeft teruggetrokken van dit in mensenogen hopeloze geval. Dat biedt perspectief voor ieder die het van deze God verwacht. Hoe je leven ook is, hoe vol problemen en soms misschien wel helemaal in het slop geraakt: voor de Here, de God van Jakob, zijn dat geen belemmeringen om daadwerkelijk hulp te bieden. Voor de Here bestaan er geen hopeloze gevallen. Dwars door al die bedrieglijke en tragische verwikkelingen heen, loopt als een rode draad de trouw van de Here God die het uiteindelijk goed met Jakob maakt. Daarom: "Welzalig hij, die de God van Jakob tot zijn hulp heeft".

Blauwdruk
Wat er verder in deze Psalm met betrekking tot deze God wordt gezegd, zou een blauwdruk kunnen zijn voor (christen)politici in Europa, of waar ook maar. God, die Koning is voor eeuwig, is een God, die de verdrukten recht verschaft; de hongerigen brood geeft; de gevangenen losmaakt; de blinden ziende maakt; de gebogenen opricht; vreemdelingen behoedt en wees en weduwe staande houdt. Over (christelijke) normen en waarden gesproken!

De goddelozen - dat zijn zij die zich van deze God en dus ook van de kenmerken van zijn regering niets aantrekken; mensen dus, die al die mensen in het nauw drijven, voor wie God nu juist opkomt - hun wegen worden krom gemaakt. Dat wil zeggen: hun wegen lopen dood, letterlijk. Die gaan eraan.

Zo is Psalm 146 troost voor de enkeling: gelukkig ieder, die deze God tot zijn helper heeft. Het is tegelijk ook richtingaanwijzer voor de samenleving: gelukkig die samenleving, waarin de kenmerken te ontdekken zijn van de regering van deze God.

In Jezus Christus
Dat wij deze Psalm met Israël mee mogen zingen, spreekt niet vanzelf. Dat kan alleen maar omdat de God van Jakob/Israël zich aan ons. heidenen, bekend heeft gemaakt in zijn Zoon Jezus Christus.
In Hem heeft God laten zien hoe Hij Koning is. Het is alsof Psalm 146 voor Hem geschreven was. Zo wordt in Gezang 21 dan ook Christus terecht in één adem genoemd met de God Jakobs. Het zijn bemoedigende woorden die erom vragen om door u, jou en mij ter harte genomen te worden:

"Welgelukzalig is ieder te noemen,
die Jakobs God als helper heeft!
Wat zou hem schaden, wie zou hem verdoemen,
die dag aan dag met Christus leeft?"

J. Groenleer

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 januari 2003

De Wekker | 16 Pagina's

Psalm 146

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 januari 2003

De Wekker | 16 Pagina's