Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

God is getrouw

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

God is getrouw

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

God is getrouw, door wie gij zijt geroepen tot gemeenschap met Zijn Zoon Jezus Christus, onze Here. 1 Korintiërs 1:9

Kameleonchristenen
In het gras is hij groen en op het zand wordt hij bruin. Ra, ra, wat is dat? Ja natuurlijk. Een kameleon. Dat is zo'n dier dat zich qua kleur helemaal aan zijn omgeving aan kan passen en dat daardoor niet zo gauw opvalt. Nou zijn er ook christenen die wel wat lijken op zo'n hagedis. Dat zien we ook bij de Korintiërs. Als je het begin van de eerste brief van Paulus aan de Korintiërs leest, dan worden daar hele mooie dingen over de gemeente gezegd. Zo kan Paulus God danken voor de genade, die de gemeente in Christus ontvangen heeft (vs. 4). De Korintiërs zijn in elk opzicht rijk geworden (vs. 5). Het evangelie van Jezus Christus mag daar voortgang vinden (vs. 6).
Als je dat allemaal zo leest, dan moet de gemeente van Korinte wel een ideale gemeente zijn. Als dat allemaal van een gemeente gezegd kan worden...
En toch is de werkelijkheid helaas anders. Als je verder leest dan blijkt dal het helemaal niet zo'n fantastische gemeente is. Want er is in de gemeente verdeeldheid. Er wordt gesproken over grove zonden en over misbruiken bij het avondmaal. De kerkdiensten verlopen niet zo ordelijk. Wat zich in de wereld voordoet, dat vind je ook bij de christenen in Korinte. In de wereld gedragen zich zó werelds, dat ze niet eens opvallen. Althans, niet als christenen...

Verkeerde gemeentebeschouwing?
Maar als de vlag er dan zo bij staat, hoe kan Paulus hen dan toch nog zo noemen: "geheiligden in Christus Jezus" en "geroepen heiligen met allen, die allerwege de naam van onze Here Jezus Christus aanroepen, hun en onze Here"? En hoe kan hij dan schrijven in vers 9: "God is getrouw, door wie gij zijt geroepen tot gemeenschap met Zijn Zoon Jezus Christus, onze Here"? Is dat niet allemaal veel te gemakkelijk? Wordt iedereen wel geroepen? Behoor je wel tot gemeente van Jezus Christus, als je zó leeft en als je zó doet?
We zullen Paulus niet zo gauw betichten van een verkeerde gemeentebeschouwing, maar hij schrijft het toch maar: "aan de gemeente Gods en aan de geheiligden in Christus Jezus"! Hij spreekt ze aan op wat ze zijn in Christus. Ze mogen als gemeente het lichaam van Christus zijn (1 Kor. 12), ze kunnen aangesproken worden als gemeente Gods (1 Kor. 1:2)... en daarom heilig in de Here! Dat betekent niet, dat je dan op je lauweren kunt gaan rusten, maar als je dat bent - een geheiligde in Christus Jezus - dan heeft dat ook iets te zeggen over de manier van je leven. Weest heilig, want Ik - de HERE-ben heilig!

Groeien in wat je bent
Een christen krijgt ook de ruimte om te groeien. God schrijft je niet gelijk af als je de fout ingaat. Stel je voor. Dan konden niet alleen de Korintiërs geen gemeente Gods meer zijn, maar dan zag het ook voor u, jou en mij er niet best uit. Maar gelukkig krijgen we in Gods Koninkrijk ook de ruimte om te groeien in wat je bent in Christus. In Christus ben je een koningskind. Tegelijkertijd moet je daar ook in groeien.
Dat moet je ook als je aan een nieuwe baan begint. Daar moet je ook met vallen en opstaan in groeien. Nou zo mag een christen met vallen en opstaan leren om te leven als christen en om te groeien in de gemeenschap met Gods Zoon Jezus Christus, onze Here. Daartoe zijn we zelfs geroepen, schrijft Paulus in 1 Kor. 1.
En groeien in die gemeenschap doe je door de middelen te gebruiken die God gegeven heeft om te blijven in Christus. Bij die middelen kunnen we denken aan de Bijbel, aan het gebed en aan het heilig avondmaal, waar we de gemeenschap met Christus mogen smaken en proeven. Het gaat er om dat we steeds weer ons leven afstemmen op de Zender en dat we ons openzetten voor Zijn leiding en voor Zijn werk. Bij die gemeenschap met Christus denken we ook aan Zijn lichaam: de gemeente (1 Kor. 12)! Christus plaatst ons in een gemeenschap van broeders en zusters om elkaar tot hand en voet te zijn en om samen te groeien als ranken aan de ware wijnstok.

God is getrouw
Door heel de geschiedenis heen laat God Zich kennen als die God, die niet laat varen de werken van Zijn handen. Door alle menselijke ontrouw en tegenspartelingen heen is Hij aan het werk om Zijn Koninkrijk te bouwen en om alles heen te stuwen naar de dag van de openbaring van Jezus Christus.
En dat is genade! Dat is onverdiende gunst. Omdat God zo veel van ons houdt. Omdat Hij getrouw is en sterk. Omdat Hij Zijn werk voor mij zal voleinden. Daarom neemt God keer op keer het initiatief om ons te redden en roept Hij ons tot gemeenschap met Zijn Zoon Jezus Christus, onze Here.
En wie aan die roepstem gehoor geeft, wie zich daarvoor openstelt en de middelen gebruikt om in die gemeenschap te groeien, die mag ook weten dat hij of zij zich niet voor een verloren strijd inzet. Maar je mag dan leven en werken voor die God, die jou vasthoudt, die u ondanks alles wil gebruiken als een instrument in Zijn hand om Zijn Koninkrijk te bouwen en die ons wil helpen in de strijd tegen dat kameleongedrag om het licht te laten schijnen in deze duistere wereld. Want God is getrouw, door wie gij zijt geroepen tot gemeenschap met Zijn Zoon, Jezus Christus, onze Here.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 februari 2003

De Wekker | 16 Pagina's

God is getrouw

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 februari 2003

De Wekker | 16 Pagina's