Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Trekkingen (Trekkingen 1)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Trekkingen (Trekkingen 1)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onder de loep
We kennen in de orde van het heil zeven schakels. Ik denk dat de meeste lezers deze schakels wel zo kunnen opzeggen. Op de catechisatie worden ze behandeld en in de kerk aan de orde gesteld in allerlei variaties van de preekstof. Nu eens gaat het meer om de schakel van de bekering dan weer om die van het geloof of de rechtvaardiging.
Maar die afzonderlijke schakels bestaan ook weer op hun beurt uit verschillende onderdelen.
Onlangs zag ik een afdruk van een sneeuwvlok die door een vergrootglas was bekeken.
Je wist niet wat je aan schoonheid zag. Zo'n heel kleine sneeuwvlok bestaat uit een heleboel ijskristallen in de vorm van zeshoekige bladeren. Vol verwondering heb ik er naar gekeken.
Bij het onderwerp wat ik hier aan de orde stel moest ik daaraan denken. We spreken over de schakels van de orde des heils, maar elke schakel is weer een pracht van genadige kristallen.
De eerste schakel is de roeping waarmee God ons roept tot Zijn koninkrijk. Een van die kristallen van de roeping zou ik hier van dichterbij willen bezien.

Trekking
Bij het licht van de Heilige Geest zie ik in het Woord dat de roeping gepaard gaat met een trekking van Godswege. Dan hebben we het over de roeping als 'de krachtdadige roeping' zoals er in de belijdenis van de Dordtse leerregels over gesproken wordt.
Die roeping heeft het element van de trekkende liefde van de Heere bij zich. Die roeping klinkt niet als een bevel, zoals die in het leger gegeven wordt, maar als de stem van de moeder die haar zoekgeraakt kind roept.
Op verschillende plaatsen in de Bijbel wordt hierover gesproken.
Als ik aan kinderen van God vraag: waar is God in uw leven begonnen, dan moeten ze soms heel goed nadenken. Prof. Wisse zei: als je het begin wilt bepalen, reken je altijd te laat, want God is al eerder bezig dan wij kunnen berekenen.
Er komt in ons hart een wonderlijke trekking naar de Heere omdat God naar Zichzelf toetrekt.

De Schrift
In verschillende gedeelten van Gods Woord, wordt over die trekking van de Heere gesproken.
Als eerste noem ik: Jer. 31:3: Ik heb u getrokken met (of in) goedertierenheid.
Als tweede is te wijzen op Hosea 11:4: Ik trok ze met mensenzelen (banden) met touwen (koorden) der liefde.
Deze teksten worden in het N.T. ons nog duidelijker als we lezen in Joh. 6:44 dat niemand tot Christus komen kan, tenzij de Vader hem trekt.
We lezen van Christus dat Hij de Zijnen allen tot Zich zal trekken. (Joh. 12:32)
Paulus schrijft in Gal. 1:4 dat Christus naar de wil van de Vader mensen trekt uit deze tegenwoordige boze wereld.
En tenslotte in Col. 1:13 waar tot eer van de Vader gezegd wordt: "Die ons getrokken heeft uit de macht der duisternis".
Allemaal teksten die ons aangeven hoe de Heere Zijn trekkend werk begint in de zondaar
Er zijn nog wel meer teksten te noemen waarin de zaak van de trekking aan de orde komt, maar in deze teksten zien we het heel expliciet.

De werking
Het is een goddelijke werking.
Als we denken aan Jer. 31 en aan Hos. 11 dan wordt het ons duidelijk dat niemand uit de ballingschap gekomen zou zijn zonder de trekkende liefde van de Heere. Daar werden als het ware touwen van liefde om het volk gelegd, waardoor men goede gedachten van God kreeg. Men was niet meer te houden in Babel.
In het N.T. kwamen mensen aan de voeten van Christus door de trekkracht van God de Vader.
Leden van de christelijke gemeente in Galatiƫ en Colosse waren getrokken uit de duisternis en uit een afkerige wereld tot het Licht van Gods genade. Zo doet de Heere dat nog.
Hoe dan? Ook vandaag doet Hij dat met dat touw van liefde en goedertierenheid. Nee, Hij slaat niet met gesels (hoewel verdiend) maar geeft goede gedachten van Zichzelf in het hart.
Dat is een heel wonderlijk iets. Meestal gebeurt het onder de prediking. Het kan ook door lezing uit het Woord of zoals bij Bunyan die een gesprek aanhoorde van enkele vrouwen over de dienst van de Heere.
Het kan ook door het lezen van zomaar 'toevallig' een artikel of boekje, waardoor onze aandacht wordt getrokken. God kan zomaar dat koord van liefde om je heen slaan en Hij trekt naar Zich toe. Heel wonderlijk en heerlijk!
Het hart wordt geraakt en bewogen tot nadenken.
Het is nog veel wonderlijker als een meisje die door een blik getroffen wordt van die jongen.
God kijkt naar je om in liefde. Nee, Hij heeft geen lust in je dood, maar in bekering. Weet je, dan krijg je goede gedachten van God.
God trekt aan je; Hij wordt aantrekkelijk voor je. Het touw is om je heengeslagen, zoals iemand zijn arm om je heen slaat. Je kunt geen weerstand meer bieden. Je wordt dan heel klein, want God is zo heilig en je ervaart jezelf als zondig. Niet dat je meteen de grootte van je zonden zo scherp ziet, maar wel ervaar je in het licht van Gods goedheid dat het onverdiend is dat God naar je omziet.
Er komt de trekking naar de kerkdienst. Eerder zaten we te wachten op het 'amen' van de preek. Nu denken we soms: is het nu al afgelopen?
Ons bijbellezen wordt anders; ons bidden wordt anders en vermenigvuldigd.
En welke invloed heeft het op de zonde? De trekking van de Heere is ook altijd een lostrekken van de zonde. De zonde verliest haar aantrekkingskracht. U kent dat gezegde nog wel: wat ons eerder een lust was, wordt ons nu een last (en omgekeerd).
We krijgen wel steeds meer last van de zonde. Vandaar het gebed: trek mij Heere, en ik zal u nalopen.

A.K. Wallet

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 januari 2003

De Wekker | 16 Pagina's

Trekkingen (Trekkingen 1)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 januari 2003

De Wekker | 16 Pagina's